Topics: 163
landloper schreef:Met 'een 3D model' bedoelde ik werken met behulp van 3D. Het verschil: je maakt een 1:1-model en het pakket genereert de lijntjes. Autocad betekent zelf lijntjes trekken. Je schrijft over gebruiksvoorwerpen ontwerpen: wat denk je dan van 3D printen? In 3D zijn allerlei pakketten te koop, net wat je wilt bereiken. Maar een starter met CAD zou ik adviseren in 3D te investeren want acad is echt op zijn retour.
Maar welk programma/tekenpakket/tekensoftware gebruik je dan? Dat is wat Jambon bedoelt neem ik aan.
Topics: 9
17 March 2013, 14:54
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 March 2013, 14:58 door ZwerverRoodbaard.)
Volgens mij kies je je tekenprogramma uit aan de hand van het geen dat je er mee wilt gaan doen.
Heb je wellicht een voorbeeld Jambon met wat je vroeger met de hand deed en wat je nu digitaal wilt gaan doen?
Er worden allemaal programma namen genoemd, maar elk heeft zijn eigen toepassing/werkgebied.
Persoonlijk werk in de kleine civiele/landschappelijke werken en teken ik vooral met Acad in 2D.
Civil 3D gebruik ik zelden, maar ga er wel een nieuwe cursus in volgen.
Hobbymatig gebruik ik ook wel eens Sketchup, maar dat is meer een schetsprogramma (Interieur?) dan dat je er gedetailleerde/precieze dingen mee wilt doen.
1986 Volvo 360 - Koni, PU, B230F...en roest
1992 Volvo 960, B204FT, M46, zwart volleder, 412
1993 Volvo 245 - B230FT, M47, green, Bilstein, Polaris, 2.5" exhaust, 412
1995 Volvo 960 Ambassador line, B6254F, M90, beige volleder, 412
Topics: 163
17 March 2013, 15:11
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 17 March 2013, 15:16 door Dopski.)
+1.
Anders gewoon wat bellen met willekeurige bedrijven in de branche die je op het oog hebt, zijn vast wel bereid je in het kort te vertellen wat ze doen en wat betreft tekenwerk en of ze het zelf uitvoeren (welk programma) of laten uitvoeren.
Topics: 52
Nou ben ik een totale leek op dit gebied. Maar wel geïnteresseerd. Zelf heb ik laatst draftsight gedownload. Dat is open source met gratis cursussen. Niet onbelangrijk: het programma is ook gratis.
Ik lees hier dat het leren van een ander pakket eenvoudiger is als je al overweg kan met een ander pakket. Is et dan geen idee om met draftsight te beginnen om te kijken of het iets is voor je?
Topics: 289
wat een overweldigende en nuttige reacties, thanks all..! de doos met tissues is al half leeg zeg.. (mede doordat er hier in huis nog 1tje verkouden is..)Ik heb inmiddels besloten de doos weer netjes terug te sturen, kost me dan maar een postzegel.ACAD is idd goed binnen te halen en het originele boek heb ik ook al als PDF van de uitgever binnen, zet ik op de laptop ernaast om makkelijk te bladeren zolang ik daar mee bezig ga.De vraag "wat wil je precies gaan doen", logisch, mijn interesse gaat uit naar architectuur, het uittekenen van eigen ideëen en feitelijk datgene waar de markt om vraagt. In het laatste geval zal het wenselijk zijn dat een programma of ontwerp in CNC apparatuur geschoten kan worden. Het gebied is wellicht iets te breedt, maar ja, fantasie en creatief hè..en het 3D "afdrukken" , ja da's briljant natuurlijk, voor je het weet staat er een James Bond DB4-nepper in de kamer.. geeft de toekomst goed aan denk ik..Ik heb in de buurt al enkele personen gevraagd wat ik onder mijn arm moet meenemen om nuttig te zijn voor de organisatie, ik denk er aan om brutaal de vraag ook op LinkedIn te stellen, steek je hoofd uit en je valt op..En wat niet onbelangrijk is, m'n huidige pc moet tussentijds nog worden na-gegloeid, heeft regelmatig een vastloper dus daar zal ook een minimaal goedwerkend systeem voor moeten komen. In m'n achterhoofd denk ik aan ontwerpen voor derden, dat kan dan vannallus zijn, en lekker tekenen tot m'n 75ste.. en met een beetje mazzel de centjes en tijd om te sleutelen..zal ens snuffelen naar de opties op het www die jullie aangeven..
handig, weer zonder spaties, en niet in Word oid geschreven..
Topics: 5
Keuze voor het programma is met name belangrijk in welke branche je zoekt. Heb bouwkunde gestudeerd en daar leerden wij werken met Autocad, praktijk wees uit dat je er niet mee werkte. Heb bij diverse bedrijven stage gelopen, de een werkt met Arkey (ook achterhaald) en de ander weer met Archicat in combinatie met Vector. Nu studeer ik werktuigbouwkunde en ligt de focus weer op Solidworks, allemaal leuk en aardig en natuurlijk leuk voor op de cv. Maar om nu 1 programma aan te wijzen als het programma, nee dat lukt volgens mij niet echt.
tja dat zal lastig blijven, ik studeer sowieso niet, ben ik inmiddels te grijs voor, dus ik zal me verder inleren zodat ik iig een basis heb en niet helemaal onbeslagen op het ijs klauter, de richting is nog even onduidelijk, wordt ook een beetje bepaald door de vacatures, er is te weinig tijd en budget om selectief te zijn..
Topics: 5
Persoonlijk zou ik voor autocad gaan, is een goede basis. Wanneer er gewerkt word met bv Solidworks dan is het een kwestie van wennen voordat je er mee weet te werken.