Topics: 33
Mijn 144 heeft sinds ik hem heb al een rare hobbel in de achterwielophanging. De auto schommelt lichtjes met zijn kont. Dit merk je op hele lage snelheden tot ongeveer 80 km/h. Daarna is het over. Zwaar of irritant trillen doet ie niet. Rare geluiden hoor ik evenmin.
In de loop der tijd zijn de banden gewisseld, heb ik de hele auto voorzien van PU rubber en andere veren en schokdempers. Het schommelen blijft. Ik heb inmiddels al 30.000 km weggereden en het wordt niet erger. Opvallend is wel dat de keerring van de rechter steekas nu al voor de 2de keer lekt.
Toen ik de auto vorig jaar klaar maakte voor de APK heb ik eens goed naar beide achterwielen gekeken en gezocht naar een uitslag in de omwenteling van de wielen maar ik kon niets vreemds ontdekken. De velgen en banden zijn prima en ze draaiden beide kaarsrecht en zonder hoogteverschil. Dit zal onder belasting wellicht anders zijn want waar komt anders die afwijking vandaan?
Kan bijv. een kromme steekas de boosdoener zijn?
Topics: 288
weer eens wat anders.. een kromme as zou dan heel licht moeten zijn want dat zou juist op hogere toeren veel teweeg brengen.. zijn de bussen van de Panhard-stang nog goed? Is de Panhard-steun tegen de balk nog goed..? de balk daar zelf..? is er een velg 'onrond', kan minimaal zijn, is uit te balanceren maar het 'hoogteverschil' blijft..
Hoi Jambon,
De bussen van de Panhard heb ik vervangen en de steun is ook goed. De wagen is aan de onderkant eigenlijk nog als nieuw. Ook zijn de velgen en banden symmetrisch. Ik snap echt niet waar het vandaan kan komen. Juist omdat de steekas keerring keer op keer gaat lekken verdenk ik een probleem in die richting.
..dan blijft dat over, naar mate je sneller rijdt wordt dat ding vanzelf 'in een hoek' gedrukt en dan voel je niets. Gek gezegd zou het met zijwind ook minder kunnen zijn. Nu merkte ik dat mijn as ook aan 1 kant iets ruimte heeft, maar heeft tot op heden niets negatiefs opgeleverd, en tot voor kort af en toe toch wel een beetje mee 'gespeeld'..
Dan ligt het euvel dus in het opsluiten van het geheel.. kun je de as ook in en uit bewegen, en hoeveel..?
Dat zijn dingen die ik eens moet uitzoeken. Dat kan even duren want ik ben momenteel de motor van onze VW bus aan het opbouwen.
Het klopt wel dat ie in een bocht inderdaad stabieler lijkt te worden.
Is een steekas voor een automaat moeilijk te krijgen? Ik heb een Amerikaan en die wijkt af van de Europese modellen. Het onderdeelnummer van de as is 384225-9. Ik heb alleen een partslist van een US model en kan helaas niet vergelijken.
ton76 schreef:Dat zijn dingen die ik eens moet uitzoeken. Dat kan even duren want ik ben momenteel de motor van onze VW bus aan het opbouwen.
Het klopt wel dat ie in een bocht inderdaad stabieler lijkt te worden.
Is een steekas voor een automaat moeilijk te krijgen? Ik heb een Amerikaan en die wijkt af van de Europese modellen. Het onderdeelnummer van de as is 384225-9. Ik heb alleen een partslist van een US model en kan helaas niet vergelijken.
..zou me verbazen als daar op as niveau verschil in zit..., hoog uit de verhouding, maar een steekas..
Ik sta nergens meer van te kijken. Die auto is op veel kleine punten net anders dan EU modellen. Lagering en keerringen in die achteras wijken nl ook af van Europese modellen. Ik heb inmiddels ik weet niet hoeveel kleine onderdelen die net niet passen in de la liggen. Zelfs een pitmanarm. Ook de radiateur van een US automaat is gelijk aan die van een EU handgeschakelde 140. En de koelfan is al van plastic ipv. de toen nog gebruikelijke metalen fan.
Heb je wel eens dubbele EU Strombergs naast US Strombergs gelegd bijv.? Dat matcht net niet ivm met een geïntegreerde gasklepdemper in de voorste carb van de US modellen. Een EU revisie-kit is dus altijd incompleet. Het extra membraan dat je nodig hebt vind je niet bij de Volvo dealers en zijn alleen te krijgen bij leveranciers van bijv. Triumph TR6 of Jaguar onderdelen. Daar schijnen ze wel wat vaker opgezeten te hebben.
Zo ook met mijn VW bus............type 4 benzine pompen.......6mm of 8mm aansluiting op de aanzuigtube. Je verwacht het niet. Dan kun je dus je complete benzineleiding aanpassen. En dan zwijg ik nog over mijn Triumph T150. Daar verschillen sommige onderdelen per produktiemaand.
Jij hebt ongetwijfeld meer verstand van oude Volvo's dan ik. Daar twijfel ik niet aan. Maar voordat ik alvast op zoek ga naar een reserve steekas voor het geval dat dan heb ik liever goed uitgezocht of er geen eventuele kleine verschillen in zitten. Rot als je er pas achter komt als de boel uit elkaar ligt. En het rijdt zo moeilijk op 3 wielen.
...gewicht zit voorin..

welk bouwjaar trouwens..?
Topics: 38
ton76 schreef:Het is een '69-er.
Wissel voor de grap eens je voorwielen met de achterwielen.
Groeten, Boele