Zo terug van een weekje Luxemburg waar mijn s80 op lpg het voortreffelijk heeft gedaan. De automaat trok als een malle door de stijle weggetjes, geen probleem!!
Maar goed, gister weer een paar uur gebeund.
Ik heb besloten om toch maar even de krukas en drijfstang lagers te inspecteren. Ook omdat de motor vrij vuil was wilde ik sowiezo nieuwe pakking aanbrengen tussen het onder en bovenblok.
motorblok zat vol met aangekoekte olie. Het lijkt wel teer. De carterontluchting ook maar even goed schoongemaakt zat ook helemaal dicht.
Hier een foto waar ik al een beetje heb gecleaned. Aan de binnenkant zie je nog de dikke zwarte koeklaag.
En na wat inweektijd en boenwerk, laag voor laag aan troep kunnen verwijderen.
Alles op volgorde gehouden tussen de verschillende zuigers. Alles kan maar op een manier bevestigd worden en op de zuigers staat zelfs de richting van monteren.
Ik wil de lagerschalen vervangen. De krukas ziet er nog erg netjes uit dus deze zal niet geslepen hoeven te worden. Ik zal dit door een kennis nog even laten beoordelen.
en de drijfstanglagers
Mijn onderdelenkast begint een beetje vol te geraken.
Tijdens het wachten op onderdelen de kop maar eens in elkaar zetten de seals waren namelijk binnen. Ook nog even gekeken nar de klep-timing.
Heb informatie gevonden over de kleppen timing op k-jet.org.
Hierin staat dat de inlaatklep opent bij 24,5 graad krukashoek. De stroke is 90 mm. 90/180 is 0,5mm per graden krukashoek. De zuiger is dus 12,5 mm naar beneden als de inlaatklep opengaat. De lift hoogte van de inlaatklep is 9 mm dus de klep zal de zuiger nooit raken. Correct me if I'm rong!! Het kan nog gedetailleerder uitgewerkt worden maar ik denk dat deze ruwe schatting al aangeeft dat de t6 zuigers zonder inkepingen geen probleem moeten zijn voor de 960 nokkenassen. Tijdens het inelkaar zetten van de motor ga ik dit wel nog even goed condoleren met de juiste timing.