20 June 2012, 23:17
Een tijdje terug heb ik m'n 244 diesel verkocht en toch dik spijt van. Daarom zitten zoeken naar iets anders en via Marktplaats liep ik tegen een rode 740 automaat aan.
Nu blijkt (achteraf dus) dat de 740 van forumgenoot Rinze was. 
Het is een 84'er 740 (wel modeljaar 1985) en is een erg basis-dingetje. Toen hadden 740's niet standaard al centrale vergrendeling en kennelijk was een zonneband in de voorruit ook nog te duur. De auto is in best goede staat (wel wat oppervlakkige roest onderaan de voordeuren en bij 't zijknipperlicht links maar dat blijkt slechts oppervlakkig te zijn), maar er moeten wat dingetjes aan gebeuren:
- kachelmotor doet 't alleen in de hoogste stand, dat moet dus de voorschakelweerstand zijn
- hemelbekleding ontbreekt. Heb 1x zelf een hemeltje vervangen cq opnieuw bekleed en had me voorgenomen dat never nooit meer te willen doen. Maar grote kans dat ik nu iets anders verzin.
- speakers zijn bagger: eentje is er opgeblazen en de ander is een grotere maat dan de linker (de linker is 10cm in een verloopring en de rechter is 13cm). Heb al een ander setje liggen, maar moet nog de juiste verloopringen regelen.
- schokbrekers achter zijn lek: de auto lijkt van de weg af te waaien, zelfs als het windstil is.
- het vervelendste probleem dat af en toe optreedt: soms wil de auto niet starten. De startmotor gaat dan tergend langzaam rond alsof 'ie door de dikke stroop moet roeren. Het vreemde is dat de accu gewoon goed lijkt (immers: verlichting brandt volop, radio doet 't en de kachelmotor kan gewoon voluit blazen) en na een aantal pogingen draait 'ie ineens wel vol rond en start de auto direct. Eerst leek het ook de combi te zijn met verlichting aan, maar dat bleek toeval te zijn. Soms komt het helemaal niet voor, en soms moet je een keer of 10 iets proberen en slaat 'ie pas bij de 11e poging wel aan. Startmotor lijkt nog de allereerste te zijn, dus grote kans dat het daar gewoon in zit.
- even een keer goed in de was zetten. Op zich glimt 'ie best wel maar het nadeel van niet-metallic lak (en dan bijzonder in het rood) is dat 'ie op sommige plekken iets doffer is. Gelukkig niet heel ernstig en met een simpele wax-beurt is het gewoon weer netjes.
Oftewel: genoeg te doen! Maar de prijs was gunstig en het ding is verder erg goed. Zo heeft de auto maar 210k gelopen, is het interieur supernetjes en zitten er nu leuke velgen onder (die had ik erbij gekocht).
Wel heb ik wat plannen met de auto:
- aangezien de auto toch nieuwe schokbrekers achter nodig heeft, vervang ik ze meteen allemaal door nieuwe. Dit worden waarschijnlijk Bilsteins of Koni's.
- omdat je dan toch bezig bent: meteen verlagen.
- wellicht toch grotere velgen. Ik ben wel gecharmeerd van de 16-inch Hydra's zoals m'n vriendin ook heeft. Of toch iets zoals Polaris ofzo, al is dat wellicht minder handig voor in de winter (als ik andere velgen pak leg ik er meteen weer nieuwe Vredestein Quatracs onder, ben 't wisselen namelijk beu).
- waarschijnlijk komt er ook LPG in.
Genoeg gezeverd, nu tijd voor foto's!
![[Afbeelding: Volvo_744_GL_saloon.jpg]](http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_744_GL_saloon.jpg)
![[Afbeelding: Volvo_740_sedan_saloon_GL.jpg]](http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_740_sedan_saloon_GL.jpg)
![[Afbeelding: Volvo_740_interior_old_type_cloth.jpg]](http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_740_interior_old_type_cloth.jpg)


Het is een 84'er 740 (wel modeljaar 1985) en is een erg basis-dingetje. Toen hadden 740's niet standaard al centrale vergrendeling en kennelijk was een zonneband in de voorruit ook nog te duur. De auto is in best goede staat (wel wat oppervlakkige roest onderaan de voordeuren en bij 't zijknipperlicht links maar dat blijkt slechts oppervlakkig te zijn), maar er moeten wat dingetjes aan gebeuren:
- kachelmotor doet 't alleen in de hoogste stand, dat moet dus de voorschakelweerstand zijn

- hemelbekleding ontbreekt. Heb 1x zelf een hemeltje vervangen cq opnieuw bekleed en had me voorgenomen dat never nooit meer te willen doen. Maar grote kans dat ik nu iets anders verzin.

- speakers zijn bagger: eentje is er opgeblazen en de ander is een grotere maat dan de linker (de linker is 10cm in een verloopring en de rechter is 13cm). Heb al een ander setje liggen, maar moet nog de juiste verloopringen regelen.
- schokbrekers achter zijn lek: de auto lijkt van de weg af te waaien, zelfs als het windstil is.
- het vervelendste probleem dat af en toe optreedt: soms wil de auto niet starten. De startmotor gaat dan tergend langzaam rond alsof 'ie door de dikke stroop moet roeren. Het vreemde is dat de accu gewoon goed lijkt (immers: verlichting brandt volop, radio doet 't en de kachelmotor kan gewoon voluit blazen) en na een aantal pogingen draait 'ie ineens wel vol rond en start de auto direct. Eerst leek het ook de combi te zijn met verlichting aan, maar dat bleek toeval te zijn. Soms komt het helemaal niet voor, en soms moet je een keer of 10 iets proberen en slaat 'ie pas bij de 11e poging wel aan. Startmotor lijkt nog de allereerste te zijn, dus grote kans dat het daar gewoon in zit.

- even een keer goed in de was zetten. Op zich glimt 'ie best wel maar het nadeel van niet-metallic lak (en dan bijzonder in het rood) is dat 'ie op sommige plekken iets doffer is. Gelukkig niet heel ernstig en met een simpele wax-beurt is het gewoon weer netjes.

Oftewel: genoeg te doen! Maar de prijs was gunstig en het ding is verder erg goed. Zo heeft de auto maar 210k gelopen, is het interieur supernetjes en zitten er nu leuke velgen onder (die had ik erbij gekocht).
Wel heb ik wat plannen met de auto:
- aangezien de auto toch nieuwe schokbrekers achter nodig heeft, vervang ik ze meteen allemaal door nieuwe. Dit worden waarschijnlijk Bilsteins of Koni's.
- omdat je dan toch bezig bent: meteen verlagen.

- wellicht toch grotere velgen. Ik ben wel gecharmeerd van de 16-inch Hydra's zoals m'n vriendin ook heeft. Of toch iets zoals Polaris ofzo, al is dat wellicht minder handig voor in de winter (als ik andere velgen pak leg ik er meteen weer nieuwe Vredestein Quatracs onder, ben 't wisselen namelijk beu).
- waarschijnlijk komt er ook LPG in.

Genoeg gezeverd, nu tijd voor foto's!

![[Afbeelding: Volvo_744_GL_saloon.jpg]](http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_744_GL_saloon.jpg)
![[Afbeelding: Volvo_740_sedan_saloon_GL.jpg]](http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_740_sedan_saloon_GL.jpg)
![[Afbeelding: Volvo_740_interior_old_type_cloth.jpg]](http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_740_interior_old_type_cloth.jpg)
![[Afbeelding: Volvo_740_ModelYear_1985_red.jpg]](http://www.volvotips.com/wp-content/uploads/Volvo_740_ModelYear_1985_red.jpg)