Topics: 39
Bij het wisselen van de nokkenas (bij verschillende BXXX) blokken viel het me op dat de klepsteelrubbertjes hard zijn geworden. Zou dit een oorzaak kunnen zijn voor een tikkend blok?
Wat is uberhaupt de functie van die rubbertjes?
Ik kom met deze vraag aangezien m'n B230 redelijk tikt. Nu moet ik de kleppen nog stellen, maar misschien is het ook wijs om die rubbertjes te vervangen (nokkenas er weer uit...)
Topics: 163
Volgens mij maken ze het geheel inderdaad stiller. Was ooit bij saint, die toen een fris kopje op zn turbo had. Die hoorde je amper lopen.
Als ze zo hard zijn kan je ze net zo goed weglaten, kan je ook nauwkeuriger klepspeling meten.
Bij de koppakking set die ik een tijd geleden heb gemonteerd zaten ze ook, maar echt zo stil vond ik het uiteindelijk niet. Kan ermisschien aan liggen dat het scantec's waren.
Topics: 52
Tikkend blok kan ook een kantelzuigertje zijn. Meestal cilinder 4. Kan niet echt kwaad en word minder als ie warm word.
Anders klepspeling wellicht?
Klepsteelrubbers weglaten is geen strak plan. Ze zijn bedoeld als oliekeerring voor de kleppen.
Topics: 82
Dit zijn geen klepsteelrubbers in de B18 zin maar dempertjes die onder de klepstelplaatjeshouder zitten. Ik zie er het nut niet van in, evt. verschil in geluidsnivo zal bedoeld zijn om verontruste Amerikanen te kalmeren. En ze zitten inderdaad in de weg bij het meten vd klepspeling (duwen de houder omhoog).
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969