Berichten: 348
Topics: 18
Lid sinds: Jan 2010
Heeft er iemand ervaring met het monteren van een elektrische fan op een B23A?
In de file met deze hitte wordt de motor vrij warm, een elektrische fan lijkt me een mooie oplossing. Alleen de vraag is of ik hem d.m.v. een sensor moet schakalen of gewoon handbediend.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Inderdaad op tb ook iets gezien over een saab sensor icm een 850 relais (met twee standen).
Maar met een goede viscofan zou er niks aan de hand moeten zijn?
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Kan inderdaad beter miijns inziens het echte probleem oplossen...als het goed is moet ook in de file met deze temperaturen de motortemperatuur niet veel oplopen
Volvo 244 DL 1974
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
check je waterpomp maar ens..
Berichten: 2.851
Topics: 60
Lid sinds: Sep 2010
De temperatuur van een B23/B230 staat normaal gesproken zodra 'ie warm is altijd standvast in het midden. Of dat nou in de file is, of bijvoorbeeld bij constant 150. Zo is dat bij de mijne in ieder geval wel gewoon. Met een sensor zou je trouwens hetzelfde krijgen als Philip toen we naar de Nurburgring gingen
Berichten: 348
Topics: 18
Lid sinds: Jan 2010
Waterpomp lekt niet, verder valt hier toch niks aan te controleren? Radiateur is vrij recent.
Misschien het systeem eens doorspoelen? Iemand nog tips daarvoor?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
hij hoeft niet te lekken, dwz, uitwendig.. als ie inwendig lekt, of er zit wat speling op (V-snaar los..) verlies je capaciteit en koelt ie minder.. ik heb dat zelfs in de winter gehad..
Berichten: 86
Topics: 6
Lid sinds: Nov 2009
pwaes schreef:ik weet dat een LH2.4 systeem op 2 pinnen een hoog en laag signaal uitgeeft voor de fan (voor bv 850 relais erop). Saab schijnt met een sensor in het koelsysteem te werken (tussen een slang monteren), waarbij een signaal doorgegeven wordt. Makkelijkst is even zoeken op TB
Weet je ook welke pinnen dat zijn?
Ik heb namelijk zo`n electrische 940/850 fan op mijn 240 uit 1984. Ik heb alleen standje 1 aangesloten op een temp.schakelaar boven in de radiateur. Dit gaat trouwens wel goed.
'
Ziko, ik zou op de sloop of waar dan ook een complete set uit een "late" 940 halen. Met een beetje aanpassen van de kunststof kap zit ie er in een middagje in.
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
herbe777 schreef:Weet je ook welke pinnen dat zijn?
Ik heb namelijk zo`n electrische 940/850 fan op mijn 240 uit 1984. Ik heb alleen standje 1 aangesloten op een temp.schakelaar boven in de radiateur. Dit gaat trouwens wel goed.
'
Ziko, ik zou op de sloop of waar dan ook een complete set uit een "late" 940 halen. Met een beetje aanpassen van de kunststof kap zit ie er in een middagje in.
..goed plan, echter je wÃlt weten waarom ie als standaard warm loopt.....
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Zijn toch pak hem beet 4 mogelijkheden? Thermostaat, radiator, waterpomp of temperatuur meter geeft het niet goed aan...........bedrading maakt kortsluiting. Of nog iets gemist??
Volvo 244 DL 1974