Berichten: 260
Topics: 17
Lid sinds: Nov 2015
Jambon schreef:Aldaar geprobeerd om bij Baracuda te gaan kijken in Oss (in de buurt..), maar helaas, hij heeft de mazzel in het bezit te zijn van een betaalde baan..
Jammer! Laat het even weten als je een keer in het weekend of 's avonds in de buurt bent, dan ben je altijd welkom voor een kopje koffie
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:20W50 is onnodig dik hoedanook. De viscositeit en oliefilmsterkte van synthetische olie is fenomenaal beter dan die van ouwe stroop.
en hoe zit het met het ZDDP gehalte daarin..?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Daar is spullie voor, CamSHield zie ik ergens. In 20W50 zit ook niet perse genoeg ZDDP. Misschien de VSOP classic varianten.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Marc1970 schreef:Daar is spullie voor, CamSHield zie ik ergens. In 20W50 zit ook niet perse genoeg ZDDP. Misschien de VSOP classic varianten.
het gevoel spreek wat tegen om er dunner olie in te gebruiken.. Ik heb inmiddels voor de komende 3 wissels de toevoeging in huis..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Voor Viscosity, all year round staat er SAE 10W-30. Dat was in 1970, toen de motor nieuw was. Jouw motor is nieuwer dan nieuw. Mijn B20's draaien op 15W40 maar dat is omdat die het goedkoopst is.
Mijn gevoel vond 20W50 erg dik t.o. 15W40 (eens geprobeerd voor een lekje), het verschil in schenkbaarheid is koud goed merkbaar, en dat moet allemaal rondgeslingerd worden in een koude motor. Als de verschillen in warme viscositeit net zo groot zijn snap ik wel dat 10W30 wat zuiniger draait dan 20W50.
Een liter synthetisch 5W40 gekregen ooit, en dat is medaar dun, lijkt wel warme olie.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 891
Topics: 39
Lid sinds: May 2010
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Drk schreef:Jambon, is dit iets voor jou: http://link.marktplaats.nl/m1001578645 ?
wat is je uitersre prijs Dirk..?
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
15 December 2015, 19:55
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2015, 22:56 door Jambon.)
..vandaag de ontsteking onder handen genomen.. de bedoeling was aanvankelijk de huidige, die al een 'verbeterde' versie was van de daarvoor gebruikte exemplaren, te vervangen door een aluminium versie van '74-'76.. Daar zit de betere centrifugaal-vervroeging in. Eerst de oude maar vertyrouwde electronica uit de huidige gedemonteerd, de boel gereinigd en netjes van een nieuw zwart jasje voorzien, want, zo dacht ik, die oude dingen hebben een smeerpotje aan de zijkant, en zo'n aluminium ding niet. Dan is de keus makkelijk, en zet je het asje met centrifugaal over in de oude (waar toevallig nog spelingvrije lagerbusjes in zitten..) , de rest er achteraan en het ziet er fris uit, en meteen het nieuwere spul erin.. soort hybride-ontsteking zeg maar..
Jammer maar helaas, er zit hoogte verschil tussen beide asjes, en dat past niet 1 op 1.. Dus nieuwe busjes in de alu versie, electronica overgebouwd, en het werk weer.. hoe ondervind ik morgen wel.. en 1sr eens proberen zonde vacuum-vervroeging.. hij 'rommelde' nogal op deellast..
trouwens toen ik de vervroeger demonteerde kwam er zoveel benzine uit, dat de Panda daar zomaar een dag dag op had kunnen rijden.. de aansluiting daarvoor zit nl aan de onderzijde bij een SU.. wat trouwens de verschillen in die dingen zijn..? veerdruk van het balgje..?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
15 December 2015, 20:56
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 15 December 2015, 21:31 door Marc1970.)
Dat kan niet bedoeling zijn, dat er benzine uit de vervroeger toeter komt. Meestentijds zitten ze bovenop recht achter de gasklep, daar is geen benzine alleen damp. Daar waar bij jouw carbs die bouten zitten.
Andere vacuumtoeters geven andere vervroegingscurves. Maar de uitwerking daarvan is mij (nog steeds) niet duidelijk. Die nummertjes zijn de laatste drie van het hele nummer, begint voor deze met 1237121. Misschien kan je ze ergens in een handboek vinden.
De B20B had toch geen vacuumvervroeging? Alleen verlating. Laat het hele vacuumgedoe weg, Penta motoren hebben het ook niet.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
..een lege tank wil niet erg vlotten.. al helemaal niet als de informatie op de meter niet klopt..(wist ik wel ntl..)