Topics: 31
Bij het installeren van een oliedrukmeter heb ik wat tegenslag opgelopen.
Er lijkt een los contact te zijn opgetreden waardoor de controlelampjes in de tellerunit zijn gaan knipperen. Dit met name bij stationair toerental, bij hoger toerental wordt het minder en soms verdwijnt het geheel. Tevens lijkt het knipperen te reageren op trillingen van de motor of wegdek.
Tijdens het sleutelen heeft de plus van de dynamo kort de aarde geraakt, vonkte even. Ik heb de laadstroom gemeten, deze is continu ca. 14 Volt. Dit lag eerder lager bij stationair toerental.
Ik kan niet vinden waar het euvel in zit maar denk aan de spanningsregelaar op de dynamo of de tellerunit. Wellicht een slechte aarding???
Wie kan me verder helpen?
Sil
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Topics: 4
klinkt alsof het reageert op je toerental.
wel een vreemd probleem... aan of uit is duidelijk maar knipperende lampjes :|
Een tip voor de volgende keer.. als je in de buurt van je dyname sleutelt oliedruksensor

haal dan even de plus van je accu af
heeft mij ook al een keer een dynamo gekost door met de sleutel tegen de + aan te komen...en de andere kant op de -
kijk even of er een kabel van je dashboard eventueel direct contact maakt met je bobine.. is het enige wat ik me zo kan bedenken.
V142 BJ1968
L.B. Racing
Topics: 39
Je kunt beter de massa eraf halen oftewel de -.
Je hebt met een losliggende pluskabel nog steeds kans op kortsluiting, als je namelijk met je sleutel tegen de plus aankomt van de accu en tegen de carroserie(massa dus) oid.
Haal je de min eraf en je komt met je sleutel tegen de min van de accu en de carroserie is er niks aan de hand idem als je de plus aanraakt en de carroserie.
Topics: 4
20 April 2012, 00:17
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 20 April 2012, 00:20 door Marvin89.)
boedr schreef:Je kunt beter de massa eraf halen oftewel de -.
Je hebt met een losliggende pluskabel nog steeds kans op kortsluiting, als je namelijk met je sleutel tegen de plus aankomt van de accu en tegen de carroserie(massa dus) oid.
Haal je de min eraf en je komt met je sleutel tegen de min van de accu en de carroserie is er niks aan de hand idem als je de plus aanraakt en de carroserie.
aldus pietje precies

"ik weet het je hebt wel gelijk..."
je kan ook je accu eruit halen en boven naast je nachtkastje zetten dan weet je zeker dat het veilig is
V142 BJ1968
L.B. Racing
Dank voor de reacties.
Normaal haal ik de accu inderdaad loos (in het midden latende + of - :-).
Onder de auto liggende even niet aan gedacht toen ik werkruimte ging maken...
De beeldvorming inzake de knipperende lampjes wordt me echter wel duidelijker. er zijn twee factoren;
Toerental - Hoe meer toeren, des te minder fel geknipper.
Trillingen - Als de motor onregelmatig loopt is het erger, ook bij onregelmatig wegdek is dit het geval.
Ik begin te vermoeden dat er een draadbreuk of slecht contact is in een aansluiting. Vermoedelijk krijgt het dashboard het signaal dat de motor niet draait (zoals wanneer deze ongewild is afgeslagen). Mijn vraag is dan ook; Hoe / door wat wordt het signaal afgegeven dat de lampjes gaan branden bij afgeslagen motor???
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
De D+ aansluiting is hier verantwoordelijk voor. Als de spanning die wordt opgewekt door de dynamo hoger is dan die van de accu (motor draait) zijn de lampjes uit.
Zodra de spanning van de dynamo onder de spanning van de accu zakt (nog niet gestart, afgeslagen of kapoote dynamo) gaan de lampjes aan.
Het kan goed zijn dat de D+ aansluiting een beetje los zit. Soms is het een schuifstekker op de dynamo, soms een vastgeschroefd oogje.
Topics: 289
Marvin89 schreef:aldus pietje precies
"ik weet het je hebt wel gelijk..."
je kan ook je accu eruit halen en boven naast je nachtkastje zetten dan weet je zeker dat het veilig is 
ik heb altijd een accu naast het bed, voor het leeslampje..
keter schreef:De D+ aansluiting is hier verantwoordelijk voor. Als de spanning die wordt opgewekt door de dynamo hoger is dan die van de accu (motor draait) zijn de lampjes uit.
Zodra de spanning van de dynamo onder de spanning van de accu zakt (nog niet gestart, afgeslagen of kapoote dynamo) gaan de lampjes aan.
Het kan goed zijn dat de D+ aansluiting een beetje los zit. Soms is het een schuifstekker op de dynamo, soms een vastgeschroefd oogje.
Ik heb zo maar het idee dat je me de oplossing in de schoot hebt geworpen, wellicht is de draad of de aansluiting beschadigd bij de (de)montage van de dynamo.
Heb ik zo maar weer iets te doen in het weekend.... Ik laat jullie weten of het probleem is getackeld.
Topics: 9
Zelfde probleem..... gehad met de Volvo 240 GLT 1984.
Bij mij ging ook af en toe de lampjes branden (turbo, accu, parking brake en kapotte lampje waarschuwingssysteem).
Na doorspitten van dit forum en het bestuderen van het elektrische schema leidde mij naar de dynamo. Kabelbreuk vlak bij de kabelschoen welke is aangesloten op de dynamo, volgens mij DF? Nieuwe kabelschoen geplaatst en voila geen lampjes die meer blijven branden. Het is wel even pielen om de kabelschoen er weer op te schuiven; het spruitstuk en oliefilter zitten in de weg.
Volvo 245 GLT 1984
Volvo V70R AWD MY 2000