Topics: 85
7 July 2015, 22:49
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 7 July 2015, 22:59 door Marc1970.)
Jazeker dat klopt, het 'lange' veertje gaat pas bij pakembeet 2500 rpm (ter illustratie, geen idee van de echte curve) werken, daardoor komt er de typische knik in de vervroegingscurve.
Het belangrijkste om te cotroleren is of de gewichtjes vrij kunnen bewegen, en of ze terug naar hun ruststand gaan. Hiertoe verdraai je de as met de nokken t.o. het onderste deel vd as.
Dat 1 vd veren strak staat, is al niet de bedoeling. Onder de rotor zit misschien nog een viltje in de as, daar hoort olie op die de boven- en onderhelft vd as smeert. Hier iemand die een ouder type verdeler uit elkaar haalt, dan heb je een idee hoe het in elkaar steekt:
http://sw-em.com/Volvo%20Ignition%20from%20Scratch.htm
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 39
Aha, weer wat geleerd. De gewichtjes van deze verdeler kunnen vrij bewegen, en de as wordt ook weer naar de ruststand terug getrokken. Verder zit er inderdaad een viltje in de as. Ik hoop dat ik morgen tijd heb om de verdeler van de auto los te krijgen, en deze te controleren. Wat is de beste manier om een vastzittende verdeler los te krijgen? Ik heb al wat kruipolie tussen de verdeler en het motorblok gespoten.
Dat ze klem zitten komt nogal eens voor, ws. iets met aluminium corrosie. Draaien uiteraard, als je er goed onderaan bij kunt. Als je er tegen gaat slaan zou ik dat ook zo laag en stevig mogelijk doen, misschien breekt de corrosie los van het motorblok voor de verdeler breekt.
Maar goed, als er niks rampzalig los hangt in de verdeler is het niet echt urgent deze eruit te halen. Beter van bovenaf alle onderdelen controleren, verwennen en evt. vervangen. Alhoewel, uiteindelijk voor de afstelling is verdraaien weer wel nodig.
Ik heb de verdeler van de auto los gekregen. Deze is net iets anders dan de verdeler die ik nog had liggen. Op de auto zat een 0 237 024 013 uit november 1984 met een Hall-sensor, en de andere is een 0 237 002 017 uit juni 1980 met een soort spoel bovenin. De eerste heeft 2 dezelfe veren in de centrifugaalvervroeger, de andere dus een veertje dat wat langer is. Van de laatste draaien de asjes wat lichter t.o.v. elkaar. Welke kan ik het beste gebruiken?
8 July 2015, 12:52
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 July 2015, 12:55 door Marc1970.)
Helaas, die met spoel is van een inductie-gestuurd systeem, ik denk niet dat die ook maar iets doet in jouw motor. Als de verdeler los is, kan je hem afstellen. Dat hoort met een stroboscoop bij 750 rpm zoveel graden (afhankelijk van het motortype) etc, maar je kan ook gewoon wat proberen met een draaiende motor.
Zou het wel werken als ik de Hall-sensor op de andere verdeler zet?
Het zijn toch hele andere asjes lijkt me? Ik zou eens het viltje weghalen, de as vullen met wasbenzine, oid, de asjes t.o. elkaar draaien een minuut lang, de drab afvoeren, nieuwe olie erdoor laten stromen en dan zal het veel soepeler draaien allemaal.
Heb je de vacuumvervroeging al getest, verschuift de grondplaat als je aan het slangetje zuigt? Oh die had je al gedaan.
De Hall-sensor past inderdaad niet op de andere verdeler, de as was niet het probleem want die is gewoon hetzelfde, maar de uitsparing voor de stekker is anders. Ik ga de originele dus weer terug zetten, hij is inmiddels schoon.
Vandaag de verdeler terug gezet, en verschillende modules geprobeerd. Aan een nieuwe 0 227 100 139 is me nog niet gelukt en daar lijkt ook niet meer aan te komen, de 0 227 100 137 is de vervanger. Deze wordt ook genoemd als vervanging voor de VW/Audi 191 905 351 B, en toevallig had ik er daar nog 2 gebruikte van liggen. Ik heb er een geprobeerd, af en toe was er een vonk te zien terwijl ik een bougie tegen de motor aan hield. De motor heeft zelfs heel even gelopen, ook al duurde het maar ongeveer een seconde. Morgen probeer ik aan een nieuwe module te komen, en ik denk dat ik dan meteen de verdelerkap, rotor en bougies vervang om echt alles uit te sluiten.
Wordt vervolgd...
Topics: 16
Waar woon je ergens? Ik heb in nieuwleusen meerdere sets liggen, misschien om te proberen....