Berichten: 297
Topics: 125
Lid sinds: Apr 2010
16 October 2013, 00:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 October 2013, 21:31 door jero.)
Verplaatst:
Hoeveel tijd zou het nemen om de volledige aandrijflijn (motor, wielophanging voor en achter, etc etc.)van een automaat '76 en een automaat '93 te demonteren en vervolgens dat van de '93 over te zetten op een '76 ?
Wie heeft ervaring hiermee en kan ik in een PB wat verdere vragen stellen ?
Berichten: 1.724
Topics: 47
Lid sinds: Dec 2006
Destijds in Woudenberg een AW71 bak laten plaatsen in plaats van de BW55.
Bak is langer, wegens overdrive.
En in 1976 hadden ze deze baklengte nog niet voorzien. Je zult dus de baksteun zelf moeten ophangen, omdat er geen gaten op de juiste plek zitten.
Wat me op het hart gedrukt is: zorg dat je de twee auto's compleet hebt en naast elkaar hebt staan. Dan kun je alles mee omzetten. Als je alleen een donor aandrijflijn hebt, zul je wrs nog stukjes missen.
Wil je ook de motor mee ruilen? Dan bevat die uit 1993 wrs stuk meer electronica, hetgeen dus allemaal mee moet. Dat geldt dan wrs ook voor de klokkenwinkel. Maar hier heb ik geen ervaring mee, wat dat betreft ben ik best conservatief...
[Edit: vond het al een vreemde vraag onder de advertenties, maar Roestpreventie is ook een vreemde keuze...]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Berichten: 1.152
Topics: 69
Lid sinds: Dec 2007
Denk ook aan de mechanische telleraandrijving! Een 1993-er heeft vermoedelijk al een lager in plaats van een lagerbus en is dus niet zondermeer uit te wisselen/over te zetten van je BW55.
Zie ook mijn uitleg
Ombouw mechanische teller op 4-trans automaat
Berichten: 954
Topics: 39
Lid sinds: Jan 2012
16 October 2013, 21:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 16 October 2013, 21:34 door Arn02.)
Belangrijk om op te letten is dat je veel meeneemt van de donor. Uit m'n hoofd:
- de bak (duh)
- koppelomvormer en flexplaat
- olieleidingen naar radiateur
- baksteun (moet verder naar achteren, misschien gaten bijboren)
- kardanas
- schakelmechanismes met od-knop
- od-relais en kabelboompje
En misschien nog wel wat. Ik heb het uitgebreid beschreven hier:
http://volvolvo.nl/threads/13221-Weer-ee...e-automaat
Had ik je al per pb gelinkt trouwens.
sux-s!
PS - waarom niet gelijk de motor van die '93-er er ook inhangen?
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Arn02 schreef:Belangrijk om op te letten is dat je veel meeneemt van de donor. Uit m'n hoofd:
- de bak (duh)
- koppelomvormer en flexplaat
- olieleidingen naar radiateur
- baksteun (moet verder naar achteren, misschien gaten bijboren)
- kardanas
- schakelmechanismes met od-knop
- od-relais en kabelboompje
En misschien nog wel wat. Ik heb het uitgebreid beschreven hier: http://volvolvo.nl/threads/13221-Weer-ee...e-automaat
Had ik je al per pb gelinkt trouwens.
sux-s!
PS - waarom niet gelijk de motor van die '93-er er ook inhangen?
Ook het propje uit de krukas meenemen.....
Had trouwens bij mijn ombouw strippen aan de baksteun gelast die op het loze gat werden geschroefd. Een gat van de baksteun kon worden hergebruikt. De andere hangt los in de lucht. Volvo had helaas ook in mn model 79 de extra rij tapgaten naar achteren niet voorzien.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..