Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
carter-ontluchting
Zoals je hebt kunnen lezen in het andere draadje - http://volvolvo.nl/threads/16535-ontstek...an-de-hand - is de stroomverdeler van 'de tunnel' weer operationeel en hoop weer op veel zorgeloze kilometers.

Zoals daar al beloofd start ik een nieuw draadje over de carterontluchting van de B21F die in 't vooronder snort. Van de vorige eigenaar had ik al te horen gekregen dat het blok wat olie lekt en dat hij vermoedde dat het om de krukaskeerring zou gaan. Niet echt een klusje waar ik op korte termijn zin in had, dus de ergste lekkage met een motorolie-dope (re-seal oil stop leak) proberen op te lossen. Tis maar een lapmiddel, maar heb wel 't idee dat 't iets helpt.

Toen ik dit besprak met een klusvriend (Vincent, bekend van het Opel Kadett-forum en ook van de hulp met m'n stroomverdeler), vroeg hij me hoe het zat met de carter-ontluchting. Deze zorgt voor de afzuiging van oliedampen uit je carter die (via een vacuum-aansluiting bij de carburateur) weer in de verbrandingscyclus geleid worden. Het ontbreken ervan zorgt er dus voor dat deze dampen (incl verbrandings'lekkage' langs de zuigers) zich ophopen in je carter, de olie kunnen vervuilen en zorgen voor een overdruk in je carter.

Met deze overdruk kun je dus makkelijker olie door verschillende keerringen naar buiten duwen, terwijl je deze bij goed werkende carter-ontluchting juist in het blok houdt. Logische theorie - te meer ook omdat de monteur die voorheen aan de tunnel geknutseld heeft, de gehele carterontluchting afgestopt heeft (!). 't Enige dat nog wel op 't blok zit, is de ontluchting van de kleppendeksel - waarschijnlijk met een vergelijkbare functie - die overigens ook al gemodificeerd was (zie bijgaande foto).

We hebben nu een McGyver/Buurman&Buurman-achtige carterontluchting gefabriekt via het gat van de oliepeilstok en dat lijkt al aardig te werken (te zien door een stukje doorzichtige slang). Ideaal is 't niet, omdat ze er niet voor bedoeld is, het gat niet al te groot is en 't oliepeilen ff 'n (niet al te grote) uitdaging is. Bovendien zou ik de motor z'n eigen (ontworpen) carterontluchting terugbezorgen.

's ff kijken waar ik een ander potje kan vinden en of er verder op 't forum nog dingen over te vinden zijn (realiseer me dat 't de verkeerde volgorde is). Zoëzo niet slecht om andere forumleden mee te laten denken over de zin- en onzin van carterventilatie (irt olielekkage) ..

Bijlagen Afbeeldingen

R.I.P. Volvo 244 GL - 1980 - geel;
verkocht: 'de tunnel' Volvo 245 DL - 1980 - geel - LPG;
enjoying: 'Doris' - Volvo 242 DL - 1975 - bordeauxrood - LPG;
tryin to enjoy (more): 'Die Nieuwe Ouwe' - Volvo 940 GL - 1996 - groen - LPi.
Antwoord
[h=1]Checkerdecheck ==>Onderwerp: Olieafscheider. Pakking?[/h]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Ik heb dat van de verdeler gemist, heb je alles weer recht kunnen buigen? -edit- Oh gevonden, staat op p.2

Carterventilatie komt in 2 smaken, eerst vanaf het kleppendeksel en later vanaf een potje a/d zijkant v/h blok. Jouw B21F heeft daar een plaatje op de zijkant gebout, dus heeft je kleppendeksel een grote tuut (aan de kant vd verdeler). ALs je wat afbeeldingen zoekt op Google zie je opzet wel ergens langskomen. Nodig is een Y stukje met een vlamdover erin, en wat slangen.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Dit is 'm: http://www.ipdusa.com/products/6860/1043...ap-kit-240
Antwoord
ow - da's wel een stuk simpeler dan een complete PCV-unit op de kop tikken en die te monteren (zonder 't hele inlaatspruitstuk te hoeven demonteren)!

zoals eea nu aangesloten zat was de vacuum-aansluiting op het slangetje naar het inlaatspruitstuk iig dichtgestopt en dat heeft de hele werking van de ventilatie wel teniet gedaan (!).

overigens vond ik een zelfde setje een stuk dichterbij (en goedkoper!) op http://www.rendcarparts.nl/nl/volvo/volv...=1&cat2=37
Antwoord
.. over verschillende smaken carter-ontluchting gesproken:
Niet om de ingenieurs van Volvo te dissen, maar bij carterventilatie door de kleppendeksel moeten alle dampen vanuit het carter dus (nog eens) langs de zuigers naar de kop alvorens afgezogen te kunnen worden. Levert dit niet nog extra condensatie op met alle gevolgen vandien? Bovendien hebben de latere types *wel* een zgn PCV op de plek waar op mijn B21F een plaatje gebout zit (zoals je al stelt, Marc); misschien omdat de ventilatie via de kleppendeksel niet afdoende bleek ..?

Zoals gezegd wordt er nogal wat afgezogen via onze provisorisch gemaakte carterontluchting (via de olie-peilstok) en heb besloten dan maar op beide plaatsen voor ventilatie te zorgen (zowel aan de kleppendeksel-zijde als via een PCV).

Een btje zoekend kom ik op onderdeelnummer 1306398 en die gaat zo'n €50,- kosten - tot ik ook tegen deze aanliep: http://www.marinepartseurope.com/nl/volv...-trap.aspx. Helaas staat hier geen plaatje bij, maar hij is wel de helft goedkoper (!) en bij meerdere (scheeps)werven te koop.

.. wordt vervolgd ..
Antwoord
Citaat:Een btje zoekend kom ik op onderdeelnummer 1306398 en die gaat zo'n €50,- kosten - tot ik ook tegen deze aanliep:http://www.marinepartseurope.com/nl/...-oil-trap.aspx. Helaas staat hier geen plaatje bij, maar hij is wel de helft goedkoper (!) en bij meerdere (scheeps)werven te koop.

Is eerder gedaan:

Oil Trap (breather box) available for less cost at Penta Boat 1306398 700

Plaatje van de Penta 1306398 op Ebay

[Afbeelding: %24T2eC16JHJHkFFl8oIWy0BSJiQjKb!!~~60_12.JPG]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
De dampen komen van onderaf, niet langs de zuigers, maar langs drie gaten in de bodem vd cilinderkop waarlangs ook de olie terug naar het carter loopt.
Antwoord
wow - beproefd concept dus ;-)

@ Marc: logisch en helder! Vind 't alleen zo apart dat onze provisorische oplossing zo effectief leek/is. Is de afzuiging 't resultaat van zo lang geen ventilatie (en nu ineens wel), minder weerstand dan door de ventilatie in de kleppendeksel, of ..? Zoëzo denk ik niet dat er zoiets is als teveel carterontluchting, dus heb de (Penta) PCV besteld (eind vlg week binnen - af te halen bij locale scheepswerf 8-) ).
Antwoord
De carterventilatie via et kleppendeksel werkt prima en zo zou ik et doen. De breater box/olieafsceider aat onder de inlaat wat een oop esleutel is, en, er oort een slan bij die onderin et carter eindit. Mijn toetsenbord is stuk, maar we aan dapper door.
Als de olie zo uit de breater box naar beneden spettert valt die op de 3000 rpm draaiende krukas wat echt een oop scuim en extra dampen eeft, waar de motor en olievoorzienin niet op berekend is. ebruik et systeem wat compleet is.

Deze slan: http://www.ipdusa.com/products/6158/1072...eturn-hose die ook als tweede O rin fungeert. Jammerenoe kan je niet ewoon een slan in et blok laten zakken, die komt dan weer teen de krukas etc. Daar oort weer een klemmetje bij, onderin et carter.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Carter pan pakking !!! Blijft lekken... skidje 5 8.583 19 January 2010, 12:53
Laatste bericht: Jambon
  Carter ontluchting B23A, prut in luchtfilter. henqui 6 4.547 28 November 2009, 11:25
Laatste bericht: volvo245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)