Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Om even wat te passen voor een projectje ben ik op zoek naar een set (dus L+R) motorsteunen van een 140 en van een 240.
Die voor de 240 graag met rubbers (mogen oud zijn).
Wie heeft er wat liggen?
Bij voorkeur beide sets bij dezelfde aanbieder ivm verzendkosten.
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Ik heb geen complete set. Maar als ik je vraag zie op je website, denk ik dat die van een 740 ook wel eens handig zouden kunnen zijn.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Thanks! Ik had inmiddels al bedacht dat "meten is weten" wat handiger zou zijn dan trial and error motorsteunen kopen. Zal wel even een apart "afmetingen gevraagd" topic openen mocht ik echt door gaan met hoofd steunen aan de zijkant.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Niet langer gezocht, ik heb inmiddels een ander ontwerp op basis van een motorsteun vanaf de kopse kant van de motor. Hierdoor vervalt de noodzaak van smallere steunen aan de zijkant. Zie ook
http://www.oudevolvo.nl/2015/08/17/proto...g-gemaakt/
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
oh daar ga je beter mee wegkomen Lars..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Lijkt me wel een beetje veel voor die kleine rubbers, elektromotoren maken die 300 Nm ongeveer al vanaf 1 rpm heb ik begrepen. Of zit daar een regelaar tussen?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Die 300 Nm doet hij inderdaad van 0 tot 3000 RPM daarna neemt het af en hij kan dit maar 30 seconden. Normaal doet hij 150 Nm.
Als ik me niet vergis zijn die waarden aan de as. De motorsteunen zitten 20cm verderop dus dan helpt de arm ook nog mee in de reductie van de kracht.
Ik houd in m'n achterhoofd dat ik moet upgraden naar B30 rubbers of eventueel nog stugger uit de ralleywereld. Gelukkig hebben die allemaal dezelfde "form-factor" en is dat dus makkelijk uit te wisselen.
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Volgens mij is de gangbare oplossing een reactiearm vanaf de zijkant. De 240 turbo heeft een soort kommetje om het rubber zodat er meer contact is naarmate de motor kantelt.
Steunen zijn van rubber om de trillingen vd motor te dempen voor de inzittenden, jouw Siemens trilt nauwelijks misschien werkt gewoon een bout net zo goed?
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Zal uiteindelijk wel lukken.
Komt nog best wat kracht op zon steunje: 300Nm/0,20=1500N, als ze allebei hun werk doen (trek en duw) 750N. Sterkte leer zou ik even moeten ophalen, maar voor staal is dat niet veel.
Aan de andere kant denk eerder dat er een wiel gaat spinnen dan de motorsteun het begeeft.
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Denk dat het ook wel gaat houden. Iets flexibiliteit in ophanging lijkt me wel verstandig. Anders krijgen las verbindingen het zwaarder te verduren.