Van verlagen is het nog niet gekomen. Maar niet stilgezeten.
Een paar weken geleden ging ik de kleppen eens stellen... dat had wat eerder gekund op veel kleppen zat al plaatje 3.30mm en de speling was kleiner dan 0,40 kortom aardig uitgesteld. In de tussentijd 2 koppen laten schoonmaken en controleren. Eentje was qua klepinslag zgan, alleen de klepgeleiders waren wat minder, dus kans op olieverbruik. De ander was nog helemaal goed.
Die heb ik er afgelopen maandag opgeschroefd. Best spannend voor een eerste keer zon grote klus. Dus daarom maar gebruik gemaakt van de garage van VOMD. 9:30 begonnen... gelijk kleppen gesteld, distributieriem vervangen, spacers op de achteras gepast, stabie aan de voorkant in PU, nieuwe v-snaren, frisse boutjes en moertjes, motorsteunen vervangen etc.
Om 22:00 gaat de tent dicht, om ongeveer 21:15 gevuld met koelvloeistof... in de hoop dat alles goed gaat de eerste keer, met wat sarcastische grappen van de zijlijn uiteraard
drup drup drup, lekkage onder de motor zo'n beetje in het midden.. ffffuuuuuuuhhh... . Alles aan de inlaatzijde nog een keertje nagedraaid, zo ongeveer bij de ontsteking... blijft lekken. Het zat 'm in de slang op het termostaat huisje, die nog een beetje aangedraaid (nieuwe slangklem)...
Drup drup drup, nu ook uit de radiator balk...???
De bovenste radiator slang was gewoon nogal oud geworden en hoe hard je die ook aanknijpt, hij is niet meer zo flexibel en laat water door. Zowel bij het termostaathuisje (blok nat) als bij de radiator (loopt de radiatorbalk in uiteindelijk). Dus ook gelijk maar een nieuwe slang wat gelukkig gelijk de oplossing was. Even warm laten draaien en alles was ok. Gelukkig om 22:05 huiswaards gegaan.
Op LPG reed hij vanuit Dordt niet zo goed, maar dat is vanavond ook goed afgesteld. Nu rijdt hij weer als de brandweer.
Ik heb de Y-nokkenas erin gelaten, zoals in het andere topic te zien nog gedacht aan de VX3 of M... maar nu wist ik wat ik had en kan altijd nog snel de nokkenas wisselen.
eindstand":
- Ideaal om in een garage te sleutelen waar alles voor handen is, niet alleen gereedschap maar ook volvospul.
- Een lekker rijdende auto onderin meer kracht (de uitgestelde kop had waarschijnlijk niet al te veel comprissie meer)
- De spacers paste niet. Ze zijn te dik om de hydra's achter meer naar buiten te laten komen; loopt aan aan de achterzijde van de wielrand (gekkenwerk ook met een ET van 0 ofzo...)
- Mij viel op dat de B200K geen vrijloper is. De cilinders hebben een soort verhoging die boven het onderblok uitsteekt. En een VX3 as heeft trouwens zo'n hoge lift dat dit ook de cilinder zou kunnen raken...
- Een 740 16 klapper maakt een heerlijke sound de afrit af.
- Amper foto's gemaakt.
oja ben ook een zgan spatbord aan het preppen om in 1x van een deukje en een aantal zwarte vlekken af te zijn.