Wie heeft er weleens een uitlaat van een S70 onder handen gehad? Ze gaan erg lang mee, in tegenstelling tot de redblock uitlaten rotten ze niet onder je auto vandaan, maar met die van mn pa is denk ik toch wat aan de hand.
De motor houdt in bij ca 3000-4000rpm en er komt amper lucht uit de uitlaat. Dus de katalysator zal wel dichtzitten denk ik.
Dus leegmeppen was het idee. Ik heb even snel even onder de auto gekeken (had ff geen krik helaas) om te kijken waar de koppelingen zitten en of het een beetje los te krijgen is. Maar aan de voorkant zie ik geen koppeling zitten, net achter de kat voel ik wel wat.
Dus is dat deel leeg te maken zonder te gaan lassen en zagen? Dus is de kat te bereiken zonder bochten en slingers etc?
20 March 2014, 22:03 (Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 March 2014, 22:30 door Dopski.)
Ah, net in VADIS gekeken, die is voor de moderne volvo's een stuk uitgebreider dan voor de 240's (zal ff kijken of ik het plaatje kan uploaden).
Hij kan vooraan los net bij het flexibele stuk, en dan ongeveer halverwege de auto. Via de motorkant kun je er niet met een staaf in prikken, daar zit de bocht. Via de achterkant waarschijnlijk wel, zit een lichte slinger in.
plaatje van skandix:
(die onderste is voor de 10V)
Er zitten 2 verschillende types DP onder, heb nog wel een V70 10V (is hetzelfde) staan maar dan moet je alleen even kijken of het flexibele deel in de DP zit of in het spruitstuk. Ook heb ik nog een aantal turbo DP's liggen.
als je toch aan de uitlaat bezig bent, soms rotten de beugels van de eindpijp door en hangt de uitlaat erg laag. Meestal vouw ik een stukje staaldraad van een mm of 8-10 in de zelfde V-vorm als de standaard beugel en las die er tegenaan. Er zijn ook uitlaatklemmen met oren er aan (specifiek volvo) om het ook op te lossen.
^Ja klopt. Had de vorige auto van mn pa ook (850), die beugeltjes van de dealers waren toen niet zo duur, daar is toen een nieuwe op gegaan.
Goeie tip zal ik ook ff checken.
Dopski schreef:...
Dus is dat deel leeg te maken zonder te gaan lassen en zagen? Dus is de kat te bereiken zonder bochten en slingers etc?
Om even terugkoppeling te geven op mn eigen vraag, hierbij de bevindingen:
- gaat makkelijk los zon downpipe
- de katalysator rammelde al behoorlijk, gruis en grote brokken kwamen er door simpelweg schudden al uitvallen
- Met een lange stevige rechte stang kan je de vastzittende gedeelten makkelijk losslang ondanks de lichte slinger die erin zit.
- het heeft goed geholpen, trekt weer als een beer, en ook goed in de toeren.
- Een 850 10V klinkt heerlijk, een S70 10V is standaard net wat stiller, mist net even die grom. Nu de kat leeg is, is het geluid weer terug (maar nog steeds wel stiller helaas).