Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
260-techniek in een 100-serie?
#11
Op het VolvoKV forum is Arjan een Amazon Combi aan het voorzien van een B230 en bouwt de voorwielophanging van een 240 in.
Een aardige klus die langzaam maar zeker vordert en zeker indrukwekkend is.
Zie zijn topic http://www.volvokv.nl/forum/viewtopic.php?f=41&t=17002

Overigens staat er wel een 165 te koop bij Wimbo, zie http://volvo-oldtimer.eu/item/487863/ ik meen 8750 euro.
Bekijk ook mijn website en blog www.oudevolvo.nl
Antwoord
#12
Vooral het stuurhuis (en -stang) en inderdaad de voorwielophanging maakt het erg krap.
De nieuwe eigenaar van mijn 144 heeft er een B230FT ingeschroefd, volgens hoeft dat niet per sà rechtop. De B280 (en oudere broertjes) lijkt me vrij fors, heb nog geen plaatjes gezien in een 140.
Antwoord
#13
BartWillem schreef:Als je heel veel werk op je hals wil halen is dat een goed alternatief. :) De 6-cilinder uit de 960 is dan vele malen makkelijker (het blok van de 960 is 100% gelijk aan die van de 850 maar met 1 cilinder meer) omdat die voor achterwielaandrijvers bedoeld is. Maar ook deze past erg moeilijk in een 140 en zit je nog altijd met ruimte voor radiateur etc.

Als ik in jouw schoenen zou staan, zou ik gewoon voor een laatste type 145 gaan, met injectie. Dan heb je genoeg vermogen en toch het voordeel van het makkelijke onderhoud van een B20.

denk ik dan gewoon te simpel? Dat de 6-cilinder uit de 700/900 lengte-problemen geeft snap ik, vandaar de gedachte aan de 5-cilinder. Dat-ie in de 850 voor voorwielaandrijving zorgt OK, maar dat zit 'm toch vooral in de bak? Motorsteunen moeten wss toch aangepast worden, carter wellicht ook, maar er kan dan toch gewoon een "lengte-versnellingsbak" achter, waarmee je dan achterwielaandrijving realiseert?

project van die Amazon ga ik wel even doornemen...

van die 165 die te koop staat vind ik de achterkant niet mooi, te modern, daarmee niet 'zeitgenossen'... Is het officieel niet ook een 265 met 165-neus dan?
Antwoord
#14
Een FWD motor heeft bijvoorbeeld het carter anders. Carters zijn zowiezo lastige dingen net als oliepompen. Ik denk ook niet dat het boutpatroon vd 5 cil past op RWD versnellingsbakken.

De 165 bestaat niet dus alle exemplaren mankeren wel iets als gevolg van de voorkeuren/onderdelenberg/dadendrang van de hobbybob die hem bouwt.

Ah, de M90 van de 960 motor past op de 850 motor, hier een soort inbouwhandleiding etc voor de 240: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=163457
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#15
Dat dan nog net wel, de whiteblock M90 pas op de 5cil. Dus dat is relatief eenvoudig.
Maar het stuurhuis zit in de weg+het carter is erg diep. (vaak wordt een carter van een6-cil ingekort (wordt vaak krom)).
Inlaat, uitlaat, ophanging, ruimte gebrek, motormanagement, en kenteken registratie lijken me de grootste uitdagingen voor een 5cilinder in een 140.

Als je specifiek een 5 cilinder in een 140 wilt, zou ik even zoeken op google er is best al wat over te vinden zelfs op dit forum. (geen daadwerkelijk project, wel de do's en don'ts)
Antwoord
#16
heb je wel een 155Smile

even wat anders, en b23 moet toch schuin hangen vanwege de koeling van de olie?

als je dat niet doen loopt het blok toch te heet of is daar nog een andere manier voor?
Antwoord
#17
Een 6 cilinder past niet zo 1-2-3 in een 140 hoor. Een 160 is niet voor niets een stukje langer. Om een 5-cilinder te plaatsen moet je eigenlijk al een aanpassing maken aan het schutbord, zodat ie wat verder naar achter kan. (is sowieso beter voor de gewichtsverdeling)

Een v6 zou qua lengte juist wel moten passen, maar kom je dus zoals eerder genoemd in je knel met je rembekrachtiger en stuurhuis+stangen.

En zoals B-W ook zei; Een 145 uit 1974 heeft meestal een B20E of B20F met ±135 PK.
Antwoord
#18
Wat ik dus eigenlijk wil/moet zoeken is een 164, waarbij ik vanaf de B-stijl de achterkant van een 145 tegenaan plak...
Antwoord
#19
Er staat toevallig nu een 165 te koop: http://www.marktplaats.nl/a/auto-s/volvo...ousPage=lr
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#20
ik zou nog wel eens een 242 willen voorzien van 140 blik.. dan hoef je 'alleen maar' de uiterste delen van de neuspartij aan te passen terwijl de gehele ophanging voor motor blijft zoals het is, bovendien heb je meteen een tandheugel stuurhuis..

dan kun je het nog ingewikkeld maken door een vroege neus en kont te willen, dan moet ook achter eea voor de smalle bumper worden aangepast..

..kan dus ook met een 245..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  2-Serie Cabrio's.... legaal in NL? Bassius 7 5.009 13 May 2008, 22:11
Laatste bericht: turbo-frul

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: