Berichten: 168
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2006
Ik heb wat roestvorming rond het ruit van mijn 242. Eigenlijk wil ik het raam wel loshalen en het even tegengaan. maar in angst voor gebroken ruit vraag ik me af of die van een 140 toevallig zou passen. op het oog lijken ze gelijk namelijk. en ik het er toevallig nog 2 van een 140 liggen.
Dat zou mij wat meer rust geven mocht het gekitte ruit breken. die van de 140 zat overigens in een rubber. dus vandaar me twijfel
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Hmm. Dacht dat de normale 240 ruit in de 140 met kit paste.
Kan me niet herinneren dat mijn oude 144 (1970) een ruit in het rubber had.
Overigens adviseer ik een latere hoge 240 ruit van de 240 toe te passen. Past net iets beter in de 240.
Ik ben er vrij zeker van dat de 240 ruiten tot rond 1980 officieel iets lager waren dan de latere. Vraag anders maar eens naar bij de autoruiten man.....
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 228
Topics: 12
Lid sinds: Dec 2008
Waren de rubber-ruiten niet een centimeter 'lager' dan de eerste kitruiten? Wil niet zeggen dat ze niet gekit kunnen worden, maar het wordt lastiger.
Ik heb een kitruit klaarliggen om erin te zetten. Kan dus meten hoe hoog die is in het midden.
Berichten: 6.717
Topics: 163
Lid sinds: Aug 2006
Berichten: 2.454
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
DopdeDouwer schreef:Hier staat zo goed als alles wat je wilt weten:
http://volvolvo.nl/showthread.php/7327-I...ierlijsten
Helaas niks van de ruithoogtes. verder wel heel erg informatief. Bedankt DOP.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Bij mijn '76er zat ie niet in de rubber, maar erin gekit! Is ook een andere ruit, ik heb de mijne bij Scandcar gekocht.
En als je toch aan het vervangen gaat, die ijzeren klemmetjes voor de sierlijst verwijderen, de montage gaten hiervan dichtmaken en gewoon plastic klemmen gebruiken.
Berichten: 671
Topics: 39
Lid sinds: Sep 2011
Een gekitte ruit uit de 140/160 serie past in een 240 waarvan de ruit gekit is en vice versa.
Een ruit in rubber uit de 140/160 serie past niet.
Let bij het kitten goed op de klemmetjes voor de sierlijst want bij mij zitten deze te ver naar binnen en nu psat mijn sierlijst niet...
Berichten: 11.645
Topics: 289
Lid sinds: Jan 2009
lokaal ken ik een 142 met Polarruit en bijbehorende lijst. blokmaat is een fractie groter maar de sponning is hetzelfde. Ook bij een "rubber" versie, zij het dat de rand waar het rubber in ligt iets verschilt. Maar ook daar kan elke ruit in. Andersom is de blokmaar van een "rubber" versie een fractie kleiner dan de "kit"versie, die als kit versie toepassen is ergens een gok..
Berichten: 168
Topics: 33
Lid sinds: Nov 2006
Ik heb de fotos van de sloop van een 142 uit 73 geloof ik (ombouw naar oude neus) even bekeken, hier zat er een ingekit en die heb ik er heel uitgekregen (tilde hem er bijna zo uit zo verrot was de raamlijst) Dus ik moet goed zitten qua ruiten als ik dat andere draadje bekijk zowel een 73 ruit en een 70'ruit liggen.
Ik zal ze ter informatie beide opmeten en hier posten
Berichten: 355
Topics: 50
Lid sinds: Feb 2011
Hmm...
en ik maar denken dat mijn 142 (1970) met een pees vast zat..
hmm...
minder leuk.. ..