Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Denk dat je gedeeltelijk gelijk hebt met het duurzamer zijn van een atmosferische motor. Qua verbruik ligt het niet ver uit elkaar. Alleen krijg je bij de turbo meer pk voor je liter benzine.
Qua slijtage zal een atmosferische motor minder slijten inderdaad. Echter een atmosferische motor met 200pk zal weer sneller slijten dan een turbo met 200pk vanwege de toerentallen die nodig zijn met de atmosferische motor om 200pk te halen.
Berichten: 124
Topics: 13
Lid sinds: Dec 2010
Ik snap dat zelf nooit zo goed, de eis om uit 'klassiekers' hoge vermogens te peuteren. Ik heb een 240 met een B230a op LPG en dat rijdt echt heerlijk rustig. Bovendien beschikt de eerste de beste commonrail diesel van tegenwoordig over veel meer koppel en trekkracht dan een klassieker met turbo. Ook dat weet ik uit eigen ervaring want heb er ÃÃntje.
Ik zou bijna zeggen geniet van de originele prachtige GLT en verpruts hem niet. Begrijp me goed, ik veroordeel het 'versleutelen' niet, maar snappen doe ik het niet.
Niets wordt er, helemaal niets, uit talloos veel miljoenen.
Berichten: 1.380
Topics: 7
Lid sinds: Oct 2008
Mooie auto! Ik moest wel lachen om de combinatie GLT-spoiler-rolstoelsticker.
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
Rik Tuin schreef:Ik snap dat zelf nooit zo goed, de eis om uit 'klassiekers' hoge vermogens te peuteren. Ik heb een 240 met een B230a op LPG en dat rijdt echt heerlijk rustig. Bovendien beschikt de eerste de beste commonrail diesel van tegenwoordig over veel meer koppel en trekkracht dan een klassieker met turbo. Ook dat weet ik uit eigen ervaring want heb er ÃÃntje.
Ik zou bijna zeggen geniet van de originele prachtige GLT en verpruts hem niet. Begrijp me goed, ik veroordeel het 'versleutelen' niet, maar snappen doe ik het niet.
Snap jouw standpunt aangaande het 'peuteren'. Het lijkt wat kansloos inderdaad. Een originele 240 turbo heeft zo'n 155 pk. Daar lachen de moderne dieseltjes inderdaad wel een beetje om. Maar die moderne dieseltjes zijn naar mijn idee een beetje kleurloze (99% zilvergrijs) automobielen. De ervaring in een oude 240 turbo moet je meegemaakt hebben denk ik. Het is gewoon een hele andere rijervaring. Verder denk ik dat een beetje gekietelde 240 de gemiddelde moderne diesel nog wel voorblijft ;-).
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
eea is natuurlijk wel wat er door de jaren heen met auto's is gebeurd. Sinds er auto's zijn is er mee ge-raced, en daarmee is ook het "peuteren" aan motoren ontstaan. Volvo heeft zelf nota bene diverse sets geleverd zodat de berijder ermee aan de slag kon. Daarnaast zijn er altijd bedrijfjes geweest die dat op hun beurt deden en leverden, en dat is dan automatisch verweven met klassieke auto's.. Het chippen van tegenwoordig is de moderne versie daarvan.
..dat is dus het ene kamp..
de berijders die de auto als een comfortabele "van A naar B locatie verplaatser" zien zijn economisch gezien het slimste, niet meer tijd en geld in het automobiel stoppen dan nodig en vooral origineel houden is daar het devies.
..dat is dus kamp 2..
gelukkig is voor beiden veel te zeggen en bijt het elkaar niet.. 'tis maar net in welk kamp je thuis wilt horen..
Wat mij betreft is een oude jas met een nieuw (diesel) -hart de leukste combinatie, lekker aan het koppel hangen en de helft minder vaak tanken..
Berichten: 206
Topics: 13
Lid sinds: Nov 2010
Rik Tuin schreef:Ik snap dat zelf nooit zo goed, de eis om uit 'klassiekers' hoge vermogens te peuteren.
Ik zou bijna zeggen geniet van de originele prachtige GLT en verpruts hem niet. Begrijp me goed, ik veroordeel het 'versleutelen' niet, maar snappen doe ik het niet.
Peuteren klinkt zo negatief en amateuristisch =D Gewoon met de minimale aanpassingen die motor laten herleven
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
@jambon. Vanuit rationeel oogpunt is het inderdaad niet interessant. Maar het gaat bij velen om de beleving. Begrijp me niet verkeerd, als ik voor woon-werkverkeer een km of 100 per dag moest afleggen reed ik ook in een moderne diesel. Maar waarom kiest iedereen dan een zilvergrijze?! (of zwart als et een Audi is, je wil tenslotte niet opvallen tussen de andere geld transport overvallers ;-) )
Berichten: 2.310
Topics: 56
Lid sinds: Sep 2008
Mooie kar zeg, mocht je de zwarte grill zat zijn dan houd ik me aanbevolen ;-)
![[Afbeelding: blackmoose.png]](http://img829.imageshack.us/img829/2489/blackmoose.png)
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Berichten: 203
Topics: 11
Lid sinds: Jan 2008
Wouter, die GLT moet je gewoon origineel houden, er zijn er al heel weinig van mijn inziens, toch zeker in België hier :o Zou zonde zijn om deze aan te passen :o Maar je doet ermee wat je wilt natuurlijk.
Turbo kan je meer "aan vijzen" , dus gewoon nog een Turbo erbij

Alle goeie dingen bestaan immers uit 3 huhum :wink:
MY88 240 GL b230kH z34/34 / MY84 245 TURBO B21ET / MY87 740 GLE TD D24T / MY90 240 B200E
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
Volvo 142 B23 schreef:@jambon. Vanuit rationeel oogpunt is het inderdaad niet interessant. Maar het gaat bij velen om de beleving. Begrijp me niet verkeerd, als ik voor woon-werkverkeer een km of 100 per dag moest afleggen reed ik ook in een moderne diesel. Maar waarom kiest iedereen dan een zilvergrijze?! (of zwart als et een Audi is, je wil tenslotte niet opvallen tussen de andere geld transport overvallers ;-) )
klopt, ik schaar me onder beide, beleving is leuk voor de hobby-auto, in welke vorm je hem ook beleeft en invult.. zonder na te denken en moderncomfortabel met de Dsl van a naar B bewegen is ook erg prettig, heb ik ook mogen doen..
kleurtjes worden de klanten door de commerciemachine opgelegd, anderzijds zien de bazen van leasebakrijders liefst een representatieve kleur passend bij de functie..