Berichten: 1
Topics: 1
Lid sinds: Dec 2013
Ha lezer, mijn naam is Robert en ik ben opzoek naar een klassieker.
Volvo 244 spreekt mij aan, maar kan iemand mij advies geven over welk type motor slim is.
Liefst model tussen 79-84, 264 is mij aangeboden maar motoren zijn als ik hier en daar wat lees iets minder betrouwbaar.
Lees wel reacties, alvast bedankt, Groet uit Ede
( o ja, wil in het seizoen wel een caravan mee kunnen nemen)
Berichten: 4.340
Topics: 257
Lid sinds: Mar 2005
ik zou een 90er zoeken met B230f
Bedankt en de groeten! 245 GL '79/244 GL '80/745 GL '85/144 DL '72/Amazon Combi '68
Berichten: 3.258
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Zoiets
Klassiek(er), goede motor, voldoende trekkracht.
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
4 December 2013, 13:01
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 December 2013, 13:07 door Dopski.)
Onderwerp verplaatst naar Gezocht... in te koop kunnen alleen moderators reageren.
De bouwjaren die je noemt zijn eigenlijk 2 modellen. De oude (vaak) vierkante/rechthoekige neus en de latere neus, die optisch bijna tot aan het eind van het model is gehanteerd. In de latere bouwjaren zijn inderdaad de fijnere motoren geleverd.
Heb je een voorbeeldje van je favoriete uiterlijk?
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
4 December 2013, 13:15
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 4 December 2013, 13:17 door Marc1970.)
Ja, kan ik ook meebeppen. Er is eigenlijk maar 1 type benzinemotor in de 240, een groot rood stuk gietijzer waar 500 jaar Zweedse metallurgie inzit en zodoende ontzettend lang meegaat, makkelijk werkt en soepel rijdt en niet overdreven snel of stil is (dat laatste is voor mij een voordeel anders stond ik elke keer in de berm te luisteren of de motor nog wel draaide). Ook niet erg zuinig, dat vond men niet zo belangrijk en de vorm vd auto werkt ook niet mee.
Die V6 is een Frans 'gestyled' blok met bijbehorende eigenaardigheden, wat in de Franse merken erg goed is, maar door Volvo niet helemaal begrepen is. Vooral de smering tussen tuimelaars en nokken is marginaal waardoor er menig nokkenas opgevreten is dankzij verwaarloosde oliewissels. Het is dan weer extra onhandig dat de nokkenas alleen naar achteren uit de motor kan.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
Simpel gezegd zijn alle redblocks van het begin tot het eind goed. De oude modellen hebben wat mij betreft wat meer charme terwijl de late modellen wat meer roestbestendig zijn en vaker uitgerust met luxe snufjes. Het is maar net wat je zelf leuk vindt. Of je nou een oude B21A hebt of een modernere B230F, de blokken zijn praktisch onverwoestbaar.
Berichten: 341
Topics: 37
Lid sinds: May 2012
nog een goede

even kijken naar het trekgewicht en het gewicht van de caravan.
een station is niet iets voor jou?
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Wellicht wil je rekening houden met het brandstof systeem. Dat is niet van alle redblocks onverwoestbaar. Zeker de latere carburateurs zijn een drama.
Berichten: 173
Topics: 26
Lid sinds: May 2011
henqui schreef:ik zou een 90er zoeken met B230f
Inderdaad. Mijn dagelijkse, al meerdere winters gepekelde 91'er met 280.000 op de teller is nog steeds roestvrij (overal, echt), en de b230f is belachelijk sterk en betrouwbaar.
Maar die oudjes met b21a motor zijn een bron van vermaak, jammer dat ik de mijne weg heb moeten doen...
Berichten: 1.298
Topics: 26
Lid sinds: Mar 2008
Oei, ik vind die GLT die Rob voorstelt heel erg mooi en alstie goed is ook niet duur.
I bet you dat als je daar gaat kijken en een proefritje maakt, je voor de bijl gaat.