Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Oliespetters en damp uit peillstokgat?
Het viel mij op bij mijn B23E blok( Volvo 244) dat wanneer de motor draait en ik de peilstok eruit haal dat er damp en spetterjes olie uit het peilstokgat komen. Ook als ik gas geef komt er zelfs via de vuldop damp uit, en als de vuldop eraf is spettert hier ook wat olie uit...dit lijkt mij niet echt de bedoeling...Heeft dit te maken met de carter ontluchting? En zo ja, wat kan ik dan vervangen/schoonmaken om dit te verhelpen - en waar zit precies? :-) Hoop vragen van een leek :-)
Antwoord
Nieuwe rubberen ring voor je vuldop kopen (ik begrijp uit je tekst dat er olie uitkomt met dop erop)en de flametrap onder je inlaatspruitstuk goed schoonmaken of nieuwe kopen.
http://www.volvoadventures.com/howtodoflametrap.html
Antwoord
Supertip die flametrap met mooie info site, bedankt!
Antwoord
De flametraps waren helaas gewoon vrij. De flametrap bij de Olie separator heeft geen filtertje meer, en de vorige eigenaar had 'm niet aangesloten op het vacuum en er een schroef ingedraaid.. Als ik deze wel weer op het vacuum aansluit, zou dat schelen?
Antwoord
Zonder dat ik het exact weet, ipv ergens druk afzuigen een dop in drukken moet verschil maken! De evt aanwezige overdruk kan niet weg en wordt al helemaal niet weg gezogen. Dus zal ergens anders naar toe gaan. Maar nogmaals, inhoudelijk ken ik een E motor niet.
Groetjes Arjan
Olly Jr.: 940 sedan B230fb Zf22 lpg 1992 362800 km
Olly Sr.: 240 Estate B23A M47 Lpg 1984 404000 km
Antwoord
lenlux schreef:De flametraps waren helaas gewoon vrij. De flametrap bij de Olie separator heeft geen filtertje meer, en de vorige eigenaar had 'm niet aangesloten op het vacuum en er een schroef ingedraaid.. Als ik deze wel weer op het vacuum aansluit, zou dat schelen?
Als die schroeft de boel afdicht kan het blok z'n carterdruk niet kwijt. Je kan er dan nog beter een slang op doen en deze naar beneden buigen, richting schutbord, als tijdelijke oplossing.
Antwoord
Heb je ooit de compressie van de B23E gemeten?
Antwoord
Nee, helaas geen compressiemeter in het bezit :-( Iemand een tip over een goed exemplaar qua prijs?

De compressie hangt af van de zuigerveren en klepzittingen toch?
Antwoord
Ik heb er een van datona.nl voor 25 in de aanbieding. Je mag hem wel gebruiken als je eens in de buurt bent (Apeldoorn)
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
Bedankt, wat aardig, ZOAB! Ik kon toch niet wachten, heb er zelf al eentje gekocht :-) Snel maar is meten..wel spannend :-)

Nu ik alles schoon heb gemaakt(Flame trap, slangen) en het vacuum weer heb aangesloten zoals het fabrieks uit hoort , komt er geen damp/rook/olie meer uit het peilstokgat! Dat is alweer wat winst. Enige is nog, als ik de olievuldop eraf heb en gas geef dan spettert daar olie uit...Is dat normaal- weet iemand dat?
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)