Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Mayo in carteronluchting?
#1
Mijn B21A liep laatste tijd watr matig, vooralkoud en laag in de toeren.
Ook lekte de kleppendeklselpakking, waardoor er wat olie op uitlaatspruitstuk drupte, hetgeen weer stank en walm veroorzaakte.
Gisteren pakking vervangen, incl ahlf maantje. Hierbij ook de carterventilatie (of was t nou carterontluchting) losgemaakt.

In het drie-weg-busje van de ontluchting zat iets dat op mayo leek (en wat dus vast de sludge/mayonaise is waarvan vaak wordt gezegd dat ie aan de peilstok aangetroffen kan worden). Zie plaatjes. Aan de peilstok zit echter geen mayo.

Busje schoongemaakt en teruggeplaatst.
Klein proefritje geeft de indruk dat de motor weer een stuk soepeler loopt, ook koud en laag in toeren (stationair). Kennelijk heeft of de pakking, of de flow in de ventilatie (of beiden) een positief effect gehad.

Als ik goed begrijp, dan wordt dit gevormd/versterkt door vocht in de olie (van condens of koelvloeistof). Koelvloeistof was lek (naar buiten toe) is al een tijdje verholpen).
Ik rijd vooral stukken van ca 15-20 km, dus niet echt lang, maar wel meer dan een blokje om. Wel blaast uitlaat mooie stoomwolken uit, dus wat dat betreft vocht zat.
Auto staat meest binnen, maar garage is niet overdreven droog. Heb m de ergste pekel kunnen besparen afgelopen weken, maar stond toen dus wel tijdje stil (in die garage dus).

Maar wat ik me nu vooral afvraag: is dit een symptoom van erger? Of gewoon olie veversen (en fliter dus), en we kunnen wel weer even? Wat kan ik afleiden uit de mayo op die plek?

Als jullie suggesties hebben, dan graag!

[Afbeelding: 20130216-mayo-carterventilatie1.JPG]
Het betreffende busje met mayo....
[Afbeelding: 20130216-mayo-carterventilatie2.jpeg]
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#2
Lpg?

kaasie schreef:gas geeft veel condens in de motor.
Als je veel korte stukjes rijd is het een aanbeveling om sneller van olie te wisselen.

De motorolie heeft de eigenschap mee gekregen om de vervuiling zwevend te houden zodat het niet neer slaat in de carter maar mooi mee gevoerd word tot in het filter.

Bij een motor op bedrijfs temp. Word de olie warmer dan 80-100 graden.
Dus het water zal eruit dampen.
Dit word mits goed functionerend door de carter ventilatie afgezogen en verbrand.
Maar door de vele korte stukjes rijden en dus veel condens water in de olie word het water niet verdampt.
Dit gaat zich vermengen met de olie.
Dit word een kleverige brij (sludge).
De peilstok en de klepdeksel (+ olievuldop) blijven het langste koud in de motor.
Dus de brij zal zich op deze plaatsen neer zetten en lekker blijven plakken.
Dus als je de peilstok eruit trekt zit er blubber aan.
Ook als je de vuldop van de motor los haalt zit er blubber aan.
Als je nu eens naar italie op en neer gaat is de sludge helemaal opgelost.
Dat zal niet lukken met een rondje ijsselmeer.

Dus verversen die motor + filter uiteraard.
Dan is er nix aan de hand
en als je korte stukjes blijft rijden dan zal ik om de 7500km zeker verversen vooral op gas.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#3
Yep, LPG. En dank voor citaat, had wel e.e.a. gevonden, deze nog niet gezien.

Zal vooral de olie en filter maar eens wisselen, kan nooit kwaad lijkt me....

Maar hoe komt de sludge dan enkel en alleen in die ventilatie?
Vuldop en peilstok vertonen geen tekenen ervan.
Of is mijn woonwerk verkeer net lang genoeg om dat warm te krijgen, maar slaat t alsnog neer op deze plek?
Of kon er juist veel in, wegens de lekker pakking even verder op?

En kan een dichtslibbende ventilatie de motor slecht doen lopen?
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord
#4
Je carterontluchting doet wat-ie moet doen nl. de blowby (verbrandingsgas wat langs de zuigers piept) opzuigen, die bestaat uit CO2 en waterdamp en wat bijkomende oliemist. Dat combineert tot die vanillevla.

De Volvo motor warmt erg snel op is mijn indruk, minder dan een km begint de TEMP wijzer al te klimmen (als je kachel op koud hebt staan in elk geval). 15-20 km is ruim voldoende om alles warm en watervrij te maken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#5
Oke, ik ben gerustgesteld.
Olie verversen, en vrolijk door rijden dus...

Dank voor jullie reacties!
Volvo 245 DL, 1976, B21A, AW71, LPG | Volvo 340 GL Special, 1990, 5d, 1.4, CVT | Volvo 340 GL Special, 1990, 1.4, 3d, CVT | Volvo XC70 2.5T automaat, 2005
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)