Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
herinneringszoemer autogordels
#31
Ik ga er ook nog eens naar kijken. Moet het zo zijn dat de schakelaar onder de passagiersstoel contact maakt als er iemand op zit? Of als je er een zak aardappelen neerzet?
Of mag ie dan juist geen contact maken?

Misschien moet ik dat hele Europese systeem vergeten en het aansluiten op de Amerikaanse manier. Hoewel dat Europese systeem dat waarschuwt voor losse gordels van bestuurder Ãn passagier vind ik wel charmant. Misschien moet ik ÃÃn van de bruine kabeltjes [EU] verbinden met GF/2. Deze zorgt namelijk voor de gronding van beide stoelen.

De gele kabeltjes losmaken en op GF/L zetten en de andere polen van de lampjes op S van de gong.

Is dat wat?

Het mooie is vooral dat ik nu alle ontbrekende 'touwtjes' eenvoudig kan traceren. [Hoop ik!]
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#32
Kan schakelaar onder stoel niet vinden; zit deze soms in het schuim van de stoel?
Het aansluitstuk van de schakelaar ligt al wel te wachten op de vloer, onder de stoel.
Klopt ook met de tekening, ÃÃn grijze en twee bruine kabeltjes.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#33
Je hebt bladzijde 101 en 102 van Greenbook TP-30808 gezien? Daarop staat het bedradingsschema van de Europese seat belt reminder. Stroom loopt van contactslot via zekeringkast, alarmlichtschakelaar, richtingaanwijzerrelais, waarschuwingslampjes, gordelvanger (verbreekt contact als gordel in de houder gaat) naar massa. Voor de passagiersgordelvanger zit de stoelschakelaar er nog tussen.

Schakelaartje onder de bestuurdersstoel hangt tussen frame en schuim. Hij reageert (maakt verbinding) als er een passagier op de stoel zit maar reageert ook op een zak aardappels of een flinke tas. Ziet er zo uit:

[Afbeelding: Foto-NNT6NSJR.jpg]

[Afbeelding: Foto-XUBM4WYM.jpg]


EDIT: Als je wilt kan ik binnenkort wel even een tekening maken en plaatsen van hoe ik het relais aan denk te gaan sluiten.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#34
Heb het schema van de Europese versie nog even bekeken. De bruine draad achter het waarschuwingslampje in de middenconsole zou naar massa moeten schakelen als de bestuurder en/of passagier zijn gordel niet om heeft. Deze kun je dus verbinden met pin GF/2.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#35
Is dat dan een ander plaatje dan uit mijn TP 30682 van zo'n 6 posts geleden?

Ik heb trouwens zo'n schakelaar onder de stoel niet. Ik ga op zoek naar die bruine draad. Is wel de mest praktische plek ook ...

En die gele draden die nu aan de knipperrelais hangen op 49a; moet ik die doorlussen naar de gong of loshalen en in GF/L van de gong doen?

Bedankt maar weer.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#36
Nicolaas H schreef:Is dat dan een ander plaatje dan uit mijn TP 30682 van zo'n 6 posts geleden?

Ehm, nee is volgens mij dezelfde.

Nicolaas H schreef:En die gele draden die nu aan de knipperrelais hangen op 49a; moet ik die doorlussen naar de gong of loshalen en in GF/L van de gong doen?

Nee doe maar niet. Op de gele draden op 49a staat 12V en poort GF/L van de gong schakelt naar massa als je vergeten bent je gordel om te doen. Dan wordt dus kortsluiting.

Hoe het wel moet hangt af van hoe je de waarschuwingslampjes aan wil laten sturen.

Optie 1: door het knipperlichtrelais, lampje blijft knipperen tot je gordel om hebt
Optie 2: door het USA-relais, lampje brandt 4-8 seconden als je gordel niet om hebt als je het contact aanzet en geeft het dan op.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#37
Ik wil graag de USA versie gebruiken!

Heb trouwens vandaag de nieuwe, door Volvo gemaakte sleutel opgehaald. Nu werkt de sleutelwaarschuwing perfect. Ik heb het idee dat ze de cilinder harder maken dan het sleuteltje. Het sleuteltje slijt, de cilinder veel minder. Het sleuteltje is eenvoudig vervangbaar, de cilinder niet. Slim.

Hoe dan ook ben er blij mee.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#38
Mooi dat je sleutel werkt. Schakelaartje onder de stoel moet wel aan te komen zijn uit een sloper.

Even zitten tekenen, hieronder twee schemaatjes hoe de hierboven genoemde opties aangesloten zouden kunnen worden. Het kan ook op andere manieren maar ben zelf geen fan van knippen in de originele bedrading.

Optie 1: lampje blijft knipperen tot je gordel om hebt

3 draden (31b, S en 58) van Europese steutel/lichtvergetenrelais afhalen en naar USA relais (Su, S en 58)
1 draad trekken vanaf bijv zekering 13 naar USA relais (15)
1 draad trekken vanaf massa naar USA relais (31)
1 draad trekken vanaf bruine draad aan waarschuwingslampje in dashboard naar USA relais (GF/2)

[Afbeelding: Foto-7QJ86NPE.jpg]

Optie 2: lampje brandt 4-8 seconden als je gordel niet om hebt als je het contact aanzet en geeft het dan op

3 draden (31b, S en 58) van Europese steutel/lichtvergetenrelais afhalen en naar USA relais (Su, S en 58)
1 draad trekken vanaf massa naar USA relais (31)

Bruine draad aan waarschuwingslampje in dashboard afkoppelen en naar USA relais (GF/2)
Gele draad aan waarschuwingslampje in dashboard afkoppelen en isoleren
Bruine en gele draad aan waarschuwingslampje achterin afkoppelen en isoleren

Draden trekken vanaf bijv zekering 13 naar USA relais (15) en naar 1 pool van beide waarschuwingslampjes
Draden trekken vanaf andere pool beide waarschuwingslampjes naar USA relais (GF/L)

[Afbeelding: Foto-O6J4WHCH.jpg]
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
#39
Die eerste versie heb ik al bijna; zou alleen nog gaan om: 1 draad trekken vanaf bruine draad aan waarschuwingslampje in dashboard naar USA relais (GF/2) Is eenvoudig. Ik begrijp nu ook wat je bedoelt; de waarschuwingslampjes gaan gewoon op de oude voet verder.

De tweede versie heb ik nog wel vraag over.
De gele draden kun je dan toch beter van 49a loskoppelen en meteen aansluiten op GF/L? Ik bedoel dan hoef je geen nieuwe draden te trekken [deze zitten al op de polen van de lampjes] en dan hangen er geen geïsoleerde draden niets te doen achter de dash.
De rest begrijp ik. [Hoop ik! haha]
Thanks! Ik ga het proberen.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
#40
Optie 1 is inderdaad het minste werk.

Draden van 49a afhalen en hergebruiken was ook eerst mijn gedachte maar is toch niet ideaal. Er zitten namelijk 3 draden in 1 kabelschoentje op 49a, ook van de richtingaanwijzer. Hier zou je dus de juiste draden tussenuit moeten knippen (niet mijn voorkeur). Het is ook lastig om te bepalen welke draad je er uit moet knippen omdat ze meteen in een hoesje duiken en dus niet te volgen zijn. Je zou ze ook allemaal door kunnen knippen en de draden die je niet moest hebben (dat kun je pas na het knippen doormeten) weer aan elkaar verbinden. Omdat ik niet hou van knippen en plakken in de originele kabelboom zou ik persoonlijk liever extra draden trekken. Omdat je voor de andere pool van het lampje toch nog een draad moet trekken is die extra draad bijna geen extra werk.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Herinneringszoemer contactsleutel Nicolaas H 7 6.434 14 March 2014, 10:42
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)