Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Mijn 240 (1993 b230f m47 benzine) maakt sinds kort een raar geluidje bij elke koude start 's ochtends.
Tijdens het starten lijkt het of de startmotor even blijft doorgaan of een riem die kort jankt, als de motor draait 't is een beetje
een kort krijsend geluidje (ongeveer 2 seconden). De afgelopen jaren heb ik dat geluidje nooit eerder gehoord, was het starten lopen. Verder start de Volvo in 1 keer en bij een warme start ook, maar dan zonder geluid. Het komt dus alleen voor bij de koude start. Iemand enig idee wat hier aan te doen is?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
kan idd de startmotor zijn, slijtage en vervuiling door olie en koppelingplaatstof, komt de bendix niet direct terug in beginstand en krijgt ie een zetje mee van de starterkrans. Demonteren en tandwieltje en asje met beleid reinigen, niet ontvetten..
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Jambon schreef:kan idd de startmotor zijn, slijtage en vervuiling door olie en koppelingplaatstof, komt de bendix niet direct terug in beginstand en krijgt ie een zetje mee van de starterkrans. Demonteren en tandwieltje en asje met beleid reinigen, niet ontvetten..
Bedankt voor je reactie Jambon. Raar dat het geluid zich alleen bij een koude start laat horen en niet bij een warme.
Waarmee reinig je tandwieltje en asje? (remmenreiniger. WD-40?)
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
valt wel mee, als ie warm is zet alles uit, ook dit ding. En de eventuele vettigheid is dan net wat vloeibaarder.
niet met schrale spullen, het moet soepel blijven draaien. eerst maar ens met poetsdoek, wc papier whatever, als je de rommel er maar af krijgt. Met olie los je olie op dus een "vette lap" kun je al aardig wat schoon krijgen, en het ding uiteindelijk een druppie olie geven is voldoende, er is van origine weinig smering daar en dan vervuild de boel alleen maar. Kijk ook of je wat speling voelt. En als je het aandurft, op de vloer leggen, accu ernaast, aansluiten, voet er op en + op de bendixaansluiting. Kijk ff voor dat je hem demonteerd welke aansluiting want ik begrijp dat er ook en ddoverbinding voor de voorschakelweerstand ontsteking kan zitten..? Dan moet ie als een naaimachientje lopen en met een ferme tik inschakelen.. gejank en geratel is afkeur vrees ik. Oh ja, hij is niet gewend om zo lang zulke toeren te maken dus goed is goed.
als ie niet best meer is, en ik weet niet welke versie je nu hebt, maar dan kun je op MP of wellicht hier een latere versie scoren en die er in zetten, loopt sneller, weegt minder en pakt minder spanning (iets..) allemaal prettig als het straks kouder wordt..
Ãn een startmotor die zelf al zwaar loopt is sowieso al en extra belasting voor je accu..
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
We hebben er naar gekeken. De startmotor loopt op zijn einde en ik ga voor vervanging om in de winter geen verrassingen te krijgen..
Ik zoek dus een goede gebruikte startmotor zonder speling voor mijn 245 (B230F 1993 benzine).
Het liefst een model van de latere versie (v.d. 900 serie?) vanwege het hogere vermogen. Weet iemand onderdelen nummers of
heeft iemand een goed exemplaar liggen?
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Die je er nu af gehaald hebt, is al de latere versie. Deze verscheen ca. 1989.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 691
Topics: 159
Lid sinds: Dec 2009
Marc1970 schreef:Die je er nu af gehaald hebt, is al de latere versie. Deze verscheen ca. 1989.
Oke, bedankt Marc. Is de mijne dan ook hetzelfde type dat op de 900 serie geplaatst werd?
Ik heb ergens gelezen dat deze ook 1 op 1 op de 200-serie zou passen en als voordeel heeft dat hij meer startvermogenm zou leveren waardoor je de accu minder belast. Met name in de winter lijkt mij dat niet verkeerd.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Hetzelfde type. De 900 heeft dezelfde motor, bak etc. De 940 reed al een paar jaar rond toen jouw 240 geleverd werd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969