Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Het is geel en het.. V1.2
Als je keuze hebt uit B21 zuigers zou je eens moeten rekenen wat voor compressie je wilt, de B21A zuiger is er met een uitholling bovenin (8,5:1) en plat (9,3:1).
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Als je keuze hebt uit B21 zuigers zou je eens moeten rekenen wat voor compressie je wilt, de B21A zuiger is er met een uitholling bovenin (8,5:1) en plat (9,3:1).
heb nog niet gekeken, vooralsnog wil ik liever niet de complete motor strippen..

Als ze plat zijn is het me natuurlijk het leukste.. maarja, je kunt niet overal 98 tanken, moet ik wel een beetje rekening mee houden. De pakking die ik aanvankelijk heb gekozen is de platste, maar die gaat terug want er moet een andere op ivm de boringtoename. Even aan Ben Flierman vragen of daar nog opties in zijn..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Marc1970 schreef:Als je keuze hebt uit B21 zuigers zou je eens moeten rekenen wat voor compressie je wilt, de B21A zuiger is er met een uitholling bovenin (8,5:1) en plat (9,3:1).
heb nog niet gekeken, vooralsnog wil ik liever niet de complete motor strippen..

Als ze plat zijn is het me natuurlijk het leukste.. maarja, je kunt niet overal 98 tanken, moet ik wel een beetje rekening mee houden. De pakking die ik aanvankelijk heb gekozen is de platste, maar die gaat terug want er moet een andere op ivm de boringtoename. Even aan Ben Flierman vragen of daar nog opties in zijn.. de kop is ook nog iets gevlakt ivm wat onvolkomendheden in het oppervlak, en ik verwacht dat dat bij de vorige revisie ook al eens gedaan is.. (wordt ie wel een stuk lichter van..:wink: ) Zal eens meten hoe hoog ie nu is..
Antwoord
Het zijn vlakke zuigers en erg netjes. De cilinderwanden vertonen niet eens een aanslagrand.. nu maar even de kilootjes naar de ijzermeneer brengen..
Antwoord
hoe krijg ik die koolbende er trouwens vanaf..? ik heb al keukenreiniger en een koperborsteltje geprobeerd.. gaat redelijk maar niet voldoende..

en er staat 58/9, geen overmaat denk ik.. da's wel fijn, dan kan er in de toekomst ook nog wat mee.. is het alleen geen 2173cc maar een pietsie minder..

[Afbeelding: DSC_0006_zpscp9lx0it.jpg]

[Afbeelding: DSC_0001_zpstlnuldvu.jpg]

[Afbeelding: DSC_0002_zpsoto1x5wp.jpg]
Antwoord
Volgens mij met diesel of remolie. Spul moet je ook weer kopen en je bent ff bezig (rotspul).
Als het blok toch bij een revisiebedrijf ligt zou ik vragen of je de cilinders ook kan afgeven zodat ze het even mee wassen in de "wasmachine" als die toch draait. Waarschijnlijk niet zo duur, ik betaalde voor schoonmaken en nameten en afpersen (zuigen) van 2 cilinderkoppen was een 10tje.
Antwoord
Dopski schreef:Volgens mij met diesel of remolie. Spul moet je ook weer kopen en je bent ff bezig (rotspul).
Als het blok toch bij een revisiebedrijf ligt zou ik vragen of je de cilinders ook kan afgeven zodat ze het even mee wassen in de "wasmachine" als die toch draait. Waarschijnlijk niet zo duur, ik betaalde voor schoonmaken en nameten en afpersen (zuigen) van 2 cilinderkoppen was een 10tje.
ja of hij zal het ultrasoon doen.. maar omdat ie nog op vakantie is..
Antwoord
De D staat voor 1 van de 4 standaardboringen C D E en G, de zuigerpassing luistert zo nauw dat Volvo na het honen de boring ging meten en er een zuiger bij zocht. D is 92.01-92.02 mm.

Ze zien er zeker goed uit. Dat 58/9 weet ik niet, ik heb een B230 zuiger uit 1989 met 88/1 toen dacht dat dat de productiedatum zou zijn maar in jouw geval kan dat natuurlijk niet. Dus, geen idee.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
nou ja, als het maar beweegt.. ik heb deze info ook nog meegekregen...

"Almost all engines came with various pistondiameters, "C" means the piston is made for a cylinder with 92.00-01 and "D" is for 92.01-02 bore.

You can hone your cylinders up to 92.06 without any problems, up to 1/10mm will work just fine.

C 92,00-92,01
D 92,01-92,02
E 92,02-92,03
G 92,04-92,05

Just from my head, check some workshop manual to verify.

You can add a hundred of a milimeter clearence on volvos recomendation if your engine is tuned..."

En daarnaast laat ik wel de krukas samen met vliegwiel dynamisch uitbalanceren, een extraatje dat de moeite waard is, die ervaring heb ik uit het verleden, je mist simpelweg trillingen en als het ware een 'dood punt' op toeren waar ie doorheen moet..

dat 58/9 laatste zal wel zoiets zijn als batch zuigers nummer zoveel uit maand 9 iod..

(geen idee waarom ik de krukas bewaard heb trouwens..)
Antwoord
vanmiddag even bij de moteur-reviseur langsgefietst, meteen maar even naar binnen gegaan. Eerst even een vers opgebouwde P-356 bewonderd.. klaar om proef te draaien op de bok.. en even verderop stond mijn onderblok. Er is in 3 stappen 3mm uit de cilinders verdwenen. Dan wordt de boel op maat gehoond. Als het moet kunnen zelfs dezelfde lagerschalen er in, geen sliitage van betekenis, maar toch maar nieuw bestellen. Blijkbaar zit er nog wel verschil in vroege en late B20 schalen.. ('73>?) En dan ook de zuigerveren en zo..

B21 spullen heeft de VKV winkel niet op de plank, waar het beste (voordeligst maar uiteraard wel het juiste spul..) te bestellen..?
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Het is geel en het.. Jambon 16 11.583 2 November 2014, 13:42
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)