Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Dop's showroom
Ziet er goed uit!
Compensate bad aerodynamics with BÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔÔST - Volvo 245 B230FT Turbo
Antwoord
Vandaag even snel het brandstofgedeelte bekeken. Valt een beetje tegen:
- montage punten brandstofpomp niet voorbereid.
- remleiding zit iets in de weg
- brandstof leiding van 740 is te kort
- benzinevulpijp sluit op een andere manier aan op de body (bij het klepje), montagespul heb ik niet.

Bij de modernere zit het verwerkt in een rubberen aansluiting;
[Afbeelding: 1029587.jpg]
Zou dat passen in een oude body. Op de sloop hier in de buurt was de 240 al weg.
Antwoord
Ik neem het risico niet dop. Die aanvoerpijp doorzagen en een flex.buis ertussen....!!!
Antwoord
Ze hebben allebei een andere diameter. En er zit een ontluchtingspijp in...
Antwoord
Zo... tijdje niets gedaan, maar afgelopen weekend lekker lang Pinksterweekend dus tijd om te sleutelen.
Een vriend van me was zo vriendelijk zn garage beschikbaar te stellen voor de swap. Dus ja alles weer inladen:
[Afbeelding: 20150522_194243_zpszmvgsdoh.jpg]

Vrijdagavond de B200K eruit gehaald. Eerst even bekijken en moed verzamelen, bijgestaan door Jan.
[Afbeelding: IMG-20150523-WA0000_zpsvpjea4v9.jpg]

Was nog relatief eenvoudig, er zit nu eenmaal weinig aangesloten bij een carburateur motor.
Al maakte we het ons best lastig door de sluitplaat te laten zitten. Door die te verwijderen heb je net even meer manoeuvreerruimte.

De volgende dag de B230F er weer in. Toen de sluitplaat toch maar weggehaald en het erin takelen ging dan ook wat makkelijker, maar het precies op de motorsteunen laten zakken van de motor is nog best een gepriegel. Na een uur of 3/4 zat de motor op zijn plek en was zo goed als alles weer aangesloten. Maarrr toen ik onder de auto lag te priegelen om de koppeling aan te sluiten wilde het niet echt lukken...
Ik had er namelijk niet bij stilgestaan dat versnellingsbak van de 740 wordt bediend met een hulpcilinder en dus een druk-armpje heeft, terwijl de kabelbediende 240 een trekbeweging nodig heeft. :doh:
Dus na veel geklooi om de versnellingsbak eraf te halen, dat is echt irritant met die bovenste bout en die bovenste van de startmotor, de B230 er toch weer uit moeten halen, de versnellingsbak open, en het armpje omgewisseld... Confusedad: en weer terug erin. Dat kostte erg veel tijd Sad.
[Afbeelding: IMG-20150524-WA0003_zpslsgx819h.jpg]

Na een lekkere snak de boel er weer in gelepeld en alles aangesloten, gevuld, etc.
Vooral rondom het inlaatspruitstuk een aantal lastig bereikbare punten; zoals de t-stukjes in de leiding van de interieurradiator en verdamper, gaskabel. Zoals de buurman altijd zegt "jeetje wat een plek onder de motorkap, je kan naast je motor staand sleutelen". Inderdaad dat klopt.
[Afbeelding: IMG-20150524-WA0004_zps9g5mpcxw.jpg]
Maar al die kleine priegeldingen kosten wel veel tijd, voorals als je inmiddels wel een beetje vermoeid bent van een dag sleutelen.

Maar rond middernacht was het tijd om de contactsleutel om te draaien. Na 2 startpogingen wilde de auto niet aanslaan. Hij wilde eerder de verkeerde kant op lopen... Conclusie; alles werkt maar de ontsteking staat niet goed.
:doh: momentje nummer 2: Ik ha de verdeler van de B200K overgezet. Om de auto een goede basisafstelling qua timing te geven (geen strobolamp bij de hand) had ik een streepje bij de bevestigingsbout gezet. Dat was het enige waar ik op gelet had bij het monteren.:mmph: In mijn enthousiasme helemaal niet gekeken naar de positie van de kruk- en nokkenas. Dus Krukas op standje 0 met de nokkenas van cilinder 1 op bdp, de verdeler er opnieuw ingezet. En nog een startpoging gedaan. Hoppa in een keer starten. Dat was echt top!

Hij loopt nu op de simpelste manier die je kan bedenken; de ontsteking van de B200K + verdamper met een mengstuk dat we hebben pasgemaakt in het inlaattraject. De oude benzineleidingen zijn afgedopt en buiten gebruik. Nu kan ik op mijn gemakje het benzinedeel aanleggen. Zoals gezegd moet ik nog eens goed kijken naar passing van de moderne rubber vulmond in een oude carrosserie.

Daarnaast nog wel wat te doen. De temperatuursensor die ik in de kop had gedraaid was niet de goede, waar ik die vandaan heb geen idee (slingerde op de werkbank), maar hij geeft de verkeerde waarde aan. Zodra ik het contact aanzet stijgt hij tot net onder het midden, na een minuut of 5 draaien loopt hij tot in het rood terwijl de motor niet abnormaal warm is. Dus die moet ik nog omwisselen.
Ook de voorste nokkenas kering (nieuwe originele) is lek als een mandje. Ik zag al een inloopspoor op de VX3 as dus die werkt waarschijnlijk een beetje tegen. Ik hoop dat ik de keerring wat naar voren kan plaatsen zodat hij op een gunstiger deel afdicht. Anders de originele M-as weer terug of een A as zoeken.
Koppelingskabel moet ik ook nog wat beter afstellen, schakelen gaat nog wat houterig.
Antwoord
denk nou toch aan de verf..!!
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
mooi werk!
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Antwoord
henqui schreef:mooi werk!
Er gaat ook weleens wat mis:

Niet zo gek dat de nokkenaskering lekt; het afdichtende gedeelte zat niet goed/dubbel. :frown:
[Afbeelding: 20150529_123801_zps1wllmhox.jpg]

[Afbeelding: 20150529_124225_zpsixtks0ke.jpg]
Met wat gepriegel heb ik hem er nog goed op kunnen krijgen, maar blijft lekken. Logisch is natuurlijk beschadigd.

De oplopende tempratuur was gelukkig een quick fix; ik had er een verkeerde sensor in gedraaid...
[Afbeelding: 20150529_131929_zpsanblkjue.jpg]
Wel fijn dat je er bij een B230F zo makkelijk bij kan.

Voor het vervangen van de nokkenaskering ga ik denk ik op vergelijkbare manier doen als Dirk deed met zijn nokkenaswissel:
[Afbeelding: 01jk.jpg]
Antwoord
goed gedaan! En fijn voor je dat het allemaal toch gelukt is in dat ene weekeind. iig weer starten en lopen
1969 Amazon
Antwoord
Dop, Heb je nog iets moeten veranderen aan die 8-polige stekker aan het schutbord voor deze swap?
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 3 gast(en)