Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
b20 kop
#11
Oja,nog vergeten:
Voor €350 ex. krijg je ook geen nieuwe tapeinden voor je spruitstuk.
Antwoord
#12
polestar-volvo schreef:Hoi iedereen,

Citaat "voor 350 ex. BTW heb je een compleet gereviseerde cilinderkop met nieuwe kleppen".

Alleen zijn dan nog niet de klepgeleiders vervangen,dus hoezo "compleet gereviseerd"?
Dus de prijs van Nordicar is nog niet zo slecht.
Scandcar rekent 349 ex BTW voor een gereviseerde kop met harde klepzittingen (dus geschikt voor LPG), dus het kan blijkbaar wel. Wink Er zit dan ook 1 jaar garantie op, alleen kan ik zo niet zien of het met nieuwe kleppen is of dat de oude geslepen worden. Feit is wel dat 't een geheel gereviseerde kop is. Smile Tapeindes moet je er dan los bij kopen, maar dat is Eurowerk. Tongue En dan nog een koppakking uiteraard en bij B20's moet je ten alle tijden de kopbouten vervangen (alleen bij de B18 zijn ze in de meeste gevallen te herbruiken). Door al die extra opties loopt 't stiekem wel wat op, maar dat zou je bij een gebruikte kop ook hebben. Tongue
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#13
Bij een B20 hoef je de kopbouten helemaal niet te vervangen. Ik heb wel ergens op het www gelezen dat je ze zou kunnen opmeten, de lengte van de bout zonder kop, en als ze boven een bepaalde tolerantie zitten dan wel vernieuwen.
Ik kan niet meer terugvinden waar dat stond.
Heb onlangs de kop van een B20 vervangen en wilde nieuwe kopbouten kopen. Deze waren bij Nordicar niet eens in voorraad. "Komt nooit voor, zeiden ze. Probeer maar bij Nordicar gebruikt". Dus heb ik de ene, die ze wel hadden, meegenomen en de 20 gebruikte die ik had vergeleken met behulp van een schuifmaat. Bij 2 was er enige twijfel of ze niet iets te lang waren. Die zijn de bak in gegaan.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#14
Het komt juist enorm vaak voor, maar veel mensen letten er niet op! Als je de bouten met de draad naast elkaar legt zie je dat deze bij de B20 vrijwel altijd ietwat uitgeleuterd is (wat je bij de B18 niet hebt). Toen ik vaak bij een Volvo-specialist werkte was het eigenlijk in 95% van de gevallen raak. Het gaat dus niet om de lengte van de bout zelf, maar om de schroefdraad.

Volvo schrijft zelf trouwens ook voor om de kopbouten ten alle tijden te vervangen.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#15
Zoals ik al zei. We hebben een splinternieuwe naast alle gebruikte bouten gehouden, opgemeten met een schuifmaat. En totaal geen verschil gevonden. We hadden 20 gebruikte kopbouten. Bij 2 hadden we twijfel, deze hebben we weggegooid omdat we er toch zat hadden. En we hebben 2 andere gebruikt om de paspennen te maken. Die moet je, volgens de 3 verschillende werkplaatshandboeken die we hebben, gebruiken om de kop netjes recht op de pakkingen te leggen.
In geen van deze 3 hanboeken staat dat je ze moet vernieuwen. Haynes, Autobooks Kenneth Ball en de Olyslager.
Ook bij Nordicar werd verteld dat het niet hoeft en we zijn ook nog eens bij Ton van Kuik gaan vragen. Ook daar werd gezegd dat het bijna nooit voor kwam dat de bouten vervangen moesten worden.
Dus....Volvo schrijft voor??????? Ik dacht het niet.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Antwoord
#16
Oh joepie, kopbouten. Deze werden blijkbaar eindeloos hergebruikt, ik heb er een paar die zichtbaar uitgerekt zijn (let op het gedeelte van de schroefdraad wat net boven het onderblok uitsteekt). Staat nergens in het Volvo B20A/B boek iets over vervangen, slordig, alleen de big-end bouten en moeren moeten altijd nieuw zijn.
Pas bij de B21 gaan ze wat voorschrijven, o.a. dat ze tot 5x hergebruikt mogen worden (hoe ga je dat controleren?), dus staat er voor de zekerheid nog "if in doubt replace" bij. Dit staat overigens onder het gedeelte waarin de nieuwe stijl bouten beschreven worden, dus dat zou alleen gelden voor de nieuwe, die met het versmalde middenstuk.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#17
noobaddieizpurvekd schreef:Zoals ik al zei. We hebben een splinternieuwe naast alle gebruikte bouten gehouden, opgemeten met een schuifmaat. En totaal geen verschil gevonden. We hadden 20 gebruikte kopbouten. Bij 2 hadden we twijfel, deze hebben we weggegooid omdat we er toch zat hadden. En we hebben 2 andere gebruikt om de paspennen te maken. Die moet je, volgens de 3 verschillende werkplaatshandboeken die we hebben, gebruiken om de kop netjes recht op de pakkingen te leggen.
In geen van deze 3 hanboeken staat dat je ze moet vernieuwen. Haynes, Autobooks Kenneth Ball en de Olyslager.
Ook bij Nordicar werd verteld dat het niet hoeft en we zijn ook nog eens bij Ton van Kuik gaan vragen. Ook daar werd gezegd dat het bijna nooit voor kwam dat de bouten vervangen moesten worden.
Dus....Volvo schrijft voor??????? Ik dacht het niet.
Leuk en aardig dat je het aan de Volvo-dealer vraagt, maar de meeste Volvo-dealers zijn al een jaar of 20 niet meer met B20's aan de weer en de jonge monteurs weten het vaak niet. Wink

Volvo heeft ooit een memo uitgebracht waarin gesteld werd dat het beter wel vervangen kon worden, ondanks dat het werkplaatshandboek dat niet vermeld (maar goed: dat was ook vooral op de B18 gericht). De verschillen zijn minimaal, maar als je de bouten echt op elkaar legt zie je dat er toch enige rek is in de schroefdraad. Dat verschil kan zó klein zijn dat het amper te meten is (schroefdraad is dan ietwat beschadigd, terwijl de bout qua totaallengte nagenoeg overeenkomt met de juiste versie). Een goede specialist zal je ook adviseren om ze te vervangen, een mindere specialist zegt er niets over omdat je na enige jaren toch weer een nieuwe koppakking nodig hebt. Maar het is niet voor niets dat serieuzere bedrijven als Scandcar ze gewoon vervangen en ik geloof Tinustuning ook.

Dat je het herbruikt moet je zelf weten, maar het zou mijn keuze echt never nooit zijn. Wink
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#18
Ik heb nog nooit een kopbout nieuw gekocht...
Groeten, Boele
Antwoord
#19
Tja zoals ik al zei: het zou mijn keuze niet zijn, als je dan toch bezig bent maken die paar Euro's ook niet uit. Wink

Interessant stukje leesvoer erover trouwens: http://www.matthewsvolvosite.com/forums/...=1&t=38342 een hele theorie waarom herbruik dus niet aan te raden is. Ook IPD raadt met klem aan om de kopbouten te vervangen en op Engelse Volvo-forums zijn er zelfs Volvo-monteurs die roepen dat je het ten alle tijden moet vervangen. Ook een kennis van me die bij de Volvo-dealer werkt vertelde me dat ze gewoon altijd nieuwe erop zetten (maar goed: dan is de factuur toch al in de duizenden Euro's en die paar Euro meer of minder valt niet eens op dan), ongeacht welk motortype het is.

Jammer dat ik zo snel het service bulletin over het vervangen bij B20's zo niet kan vinden, is lastig zoeken tegen de vele gigabytes PDF's en ander materiaal dat ik van Volvo heb. Smile Het is bij een B17 t/m B23 wel simpel: het oude type bout mag wel herbruikt worden maar de nieuwe types (die het meest voorkomen) mogen maximaal 5x herbruikt worden maar moeten bij enige twijfel gewoon vervangen worden.
Volvo S80 Turbo 2002 & 740 GLE 1990

http://Volvotips.com
Antwoord
#20
IPD verkoopt kopbouten, wat denk je. Dat gecombineerd met de Amerikaanse claimcultuur zouden ze wel gek zijn als ze zeiden "hergebruik die dingen gewoon zoals Volvo bedoelde". Je kan stellen dat het onnodig risico mijden enorme verspilling en kosten met zich meebrengt en een risico op zich is.

Dat stukje op matthewsvolvosite is weer de gebruikelijke hoop verwarring over TTY bouten, die niet gebruikt worden in redblocks. De kopbouten in de B21 zijn 10.9 M12, waar ongeveer 120-130 Nm aanhaalmoment voor wordt aangeraden. Dan ben je op 90% van de rekgrens (de 'Yield'). Volvo blijft daar weer 10% onder met 110 Nm voor geoliede kopbouten. Dus, in geen enkele (juiste) toepassing ga je redblock kopbouten permanent uitrekken. Alle trekkracht komt uit het elastische gebied.
De UNC kopbouten in de B20 zijn volgens mij nog een fractie dikker als M12 en ook 10.9, en worden minder strak aangehaald, slechts 85-95 Nm. De uitgerekte bouten die ik en anderen aantreffen, zijn dan ook het resultaat van gorilla's die in het verleden met hun hele gewicht aan een anderhalve meter pijp zijn gaan hangen.

Ik kijk wel uit naar de Service Bulletin.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)