Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Even een voorstel rondje!
Wie ben ik, wel een 'jongen' van inmiddels 34 jaartjes oud, en we gaan echt richting de 35. Gezond, getrouwd, hoekhuisje in t'Gooi, mooie vrouw, voldoende werk en veel hobby's. Houd van oude techniek, sigaar op z'n tijd en nuttig graag een glas wijn.... of wat. Ben gelukkig technisch opgeleid tot 1e monteur maar was zo slim om met de hoogste cijfers ÃÃn (1) week voor mijn praktijkexamen te stoppen met alles wat met Innovam/Gildevaart te maken heeft..... -slim?- duh.
Maar om een lang verhaal kort te maken! het is goedgekomen hoor. Ik werk bij..... Volvo..... jaja, geen gekoesterde droom maar meerdere toevalligheden in een blikje, ff schudden en voilà!
Tsja maar ik reed al heel veel jaren heel tevreden rond in een Duitse (oude) W124 uit 1990, wat een bolide! gekocht met 238.000 km op het klokkie, en onlangs verkocht met 595.000 km op de teller. Zijn volgende leven gaat ze meemaken in Beiroet. Altijd leuk die nieuwsbeelden, straks zie ik hem rijden.
Mochten er mensen zijn die hier wel eens komen. Kijk aub eens uit naar een bornit zwarte taxi, deuk in de achterklep, geen ster meer op 'tfont..... u foto('s) zullen rijkelijk beloond worden!

Maar nu! werkend bij al dat moois moest het er eens van komen. Maar ik heb er niks mee. Ik koester de Italiaanse wijnen en keuken, rijd div. oude Fiatjes 500 'kben simpelweg toch wat zuidelijker georienteerd. Met Duitse degelijkheid al rijdend lurkend aan een Boliviaanse longfiller, en dan kost het moeite om e.e.a. te wijzigen bij mij als gewoontediertje.
Toch moet het! Want stiekum ruizen de positieve gedachten al heel lang in mijn hoofd 'IKEA' 'Zweeds balletjes' 'knackebröd' 'van die paarden met die geweien' jaja ik voel een nieuwe verbinding tot stand komen. 'O ja' ze hebben ook auto's. Volvo's noemen ze die.
Lekker suf, grijs, veilig, lomp. Laat ik daar nu zo af en toe van houden en wat houd mij tegen om een nieuw avondtuur te beginnen. Dat de liefde voor oude techniek bij mij allom overheerst speelt duidelijk een rol. Gewoon lekker toch dat gevoel als je zo'n plastic schakelaar omdrukt 'klik' dat geluid, dat stukje beleving, dat gevoel! dat maak je niet mee bij een hedendaags merk.

De aanloop laat ik maar ff zitten, ik heb nu een in redelijke staat 745 aangeschaft met toen 279.000 km op de klok. Een B230A blok met inmiddels lpg erin. de wagen heeft vanaf 1986 in Zweden gereden, wel weer het zuiden dan om in de zuidelijke sferen te blijven, dit heeft haar echter geen windeieren gelegd op roestgebied..... Het leuke is dan weer dat alles nog origineel aan deze auto is. Motor, bak, lak, bekleding, opties (zitten er niet in) Dit natuurlijk ff gecheckt op TIE, maar het klopt. De staat van onderhoud daarentegen is niet te volgen. Het boekje gaat tot 160.000 km. en dan wordt het vaag.

Goed dat was het weer voor vandaag. Mijn avonturen, klusperikelen, frustratie, liefde met betrekking tot deze auto zal ik hier een beetje proberen neer te zetten. Waarom dit forum vraag ik me stiekum af. Gewoon omdat het er lekker toegankelijk uitziet en ik hoop dat er hier en daar wat tips loskomen met betrekking tot gebruikte onderdelen adresjes, handigheidjes, weetjes. Dat soort dingen.

Ik ga een wijntje ontkurken en vieren dat ik morgen weer mag werken, en als het droog blijft steken we er buiten ook nog een fijn sigaartje bij op.

Gegroet, en waarom min stolthet? Gewoon omdat dit in het Italiaans niet klinkt op een Zweedse liefhebberssite en omdat ik trots ben op mijn toch wel mooie Zweedse schone.

Hierbij dus even twee plaatje van mijn zweedse trots! voor de gein ook gelijk de Fiat erop, puur ter vergelijking hoe g-r-o-o-t tie wel nie is!

[IMG][Afbeelding: Foto-UQCK3JFU-D.jpg][/IMG]

En hier dan nog eentje!

[IMG][Afbeelding: Foto-MTTEIG4D-D.jpg][/IMG]

Te gek HÃ! De voorbumperts staan gelijk!
Antwoord
Mooie intro haha. Vwb foto's plaatsen, even zoeken op het forum met de zoekfunctie.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
@Volvo 142 B23, je ziet het! ze staan er. Thanks.
Antwoord
Mooie auto hoor! En in vergelijking met een 240 is een 740 gewoon modern rijden hoor :biggrin: Mij hoor je over het rijden in een 240 overigens ook niet klagen hoor.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
@Yellow240, thanks. Tsja je moet eens een keuze maken hà 240/245/740/745 pfffft moeilijk! Uiteindelijk werd het deze 745. De tijdsdruk speelde ook een rol, da's altijd jammer. Dit beinvloed het moment en keuze van beslissen. En stiekum achter denk ik 'had maar even verder gezocht'. Maar ach deze geleefde Zweedse dame gaan we lekker verwennen! strelen en liefkozen. Zodat ze weer een mooie dame word van binnen en van buiten.

Deze dame gaat wel aan het gas! (dit doe ik voor het millieu ;-) er zit nu een mooi Vogels OMVL systeem in, ben er erg tevreden over. De inbouw is redelijk goed uitgevoerd (ik ben een pietjeprecies dus als ik dan een niet vertind stekkertje zie, een onbehandelde parker of er loopt een draadboompje beroerd..... grrr)
Tsja en als het verbruik net aan 1:5 is dan baal je wel even! gelijk de Auto maar even aan de kast gezet en wat bleek!!! een CO van 8,7..... hoezo controle na inbouw? de motor op 1,6 CO gezet en wat een verschil. Een verbruik van 1:8,5 is zeker haalbaar! Voordat ze naar de 'gasboer' gng natuurlijk wel even de kleppen gecontroleerd qua afstelling. Wat bleek! afstellen was niet nodig na 280.000 km waarbij de laatse 100.000 km. puur masochistisch Zweeds misbruik. Zelfs de afstelplaatjes waren nog nieuw!

Daarna natuurlijk olie en motoroliefilter vervangen, bougies, bak- en diff. olie en een heel lijstje aan kleine verbeterdingen. Te veel om op te noemen. ÉÃn van de eerste dingen die ik gedaan heb tot betrekking 'handig onderdelen zoeken' is de auto aangemeld bij Volvo NL. Da's erg mooi als je met VIDA op chassisnummer gelijk je auto/onderdelen ziet. Daarna natuurlijk de 'stamkaart' bekeken en gezien dat de code voor de bekleding/interieur 5534 is. De lak is 130 en deze Zweedse heeft een B230A motor met daarachter gesleuteld een M47 bak met vijf gangen.
Leuk om te noemen is ook dat toen de auto in Zweden werd afgeleverd deze auto door de bossen mocht crossen met het kenteken MEG423.

Onlangs moest er toch even een APKtje op. Auto nagelopen en wat bleek een vastzittende linker remklauw en een defecte claxon. Van een collega kreeg ik twee hoorns, na montage bleek dat dit twee hoogtonige jongens zijn, wel grappig zo'n grote wagen met een Italiaans klinkend toetertje. Voorlopig laat ik het wel even zo.

De remklauw lag lekker incourant te liggen elders in het land, 'die's voor mij'. En tsja dan ook gelijk maar twee ankerplaten besteld voor de voorkant. Deze ontbreken.....
Dat was wel een leuk klusje. Wagen opkrikken, wiel eraf en zie daar.....

[IMG][Afbeelding: Foto-3WIVJWM7-D.jpg][/IMG]

Klauw demonteren, rempad eraf, lagers eruit en remschijf eraf. Wat blijft erover?

[IMG][Afbeelding: Foto-W8UKEAQK-D.jpg][/IMG]

Hier met drie uitgeboorde en opgefriste M8 gaten, maar dit ging wel ff lastig zeg.
De drie bouten waren volledig weg! en het resterende stuk ankerplaat wat je in die bak ziet liggen werd alleen maar bijelkaar gehouden door de verbinding FE203.

Dus het ankerplaatje maar gemonteerd met drie M8 RVS bouten, de ankerplaten zijn elektrolitisch verzinkt, toch maar een lakkie erover voor het zicht! (zolang het erop blijft zitten.....)

[IMG][Afbeelding: Foto-RLUGQPNL-D.jpg][/IMG]

En dan het moment! de montage van de klauw! pure emotie!

[IMG][Afbeelding: Foto-H4HYVOCU-D.jpg][/IMG]

Aangezien de schijf nog goed dik is en de blokken ruim voldoende zijn besloten maar even door te remmen met dit geheel.
Resultaat van dit alles is weer een jaartje rijden met Zweedse.

Tussentijds een 230V motorverwarming aangeschaft, 100% origineel en een schakelaar uit een 900 serie en twee elektrisch verwarmbare buitenspiegels. 'Wat voor schakelaar?' 'een tijdrelaisschakelaar'. Geen flauw idee of dat zo heet maar ik noem het maar zo. Het leuke van deze schakelaar is dat deze de zijspiegels en de achterruitverwarming schakelen. De spiegels krijgen 6minuten prik en de achterruit 12 minuten. Dit kan je dan ook mooi zien in die schakelaar. Zolang er 12 volt op staat brand er in die schakelaar een rood/oranje symbooltje voor de spiegel en voor de achterruit. Da's freaken man! mooi inbouwen en een grote meerwaarde in de zin van 'zien'. Voor de liefhebbers; deze schakelaar heeft nummer 1362343 en is rete duur, ik heb €57,69 excl. BTW betaald incl 25% korting. Jaja ik weet het 'waarom geen sloper' omdat ik niet zo bar veel tijd heb om daar langs te gaan en ik nu gewoon weet dat het 100% is. 'Vind ik leuk'.

Wordt vervolgd.
Antwoord
Mooie voorrem aan mooie 740.

Het is de bedoeling dat de klepstelplaatjes nog 'nieuw' zijn, ze slijten namelijk niet. Het is ook niet ongewoon dat de speling niet/nauwelijks is veranderd bij rijden op benzine. Dat soort basic motordingetjes zijn bij Volvo (eigenlijk Penta) redelijk uitontwikkeld.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
@Marc1970, bedankt hÃ! maar wat betreft je mening over de klepstelplaatjes..... Ik heb ze (maar beslist niet vaak!) toch wel eens versleten gezien bij benzinetorretjes. Wist overigens niet dat de oorsprong bij Penta ligt. Erg interessant!

Helaaswerd het rijden tijdelijk minder doordat ze telkens afsloeg bij decelereren, eerst enkelmalig maar later constant. En dit in een oplopende termijn van 1 wwek. Tijd had ik zo even niet om erna te kijken dus dat werd simpelweg op gevoel rijden. Maar bij een rotonde sloeg ze weer af, de trut! ik haar maar verwennen en dan nog nukken krijgen ook. De draaicirkel word gelijk fiks groter zonder bekrachtiging zeg! Koppeling in, in z'n twee, koppeling op n hoppa! er zit weer muziek in. Thuis aangekomen eens e.e.a bekeken, genoeg olie in de carburateur? luchtfilter verstopt? en zo nog wat zaken bekeken. Alles ok! Toen de carburateur nog maar eens onder de loep genomen en wat bleek. Het rubber slangetje (ik noem het maar even de omloop van de gasklep) van de carburateur was lek. Nieuwe erop en gelijk testen..... missie geslaagd, de dame slaat niet meer af.
Mijzelf en de Zweedse verwend om een 230V motorverwarming aan te schaffen, compleet. Weet eerlijk gezegd niet of het me deze winter gaat lukken om dit schitterende stukje comfort in te bouwen. Maar alleen al kijken naar die onderdelen is al leuk..... blauwe doos..... handleiding..... mooie onderdelen! tsja je moet wel 'gek' zijn om dit te begrijpen. Doordat er wat vocht in de knipperlichten zat op het zijscherm links en rechts twee nieuwe exemplaren besteld. Nog gewoon te verkrijgen met chroom boven en onder het oranje glas!
Ook kreeg ik met deze toch wel weer wat koudere temperaturen koude voeten. Bij demontage van het bekledingspaneel links-onder bij voeten ruimte zag ik dat er een klep gemonteerd zit, rechts ook. Deze linker klep bleek lam, de vorige eigenaar had de boel flink met ducttape dichtgeplakt. Maar dit liet weer los, gevolg koude tenen. Heb inmiddels het veertje binnen wat er weer voor moet zorgen dat de klep goed sluit of opent.
Wat me verbaasd is dat er veel aandacht is uitgegaan met de instelling 'oplappen en zo goedkoop mogelijk'. Werkelijk waar! dit is toch niet leuk voor jezelf als persoon. Alles zonder kosten maken met ducttape, bijbuigen, afslijpen..... Langzaam brokkelt zo de auto af. Terwijl je het echt niet voor de volle mep allemaal rijdend/werkend kan houden. Het zal wel een keuze zijn maar ik tap de lol er gewoon vanaf als het allemaal werkt! en blijft functoneren. Da's toch veel leuker. Er is hier helaas duidelijk waarneembaar dat destructief onderhoud de stelregel was.

Heb ik eigenlijk een vraagje;
-Mijn parafan (plaat onder voorruit waar wisser draaipunten uit komen) wil ik vervangen voor een andere. Dit omdat de mijne flink verbogen is. Redding voor deze parafan is er niet meer.
Kan iemand mij een tip geven of de latere parafans ook passen? 940? ik zoek namelijk zo'n parafan en bij voorkeur in de correcte kleur metalic silver (130)

Wordt vervolgt
Antwoord
Ik had je topic nog niet gezien.
Een verlaat hartelijk welkom.
Kan aan mij liggen maar ik lig af en toe in een deuk om je posten, zo droog zie je ze niet vaak meer.

Ben benieuwd naar meer stollende verhalen Big Grin
Antwoord
@DopeDouwer, gegroet en uiteraard bedankt voor dit compliment. Ach we doen ons 'best'..... En de boel ietwat luchtig bekijken/omschrijven, da's toch fun! Zo kwam ik er twee sigaren geleden achter dat ik toch wel iets meer heb met Volvo. Tsja het is nu mijn core business geworden, al mijn tijd zit nu in city safety, adaptieve cruise control, driver alert, collision warning met full auto brake, pedestrian detection..... noem maar op. Allemaal hoog staande items, mooi, technisch, vernuftig noem maar op maar mij plezier je met werken, gewoon remmen en je voertuig beheersen, voelen wat de koets doet en voelen wat de banden met het wegdek doen. Is het glad en je anticipeert niet..... jammer dan wordt het -boem- Als ik over de lijntjes ga dan aub geen trillend stuur. Als ik stuur dan mag dat zwaar gaan, da's de pure beleving van autorijden. Geen elektrisch ondersteundende items. Geen RTI maar gewoon een Shell stratenboek of..... een handige Tom-Om, geen on call systeem maar gewoon je eigen GSM (bij mij nog een Nokia 3310 geloof ik) en als de batterij daarvan op is..... dan ben je even niet bereikbaar! heerlijk. Ik ben een rijk mens en kan me dit veroorloven. Ik baad in luxe omdat ik voor de fun en niet voor mijn werk, buurman, vrienden en/of vage kennissen een 'dikke Sjaak' op de oprit hoef te hebben en die bij voorkeur om de twee jaar verwissel met een stiekeme financiering. Heerlijk ik ben vrij en geniet van die vage besturing, die muffe lucht die in de koets hangt die rammel van dat kunstof ergens achterin en als mijn koplamp defect is..... binnen welgeteld zeven seconden zit er een nieuwe kaars in.
Maar we dwalen af, zo kwam ik er dus twee sigaren (en inmiddels een glaasje rode Italiaanse wijn) achter dat ik een Dafje 44 heb gereden, toch een beetje Volvo toch? dit was nog een 'echte' Daf, 6 volt aan boord, 2 pitter en variomatic. Niet lang gehad overigens. Ik reed er teveel mee. Het zoop, het starte me te vaak niet, het was ÃÃn bak herrie, het had geen vermogen naar hetgeen ik nodig achte op de snelweg..... ik had er niks mee. Dus verkocht en een oude (nog echte) Mini Cooper gekocht. Die had power, die zoop, die was lekker stug, daar kreeg ik een pijnlijke rug van en hij roeste. O wat roeste hij/zei. Dus verkocht. Toen allemaal wat ander oud spul. Altijd oud! dat moest, dat hoorde bij mij. En nu die Volvo 745..... gewoon mijn ding!

-Oeps- misschien zitten hier liefhebbers van al dat nieuwe geweld! Niet gelijk reageren met 'jaloers' 'dit' of 'dat' 'kvind het allemaal prachtig hoor en het is 2012 dus Volvo timmert hard aan de weg en doet het op veiligheid, service en coulance goed, zeer goed zelfs!!! en de modellenlijn zal het uitstervende ras niet bekoren! maar dat ras sterft uit en de nieuwe generatie vind dit mooi. Audi, BMW, VW drivers allemaal vinden ze dit mooi. Althans dat is aangetoond middels veel onderzoeken door mensen die kennis van zaken hebben.

Maar we dwalen af, heel ver af. Tsja dat gebeurt als je veel kofferbakruimte hebt. Vandaag een mooi stukje uitlaat gescoord. Zo'n sierpijp van een V60. Tding moest eraf en er kwam een dubbele uitlaatpuf onder. Vond de klant mooier dan de standaard enkele ronde pijp. Laat ik nu net die standaard ronde pijp wel mooi vinden. Dat wordt binnenkort even de klem losschroeven van de achterdemper, de slijptol erin en de eind S-bocht optisch verfraaien. Niet te dik uiteraard want ik ben geen Sjaak! maar gewoon 'ingetogen, leuk en een tikkie anders'. Mijn voorkeur gaat absoluut uit naar origineel. Maar zo'n S-bocht is zo weer te regelen en dus ook zo weer origineel te maken. Binnekort maar weer even wat foto's.

Wordt vervolgd
Antwoord
Ik had dit toppic ook ff gemist. Leuk om je belevingen te lezen, erg geestig ook.
Geinige fiat ook, nog nooit gezien in die kleur.

Die S-bochten van die volvo uitlaten heb ik ook nooit gesnapt. Een recht stuk zou in mijn ogen ook veel beter staan.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Waar is mijn voorstel-topic? Doeke Dobma 4 2.514 10 November 2011, 09:38
Laatste bericht: Dopski

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)