Berichten: 36
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2015
Ik ben al een tijdje naar het kijken voor een 240 estate. Vind het al mijn hele leven een prachtige auto.
Doordat ik niet zelf kan sleutelen was ik er altijd van uitgegaan dat een 240 geen geschikte auto voor mij
zou zijn. Nadat mijn Citroen Xsara niet door de APK kwam en er weer een dikke rekening in het verschiet lag
heb ik besloten geen 'wegwerp' auto's meer te willen. Ik wil een auto die ik echt mooi vind en waar ik heeeeel lang
mee kan doen. Bovendien wil ik graag leren de eenvoudige klusjes aan de auto zelf te doen.
Dus begint de grote zoektocht. En best een moeilijke aangezien ik weinig logica zie in de prijzen voor een 240.
De mooiste 240 vind ik een late 240 in het donkergrijs. En dan niet de polar. Ik wil zo min mogelijk electronica,
gewoon raamslingers, geen airco etc. Ik rijd niet veel, max 5000 per jaar.
Tot ik besefte dat een vroege 240 binnen enkele jaren belastingvrij is. Door mijn anarchistische instelling vind ik het
prettig minder gebonden te zijn aan de overheid, op alle manieren en het bespaarde geld kan rechtstreeks in
onderhoud.
Dus nu komt de vraag (sorry voor de lange introductie): zijn er kwalitatief grote verschillen tussen een 240 uit bijvoorbeeld
1979 en 1993? Ik heb begrepen dat latere meer electronica hebben. En hoe is het met onderdelen? Zijn onderdelen
universeel uitwisselbaar door alle jaren? Maakt het qua sleutelen veel uit, kan een gemiddelde universele garage ook een
vroege 240 aan?
Berichten: 282
Topics: 25
Lid sinds: Sep 2008
Hallo Jeru, wij hebben meerdere 240 modellen gehad. Een 240 sedan uit 1990, een 240 sedan uit 1989 en ben nu een 240 estate uit 1993 aan het opknappen. De techniek is simpel en ik ben voor een laatste modeljaar gegaan, simpelweg omdat de kans groter is dat het roestmonster niet zo heeft toegeslagen. Overigens; ALLE 240's roesten dus dat is echt iets om rekening mee te houden, kostbaar als je zelf niet kunt lassen etc. Er is onderscheid tussen de vroege 245 en 240 estate. Te herkennen aan de doorlopende inlaatrooster in de parafaan bij de 245 en de twee roosters bij een 240. Veel onderdelen zijn moeiteloos uit te wisselen maar niet alles!
Elke vakgarage kan aan de 240 sleutelen, geen probleem. Onderdelen zijn ruim voorradig en zijn in vergelijk met hedendaagse auto's zeer betaalbaar. En over de belastingvrije status: op benzine kost een 240 je de kop toch niet? Succes met het vinden van een leuke 240, kijk uit voor de SUPER POLARS uit de laatste jaren, die zijn wel heel mooi met leer etc etc, maar zijn alleen gemaakt voor de Italiaanse markt, dus per definitie ingevoerd en moeilijk te controleren op km stand etc.
Eric
240 estate GLT 1993 project + 244 GL automatic 1982
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Uit je verhaal maak ik op dat een simpele uitvoering van (bijna) 40 jaar oud het best bij je wensen aansluit.
Maar een qua carrosserie mooie vinden van die leeftijd is moeilijk en als je er al een vind behoorlijk prijzig.
Berichten: 19
Topics: 3
Lid sinds: Sep 2014
Laat je niet op het verkeerde been zetten door het type Polar. De Volvo 240 Polar heeft in veel gevallen een vrij basis uitrusting, dus raamslingers en geen airco.
De hoeveelheid electronica waar je zo tegen op ziet vindt je eigenlijk niet in een 240.
Ik begrijp dat belastingvrij rijden aantrekkelijk is, maar een "oude" 240 moet je niet rijden om het belastingvoordeel. Besef dat er een grote kans is dat je die winst weer in je auto moet investeren om hem rijdend te houden.
De oude zijn al veel meer in de greep van het roestmonster dan de laatste versies.
Berichten: 1.277
Topics: 139
Lid sinds: Dec 2011
Polar was toch juist een "goedkope" versie? Super polar is de aangeklede versie.
Inderdaad mbt belasting vrij vanwege de kosten, sowieso is de aanschaf een stuk hoger vanwege de vraag naar die modellen. Daarnaast wie zegt dat de 40 jaar regel zo blijft?
Misschien komt er over 2 jaar wel een regel dat men weer een soort van 40 dagen kaart invoert ofzo.
Naar mijn idee heeft een 240 uit 1988 a 1992 ( ena laatste modeljaar) juist een goede prijs/kwaliteit verhouding. Vooral de net niet 120 euro regeling auto's zijn wat goedkoper dan de 1993 en 1987 auto's. De electronica is nog steeds erg eenvoudig hoor!
Sent from my iPad using Tapatalk
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
Ik heb een tijdje een '79-er 240 gehad naast mijn '91-er 240 die ik al 4 jaar heb. Met een vroege 240 trek je meer bekijks en verschijnt er eerder een grijns op je gezicht. Er zit een lekkere carburateurroffel in die bij een injectieblok wel een beetje ontbreekt. Maar in de late 240 voel ik me toch veel meer op mijn gemak. Het voelt voor mij allemaal net wat beter aan, het roest minder en het is een stuk zuiniger en comfortabeler. Wat betreft het onderhoud, dat is bij zowel vroege als late 240's hartstikke makkelijk, temeer omdat je in de hoeveelheid beschikbare onderdelen bijna verdrinkt. Ga wel voor een goede garage en het liefst een specialist, want veel bedrijven (tot de Volvodealer aan toe!) hebben de neiging 16-jarige stagiairs aan je Volvo te laten knutselen, 'omdat dat toch allemaal oud en simpel is'. Het enige echt grote verschil is wat sensoren, die vaak nog wel goed door te meten en te vervangen zijn. Wat ik wel heb ervaren is dat een vroege meer aandacht nodig heeft dan een late. Ga je voor pure beleving, rijdt je weinig kilometers en wil je iets opvallends, neem dan een vroege. Ga je voor minder onderhoud, meer gemak en een moderner gevoel, neem dan een late. Die heb ik zoals ik al zei 4 jaar geleden gekocht voor een wegwerpbedrag. Een van mijn beste aankopen ooit, aangezien ik er al naar minstens 20 landen mee ben geweest zonder problemen.
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
Dit is de mooiste combi wat mij betreft. Een vroege 240 met een jaren '90 motor. In dit geval de '74-er 245 van een maat van me waar ik de B230FB aan het inbouwen ben.
Berichten: 6.715
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Oud of nieuw, als niet niet zo van het sleutelen bent is de staat van onderhoud het meest belangrijke. Hoe beter onderhouden (en hoe minder roest) hoe duurder.
Op zich is alles uitwisselbaar. De carrosserie is grotendeels hetzelfde gebleven al die jaren. Dus als je ver genoeg wegbouwt, past op een gegeven moment het meest moderne onderdeel op het oudste model 240.
Berichten: 36
Topics: 8
Lid sinds: Jul 2015
Bedankt voor jullie reacties! Super, daar heb ik echt wat aan.
Ik bedoelde inderdaad dat ik niet een Super-Polar wilde, de luxe import versie uit Italie.
Ik heb besloten mede op basis van jullie advies toch voor een latere zo-roestloos-mogelijk met aantoonbare onderhoudsgeschiedenis te kijken.
Zodra ik wat op het oog heb, of zodra ik eigenaar ben houd ik jullie op de hoogte!
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008