Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
5 bak / 4 bak +OD
#1
Is het mogelijk, zonder extreme aanpassingen een gewone 5 bak van een nieuwer model 240 in een ouder model 240 met 4+od bak te bouwen? Of is dit constructief of ivm verschillende overbrengingen oid niet mogelijk?
Antwoord
#2
In principe is het mogelijk, alleen moet het aantal splines op je prise-as hetzelfde zijn. Op je km teller aansturing hoef je volgens Funsdaf niet meer te letten, dit bouw je zo om
264GLE 1981/ C70 Cabrio/ Volkswagen Caravelle 1986
Antwoord
#3
edit!aandrijfas van de 5-bak modellen is langer.. inde haast aandrijfas en versnellingsbak omgewisseld! de 5 bak is korter dus de aandrijfas is langer!
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#4
Die aandrijf as van die 5 bak, is die verder wel hetzelfde? Past of het diff? En de prise as overzetten, kan dat? Moet je zeker wel de bak voor open maken?
Antwoord
#5
Nieuwsgierig..... waarom zou je dit eigenlijk willen ? Een 4+OD is toch hartstikke leuk ? Of heeft een 5-bak kortere overbrengingsverhoudingen en dus een betere acceleratie ?
Volvo 240 GL sedan 1992 (en een DAF 55 variomatic 1970)
Antwoord
#6
de 4 bak is ook heel sterk. En de OD trouwens ook. Daarom was het lang standaard in de Volvo's en het was natuurlijk goedkoper dan een nieuwe 5-bak te ontwikkelen. Maar op een gegeven moment moesten ze wel omdat iedereen het had denk ik.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
#7
Jw240 schreef:aandrijfas van de 5-bak modellen is korter.
Langer...
Antwoord
#8
Divadi schreef:
Jw240 schreef:aandrijfas van de 5-bak modellen is korter.
Langer...

Omdat de OD er nog tussen zit neem ik an.
Antwoord
#9
Klopt!
Antwoord
#10
Divadi schreef:
Jw240 schreef:aandrijfas van de 5-bak modellen is korter.
Langer...
ja klopt, ff in de haast een vergissing gemaakt.....

de M47 is inderdaad minder sterk dan de M46 met OD. maar er zijn wel mensen die er 250 pk door jagen, bij de M46 is het hoogste dat ik gezien heb zon 300 pk (13.6 seconde op de 400 meter in een 740!) Vooral de 5e verselling is zwakker en de M47 heeft de olievulplug te laag zitten waardoor je er altijd te weinig olie in dioet bij het vullen. is een constructiefoutje....

en de M47 is er in 2 modellen, de latere modellen zijn de sterkere. herkenbaar aan de manier waarop de schakelpook aan de bak vast zit. de nieuwere hebben dat met stalen staven, de oudere met een geperst stuk blik...
de oudere kunnen wel een aandrijving voor de km-teller hebben..
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)