Berichten: 28
Topics: 7
Lid sinds: May 2010
23 February 2015, 04:08
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2015, 04:10 door pepijnb.)
Goedendag,
Ik sta geparkeerd ergens midden in Argentinië, Tantà heet het hier. Op de weg hiernaartoe een "kloenk". Na wat neuzen onder vond ik twee defecten: 1 van de 2 uitlaatophangrubbers ter lengte van de achterdeur gebroken en het verbindingsstangetje tussen stabilisatorstang en geleidearm in tweeën. De uitlaat zal niet vallen maar het gebroken rubber vervangen met electriciteitssnoer, tijdelijk uiteraard. De twee delen van de stabilisatorstang heb ik kunnen verwijderen, een klare breuk onder het laagstgelegen hoedje tpv de stang. Nu zit daar dus niks, en ik denk dat ik wel door kan rijden met zo een kleinlijkend euvel, maar beter eerst een mening vissen hier alvorens door te rijden over onverharde en bochtige wegen.
Verder: De B23f een zonnetje, verbruik snelweg 120-130 alleenreizend 1:11; snelweg vakantievol beladen (2+2), 110-120: 1:11,5
Saludos,
Pepijn
245-1993-Kleur 406- Bekleding 1950
Berichten: 679
Topics: 49
Lid sinds: Aug 2012
Bedoel je het stangetje wat hier achter op de foto staat?
Volgens mij is ie bij Gideon vorig jaar eens gebroken, maar ik ben vergeten wat dat met weggedrag deed.
Klinkt als een prachtige trip trouwens!
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____
Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het
Volvo 240-260 Register sinds 2012
Berichten: 2.449
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
ZOAB schreef:Bedoel je het stangetje wat hier achter op de foto staat?
![[Afbeelding: attachment.php?thumbnail=1821]](http://volvolvo.nl/attachment.php?thumbnail=1821)
Volgens mij is ie bij Gideon vorig jaar eens gebroken, maar ik ben vergeten wat dat met weggedrag deed.
Klinkt als een prachtige trip trouwens!
Heb ook een tijd met die houder voor de stabi met afgebroken kop (rubbers waren zelfs verdwenen). Geeft veel kabaal met hobbelige wegen en bochten vooral. Ik zou de houder onder los-schroeven en achter in de auto gooien. En bij de eerste de beste werkplaats even een M8 draadeind met hoedje erop laten lassen.
Mooie verbruiks-cijfers. B23F zal wel een zeer tamme milieuvriendelijke slome Californische Nokkenas hebben
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 630
Topics: 14
Lid sinds: Jan 2006
23 February 2015, 11:22
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 February 2015, 15:20 door Gideon.)
Deze bedoel je?
Die is vorig jaar bij de 240 Polar vlak na de APK afgebroken. Je kan ermee doorrijden, maar erg prettig is het niet.
Het resulteerde voornamelijk in een slechte wegligging in bochten.
Ik heb toen gelijk de verbindingsstangetjes aan beide zijden vervangen; deze kwam van de rechterzijde.
Lassen mag beslist niet (is APK afkeur zelfs hier in NL). Dit onderdeel bestaat uit een geheel en maakt deel uit van de wielophanging.
Volvo 245 DL, B19A, M46, 1977
Volvo 240 Polar, B230F, M47, 1992
Berichten: 28
Topics: 7
Lid sinds: May 2010
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
Behalve dat het vrij broos laswerk is had ik het net zo gedaan, zonder die moer maar gewoon een dikke lasrups eromheen. Zo zit het stangetje aan de onderkant immers ook vastgelast.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 28
Topics: 7
Lid sinds: May 2010
27 February 2015, 00:59
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 27 February 2015, 00:59 door pepijnb.)
Bij de fabricage van de originelen zijn de lastechnieken dermate dat de hele doorsnede versmelt, en daar had ik wat twijfels met de niet heel profi lasser. Met die moer op twee plekken rondom gelast (zonder afvijlen) vermindert de zgn kniklengte. In theorie steviger dan het origineel, op dat punt. In theorie dus ;-)
Wat kosten die stangetjes in NL, per paar?
245-1993-Kleur 406- Bekleding 1950
Berichten: 9.866
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
1206667 is het nummer, ze gaan per stuk voor 10-20 euro. De gangbare leveranciers, je kan ervan uit gaan dat het allemaal aftermarket (imitatie) stangetjes zijn:
http://www.skandix.de/en/spare-parts/sus...t/1000903/ 10 euro uit DE.
http://www.estateservices.nl/ophanging/v...angen.html 15 euro huismerk incl rubbers
http://www.volvo-parts.nl/nl/stabilisato...-3298.html 19 euro zonder rubbers, zou org. Volvo kunnen zijn?
http://volvoonderdelen.com/240260/Front-...nge-V-184/ 20 euro ex BTW gok ik.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969