Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Kabels leggen voor de subwoofer
Hallo allemaal!

Ik heb recent een Volvo 240 (4-deurs) uit 1988 gekocht want na de proefrit was ik meteen verliefd... en ik denk niet dat dat zo snel over zal gaan. Nu heb ik een vraag betreffende het aanleggen van de stereo installatie. Ik heb met de zoekfunctie al wat gezocht maar ik kan zo snel niet iets vinden over het leggen van kabels in de dorpels voor een eventuele subwoofer en/of hoedenplankspeakers.

Kan iemand mij misschien vertellen hoe de kappen van de dorpels los kan halen, hoe de achterbank eruit moet en hoe ik de hoedenplank eruit krijg? Ik heb een vermoeden dat de hoedenplank deel uitmaakt van het frame van de auto, of heb ik het verkeerd (hoop ik wel tenminste).

Alvast hartelijk dank voor de medewerking!

Groeten,

Jeroen
Antwoord
iig niet in de dorpels... ik ga ervan uit dat de bodemplaat hetzelfde is als een 140.. dan hebt je links en rechts een "goot" van voor naar achter. Anders gewoon in de hoek tegen de dorpel aan. Zorgen dat NERGENS de boel kan doorschuren, en minstens 10 kwadraat kabel gebruiken en liefst nog een condensator van 1F bij de versterker van de sub monteren om hem en de radio een handje te helpen...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dank je Jambon,

Ik zie onder deur deur zwart plastic stroken waar de bekleding aan de binnenzijde onder vast zit die je normaal gesproken wel los kunt halen om draden onder te leggen (dit is bij modernere auto's bijv. altijd wel zo). Kun je deze zo losklikken of trek ik dan dingen kapot?

Er moet aan 1 kant een plusdraad door vanaf de accu naar de kofferbak en aan de andere zijde de speakerkabels en de remote.

Alvast bedankt.
Antwoord
Net van de week ook draden naar achteren getrokken voor o.a. 3e remlicht en trekhaak.
Ook in een 244.

Dorpelstrips kun je er (met beleid en veel kracht) vanaftrekken, rechtomhoog.
Bekleding wat terugvouwen (en eventuel ondertapijt) zodat je ruimte hebt om de kabel(s) te leggen/trekken.

Achterbank hoeft er niet uit (is iets makkelijker als die er wel uit is, maar niet nodig).
Bedrading kun je heel mooi onder de vloerbedekking leggen (naast de kabelboom die er al ligt), volg deze gewoon.
Deze kabelboom loopt naar de achterlichten en piept langs de deurstijl naar achteren toe de kofferbak in.
Voldoende ruimte om meerder nieuwe draden lang te leggen.
Ik had een lang dun stevig stokje van achter in de kofferbak door dat gat gestoken en die kwam naast de bank er weer mooi uit.
Nieuwe draden aan vast getapet en zo dus die draden door die nauwe ruimte getrokkken.

Gordel onderin ook even losmaken, plastic kap er af en dan kun je overal mooi bij.

Hoedenplank zit vast met twee dikke plastig doppen, even loswippen en je haalt hem er zo uit.

Hieronder wat foto's om e.e.a wat te verduidelijken.

DORPELSTRIP VERWIJDERD

[Afbeelding: IMG_2472.jpg]

DOORVOERSTOK

[Afbeelding: IMG_2468.jpg]

DOORVOERSTOK AAN DE ANDERE KANT

[Afbeelding: IMG_2469.jpg]

DRAAD DOORGEVOERD

[Afbeelding: IMG_2471.jpg]

DOORVOERSTOK ONDER DE VOORSTOEL DOOR

[Afbeelding: IMG_2473.jpg]

DRAAD KOMT ONDER DE VOORSTOEL UIT LANGS DE BESTAANDE KABELBOOM

[Afbeelding: IMG_2474.jpg]
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
Beste Rob,

Hartstikke bedankt voor je zeer bruikbare uitleg. Hiermee zijn al mijn vragen wel beantwoord. De manier die je mij beschrijft is vele malen handiger dan de manier waarop ik laatst de kabels in mijn Golf en Impreza heb gelegd, toen moest namelijk echt alles eruit.

Nu hoef ik alleen nog maar te weten wat de makkelijkste plek is om mijn pluskabel vanuit het motorcompartiment naar binnen te leiden. Iemand hierover wellicht nog een tip?

Nogmaals hartelijk dank en ook complimenten voor dit forum. Zo'n goed forum heb ik nog niet getroffen.

Groeten,

Jeroen
Antwoord
daar heb je tegenwoordig handige sets voor, bv bij Mediamarkt of Halfords. Zit een waterdichte zekeringhouder bij, deze sluit je deugdelijk aan op de + pool en proberen goed weg te leggen of te binden aan het dichtst bijzijnde stukje auto of kabelboom. Laat de zekering er voorlopig ff uit..! De kabel leg je vervolgens met ty-rips bij de originele kabelboom langs het binnenscherm richting schutbord. Zoek een doorvoerrubber uit waarmee je door het schutbord kunt, nooit zonder rubbers waar dan ook.. eenmaal in het interieur blijf je links en verdijn je achter het linker "schoppaneeltje" onder het dashboard, naar beneden en onder de vloerbedekking langs de dorpel, zie ook de foto's van Rob.. eenmaal in de kofferbak gekomen bepaal je eerst waar de versterker definitief komt. Ik raad je aan om ook zo'n condensator te kopen, dat komt het geluid echt ten goede. Deze monteer je dus dicht bij / naast de versterker. Deze condesator is ontladen en moet dus eerst op de accu worden geladen met een weerstandje (weet ff niet hoeveel maar dat moet de audiomeneer je zo kunnen vertellen en meegeven. Wellicht laadt ie um voor je.. Dan zit er dus 12V in en kan ie gewoon gekoppeld worden.

Zonder condensator kan ook hoor, ik wil je niet op extra kosten jagen, en ik weet niet hoe kritisch je luistert..

Dan pas bepaal je de lengte van de kabel welke je ook daar veilig weg legt. Als dat ding zit kun je de + in de versterker aansluiten Ãn de =pool van de condensator (geen idee wat je hebt en welke terminals er op zitten...) Dan zit er in zo'n set ook een - kabel en enkele kabel ogen om op de kabels te knijpen. Dit doe je met een goede tang en gelijkmatig anders creëer je al meteen een zwakke schakel en weerstand en da's zonder van het werk en de spullen. De - kabel idem maar zo kort mogelijk, zowel op de - pool van de condensator en - terminal van je versterker, kun je ook doorlussen.. het uiteinde(en) monteer je onder een schroef welke al in de carroserie zit. In de koffer is dat bv eentje van het kofferdeksel scharnier, zal M8 zijn. Anders een zware parker van die dikte warvoor je een gaatje voorboord, bv ook in het blik waar het scharnier zit, iig ergens waar je je niet later kunt verwonden aan de punt en binnen de auto zodat de boel niet gaat roesten..

Als eea zit (op je gemak nog ens checken..) stekker je even een los draadje aan de remote welke je tegen de +kabel houdt achterin, de hoofd terminal van het toestel.. uiteraard heb je inmiddels de zekering voorin de auto al geplaatst (paar reserve is soms wel prettig, en check ff welke waarde deze - en + mag hebben..) , anywho, als het goed is gaat er dan eoa led-je branden, ws groen, dan istie ingeschakeld en zal ie dit ook doen als je de remote op je radio hebt gekoppeld... oh ja, sluit de boel niet over contact aan en maak er een gewoonte van hem uit te zetten voordat je de auto start of afzet, de stoor-spanning in het boordnet veroorzaakt aardige "klappen" bij het starten etc., arme woofer en de rest zeg maar...
Antwoord
Jambon,

Heel erg bedankt voor je duidelijke en heldere uitleg over alles. Zoals het er nu uitziet kom ik al een heel eind met deze info. Kan 1 van julie mij misschien vertellen wat de maximale inbouwdiepte is voor de speakers in de deuren, zonder dat ik daarbij problemen krijg met het raam?

Wederom bedankt,

Jeroen
Antwoord
Ja hoor, (als je recht bovenin in het "zoekvak" inbouwdiepte had intetikt, had je het zelf ook gevonden :coolest: )

Onderwerp: welke maat luidsprekers

Onderwerp: speakers

heb de deurpanelen er nu nog uitliggen, kan morgenochtend wel even de exacte maat opnemen
('82-er deur, weet niet of dat verschil maakt met andere bouwjaren)
Vast speakerrooster.

Heb net een setje Axton ingebouwd, moest wel e.e.a. verbouwen, dat dan wel weer.
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
omdat er tegenwoordig meer auto's zijn waar weinig inbouwdiepte voorhanden is, zijn er speakers te koop met een plattere magneet, maar met een grotere diameter. Om ruimte te winnen heeft men "vierkante" draad gebruikt in de spoel zodat er toch meer windingen mogelijk zijn en dus een speaker met kleine afmetingen en desondanks meer vermogen (iets..) Lage tonen op die locatie kun je vergeten, daar moet je meer voor doen.. liefst een 2weg set zodat de deurspeaker alleen die frequentie vertaald, en de tweetersomhoog gericht onder de vooruit zodat het geluid wat beter verstrooid en niet te hard of te schel wordt.. kwestie van eigen smaak uiteraard..

Ik heb een 2weg set van Hertz liggen voor die locatie, grotere diameter dan normaal ivm middem/laag, maar te groot ivm de raamslinger, kan er pas in zodra eea electrisch bedient wordt en er ruimte ontstaat voor en opbouw.. (wat een gedoe voor een beetje geluid..)
Antwoord
Rob,

Mijn excuses. Zal voortaan meer gebruik maken van de zoekfunctie.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  LPG trekhaak voor dikke of dunne bumpers: verschillen? BartJu 0 410 26 March 2024, 23:39
Laatste bericht: BartJu
  middenarmsteun van achter naar voor? Gerben 2 1.683 3 December 2021, 14:01
Laatste bericht: 245GLE1981
  Welke bouten voor montage trekhaak DanielR 2 1.632 22 November 2021, 22:36
Laatste bericht: Volvo 142 B23
  Deuren 245 1976 vervangen voor nieuwe type 1978> JackRosario 4 3.185 8 May 2021, 09:57
Laatste bericht: Volvia240
  Blokjesgrille voor 1993'er? jos evers 21 16.326 5 March 2020, 15:35
Laatste bericht: Rob
  Glazen dakraam voor 240 station Barracuda_82 0 2.660 9 May 2016, 08:31
Laatste bericht: Barracuda_82
  Zoek console voor armsteun brun-c 4 4.561 13 March 2016, 22:14
Laatste bericht: henqui
  How to voor bumper er netjes afhalen 240 Polar KennOne 2 3.279 1 December 2015, 17:37
Laatste bericht: KennOne
  Voor wat kan je dit gebruiken? Glenn123 3 4.311 5 May 2015, 17:34
Laatste bericht: Stinky
  interieur universeel voor 244 uit 1976 en 1988? skidje 1 4.321 15 November 2014, 01:30
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 2 gast(en)