Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Hoe compressor onderhouden & controleren?
#1
Hey daar,

Ik heb onlangs een 2e hands compressor gekocht, een oude Debacker voor gebruik in combinatie met mijn straalbak.

Oliegekoeld, 1 cilinder (achteraf aan de lichte kant, dat merk ik ook met stralen).

Maar goed, er zitten 2 drukmeters op (de ene 0,5-1 bar hoger dan de ander), een aftapkraantje, en nog wat ventielen.

a) Heeft iemand een overzicht van de werking van al dit soort dingen?
b) Hoe moet ik een compressor onderhouden?
c) Kan ik bepaalde veiligheidsventielen en andere punten controleren voordat ik 'm tot 10 bar druk laat opbouwen?

Googlen levert me vooral allerlei firma's op en onderhoudsboekjes van moderne compressoren, maar geen instructie bij oude types waar niet alles is afgedekt door kunststof kappen.

Verder heeft mijn schoonvader nog een 2-cilinder op 230V liggen, dus die wil ik dan evt. een beurt geven en dan overbouwen op de tank waar nu de Debacker op zit. Zodat ik voor het stralen sneller buffer opbouw.
Moeten de nieuwe cilinders altijd in combinatie met een nieuwe motor, of laat ik de huidige elektromotor daarvoor zitten?

De 244 en Caddy heb ik aardig onder de knie, compressoren nog niet..
Ik hoor het graag!

gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#2
Heb je ook al zaken als ontvochtiger..? En afzuiger/filter voor de straalkast..?
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
Jambon schreef:Heb je ook al zaken als ontvochtiger..? En afzuiger/filter voor de straalkast..?
Ontvochtiger voor de straalkast of voor de compressor? Er zit een aftapkraantje in de tank (als je dat bedoelt...)

In de straalkast zit al een filter ingebouw, ik heb daar alleen nog geen afzuiging op aangesloten.
Wat is het nut/noodzaak ervan?
Volvo 244 DL - B21A - 1976  ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____  Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]
Antwoord
#4
ZOAB schreef:Ontvochtiger voor de straalkast of voor de compressor? Er zit een aftapkraantje in de tank (als je dat bedoelt...)

In de straalkast zit al een filter ingebouw, ik heb daar alleen nog geen afzuiging op aangesloten.
Wat is het nut/noodzaak ervan?
compressor voor en na gebruik condens aftappen, ontvochtiger tussen compressor en straalkast om te voorkomen dat het een plakkerige bende wordt en de boel verstopt. Heeft je straalkast een beetje trechtervormige bodem?

en afzuiging is om de stof in de kast af te zuigen, het straalmedium te recirculeren en eea nog wat zicht in de kast te geven.

ik heb ooit een jaar bij een machinebouwer rvs lasdelen geparelt in zo'n ding, dan kom je er snel achter dat ook een professionele installatie maar kort werkt en dan sta je weer schoon te maken voor de volgende batch spullen..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Af en toe de olie verversen, de compressor hier (4 pk 2 cilinder) vraagt om 10w-40 syntheet. Verder niet veel onderhoud nodig naast het luchtfilter schoonmaken en condens aftappen.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  v snaar compressor wil niet los tijn 4 3.836 22 September 2008, 20:43
Laatste bericht: tijn

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)