Berichten: 9
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2012
Ik heb nog een 5 bak (uit 240) mÃt km telleraansluitng. Zou het mogelijk zijn deze in mijn 164 te bouwen? (Heeft momenteel een 4bak)
De 240 bak heb ik al jaren geleden eens ergens vandaan gehaald en ik weet absoluut niet of deze goed is. Is er een middel om dit te weten te komen zonder dat de bak eerst moet ingebouwd zijn?
Berichten: 6.729
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Met een ander koppelingshuis zou de M46 (electrische overdrive) of M47 (mechanische 5e versnelling) kan het passend gemaakt worden.
Maar ik betijfel of een M47 het lang houdt achter een B30.
Optisch inspecteren van een versnellingsbak is lastig. Fijn schakelen en de aftapplus met magneet checken op vijlsel is het enige wat ik kan bedenken.
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Bij Tinustuning.nl kun je je koppelingshuis laten omlassen, dan moet je je aandrijfas controleren op de juiste lengte en dan als het nodig is op maat laten maken en balanceren of een 240 aandrijfas regelen ook van een 5 bak.
Testen kan alleen een gespecialiseerde specialist, normaal is er niks mis met zo''n bak behalve dat ie wat versleten kan zijn dus wat moeilijk in een versnelling gaat rijden zal ie heus wel doen.
Ik zou zeggen koppelingshuis>aandrijfas en lekker eronder bouwen.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
volgens mij is dit al eerder de reveue gepasseerd. De TT koppelinghuizen zijn het fabrikaat van Huke Basart (komt de mijne vandaan) en Volvo heeft niet voor niets de M410 verzonnen om achter de B30 de boel heel te houden..
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Heb er zelf een versleten m46 achter hangen welk geen krimp gaf ook niet tijdens mischakelen in de elandrun.
Ik ga deze ook vervangen door eenechte 5 bak de m47 dus, ik ben er niet bang voor dat deze bak het ineens niet trekt.
Oke de m46 is iets sterker maar de m47 is ook gewoon op de 240 turbo gebruikt en deze heeft ong hetzelfde vermogen.
Berichten: 9
Topics: 6
Lid sinds: Apr 2012
Ik hoorde dat de 'eerste '5 bakken een nogal zwakke 5e hadden?? De originele 4 bak in mijn auto is ook niet helemaal fris (ondanks zijn originele 88 000km..)
Er zit nl een geluid in dat te vergelijke is met een kapotte druklager. Ik hoor hier voor het eerst dat een M47 het B30 koppel niet zou aankunnen?
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Zwakke 5 maakt niet uit wanneer geef je nou volgas in je 5 terwijl je volledig vermogen benut dus boven de 3000rpm dan rijd je al 120.
Rijd je sportief schakel je pas naar je 5 bij de 140 ofzo.
Meestal als een bak echt kapot gaat is het de 2 of 3.
Berichten: 11.670
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
Berichten: 2.475
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
boedr schreef:Heb er zelf een versleten m46 achter hangen welk geen krimp gaf ook niet tijdens mischakelen in de elandrun.
Ik ga deze ook vervangen door eenechte 5 bak de m47 dus, ik ben er niet bang voor dat deze bak het ineens niet trekt.
Oke de m46 is iets sterker maar de m47 is ook gewoon op de 240 turbo gebruikt en deze heeft ong hetzelfde vermogen.
M47 achter een turbo is nooit origineel uit de fabriek geleverd.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 9.907
Topics: 84
Lid sinds: Apr 2006
Ik zou niet staan te springen om een eerste versie M47 achter een B30 te hangen. De 1e vier versnellingen zijn prima maar de vijf kan niet veel hebben, zelfs de nieuwere versies (beter gesmeerd) hoor je na een paar ton achter een B230F duidelijk ruisen in 3 en 5. Ik heb er ÃÃn weggegooid na 3 ton, hij reed en schakelde nog goed (tandwielen en synchromesh) maar het gruizige geloei (lager uitgaande as) was niet comfortabel meer. De vervanger ruist ook al, maar ik heb me aangewend de 5 pas bij constant 110+ te gebruiken, en terug te schakelen als ik ergens vaart wil maken. Het Oude Rijden.
In de vijfde versnelling geef je behoorlijk gas en maak je echt wel een hoop koppel als je 120 gaat en een kleine inhaalmanoevre doet bijvoorbeeld.
De originele M400 (van Getrag) vierbak achter de B30 houdt niet over, deze was speciaal gemaakt voor de B30 maar geen succes. De M46 is de way to go als je 5 duurzame versnellingen achter een B30 wilt.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969