5 March 2014, 23:04
Hey daar,
Ik heb onlangs een 2e hands compressor gekocht, een oude Debacker voor gebruik in combinatie met mijn straalbak.
Oliegekoeld, 1 cilinder (achteraf aan de lichte kant, dat merk ik ook met stralen).
Maar goed, er zitten 2 drukmeters op (de ene 0,5-1 bar hoger dan de ander), een aftapkraantje, en nog wat ventielen.
a) Heeft iemand een overzicht van de werking van al dit soort dingen?
b) Hoe moet ik een compressor onderhouden?
c) Kan ik bepaalde veiligheidsventielen en andere punten controleren voordat ik 'm tot 10 bar druk laat opbouwen?
Googlen levert me vooral allerlei firma's op en onderhoudsboekjes van moderne compressoren, maar geen instructie bij oude types waar niet alles is afgedekt door kunststof kappen.
Verder heeft mijn schoonvader nog een 2-cilinder op 230V liggen, dus die wil ik dan evt. een beurt geven en dan overbouwen op de tank waar nu de Debacker op zit. Zodat ik voor het stralen sneller buffer opbouw.
Moeten de nieuwe cilinders altijd in combinatie met een nieuwe motor, of laat ik de huidige elektromotor daarvoor zitten?
De 244 en Caddy heb ik aardig onder de knie, compressoren nog niet..
Ik hoor het graag!
gr Boaz
Ik heb onlangs een 2e hands compressor gekocht, een oude Debacker voor gebruik in combinatie met mijn straalbak.
Oliegekoeld, 1 cilinder (achteraf aan de lichte kant, dat merk ik ook met stralen).
Maar goed, er zitten 2 drukmeters op (de ene 0,5-1 bar hoger dan de ander), een aftapkraantje, en nog wat ventielen.
a) Heeft iemand een overzicht van de werking van al dit soort dingen?
b) Hoe moet ik een compressor onderhouden?
c) Kan ik bepaalde veiligheidsventielen en andere punten controleren voordat ik 'm tot 10 bar druk laat opbouwen?
Googlen levert me vooral allerlei firma's op en onderhoudsboekjes van moderne compressoren, maar geen instructie bij oude types waar niet alles is afgedekt door kunststof kappen.
Verder heeft mijn schoonvader nog een 2-cilinder op 230V liggen, dus die wil ik dan evt. een beurt geven en dan overbouwen op de tank waar nu de Debacker op zit. Zodat ik voor het stralen sneller buffer opbouw.
Moeten de nieuwe cilinders altijd in combinatie met een nieuwe motor, of laat ik de huidige elektromotor daarvoor zitten?
De 244 en Caddy heb ik aardig onder de knie, compressoren nog niet..
Ik hoor het graag!
gr Boaz
Volvo 244 DL - B21A - 1976 ____ Volvo V70 - 2.5 20v - 1998 (daily) ____ Lid van het Volvo 240-260 Register sinds 2012
![[Afbeelding: OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg]](http://img.photobucket.com/albums/v489/ZOAB/Caddy/OnderschriftCaddyVolvo_zps6148de5c.jpg)