Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
herinneringszoemer autogordels
Nicolaas H schreef:Maar ik ben u het paadje wel een beetje kwijt!

Welke polen moet ik aansluiten voor de waarschuwingszoemer voor de veiligheidsgordels? Ik ga toch nog uit van:

15 vanaf pool 15 van de knipperlichtschakelaar [alarmlichten]
GF/2 vanaf de bruine kabel controlelamp van de gordels [vóór]
31 aarde

Volgens mij moet er nóg iets aangesloten worden. Jij hebt het over het doorlussen van 15. Bedoel je doorlussen op S?

Begrijpelijk, we zitten inmiddels in post 71, dus de overzichtelijkheid is er wel een beetje uit. Uitgaande van het schema in post 1 heb je daarnaast idd ook nog een aansluiting (geschakelde plus) op S nodig. Omdat je het relais niet wilt gebruiken als sleutelvergetenwaarschuwing maakt het niet zoveel uit of dat vanaf 15 of S geschakeld wordt en zou je dus idd 15 door kunnen lussen naar S van het waarschuwingsrelais.

Het zou me overigens niet verbazen als dat doorlussen naar S niet eens nodig is als je de waarschuwingslampjes wil laten werken volgens optie 1 in post 38. Probeer hem eerst eens aan te sluiten zoals je hierboven zelf beschrijft.

Nicolaas H schreef:Ik wil het begrijpen:

Het relais is geaard; zodra ik de sleutel omdraai op III of II loopt er een stroom via 15 naar 31 en gaat de gong.

De schakelaar in het relais heeft dan stroom [S???] maar die gaat pas lopen als je met de gordelvanger massa [GF/2] maakt. De gong wordt uitgeschakeld.

Denk eerder dat er een stroompje loopt van 15 (dus contact op II of III) naar GF/2 (maakt massa als de gordel niet om is). Hierdoor gaat er stroom lopen door de gong naar 31 en gaat de gong dus af. Gong stopt als je de gordel omdoet (verbinding tussen en GF/2 en massa onderbroken). Het is in werkelijkheid wat ingewikkelder omdat de gong er na een paar seconden mee moet stoppen, maar dit zal het basisidee zijn.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
OK, ik heb het zo aangesloten op 15, GF/2 en 31 en dan gebeurt het volgende: ik draai de sleutel op II en het de lamp begint te knipperen. De gong blijft stil. Als ik dan de gordel erin doe houdt het knipperlicht op maar het knipperrelais blijft wel gewoon doorklikken! [Stopt ook niet na een aantal seconden ofzo.]
Ik ben voorzichtig en voor ik nu dus verderga met het doorlussen van 15 en S ben ik benieuwd of dit verklaarbaar is. [Zal het doorlussen iets aan het doorklikken veranderen?]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
Ik heb geen bedradingsschema van een '92-er bij de hand dus weet niet precies hoe dat in elkaar zit. Voor je verder gaat aansluiten zou ik inderdaad uitzoeken hoe dit precies zit.

Wat doet je originele waarschuwing als je niks aansluit op de bruine draad? (klikken, lampje, bruine pool schakelt naar massa of niet etc) En invloed van gordel vast, los, vastmaken, losmaken etc
Wat doet de gong als je de draad vanaf GF/2 niet op de bruine draad aansluit maar op een massapunt houdt en dan het contact inschakelt. En evt invloed van losmaken van massapunt nadat het contact aangegaan is.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Hoi Arjan,
Ik ga het komend weekend allemaal even uitproberen.
THNX
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Herinneringszoemer contactsleutel Nicolaas H 7 6.446 14 March 2014, 10:42
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)