Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Let op: bekabeling
Geinspireerd door Dirk z'n 242 ben ik eens onder de kap gedoken met het idee eea een beetje op te ruimen en controleren.
Dus de kleppendeksel voorzien van een net laklaagje.
En eens gekeken hoe de solenoids op mijn sisac carburateur werken (B200K).
Die werkten dus niet, er stond geen stroom op... Na het volgen van de bekabeling zag ik dat enkele stekkertjes er niet inzaten, vandaar.

Maar ik zag ook wat blanke bedrading, ontstaan door verharde en wegbrokkelende isolatie. Met foto's van een vlammende 240 in mn achterhoofd, alle kabels onder de kap gechecked. Eigenlijk zat het probleem alleen bij de stekker op het schutbord, aan de kant van de motor. Het is eenvoudig te checken, dus volgende keer dat je de olie peilt, check ook de bekabeling na de stekker richting motorblok.

Hier een gepikt plaatje: die dikke grijze stekker bij de pijlstok.
[Afbeelding: GroteFoto-64HP8VYV.jpg]
[Afbeelding: DDvQ5.jpg]
Ik heb zover mogelijk geprobeerd de kabeltjes te volgen. Ik kon twee essentiele kabeltjes volgen; die voor de startmotor (gele+gekleurde streep) en een (gele+streep) voor de tempsensor voor op het dash. De andere meest blauwe/zwarte kabeltjes zijn waarschijnlijk voor de carburateur en waren toch al niet aangesloten.
Dus ik heb de stekker helemaal losgehouden en een nieuwe kabel voor de tempsensor en startmotor getrokken. De rest moet ik nogeens uitzoeken.

Nog wat info uit de oude doos:
http://volvolvo.nl/showthread.php/2176-i...verd/page2
http://volvolvo.nl/showthread.php/6178-b...ar-gevalen

zou nieuw te bestellen zijn bij:
http://www.davebarton.com/volvoharnesses.html
Antwoord
Laatst had ik de cilinder kop van het blok los en kon zo wat beter bij de kabeltjes en wat er van over was.
Hier wat plaatjes van biologisch afbreekbare isolatie.

Ik heb het maar allemaal weggeknipt. brr eng...

[Afbeelding: 23102012150.jpg]

[Afbeelding: 23102012151.jpg]

[Afbeelding: 23102012152.jpg]

ook ter hoogte van de carter onluchting veel blanco...
[Afbeelding: 23102012154.jpg]

Volgens mij heb ik (voor een carb motor) de nu de 3 essentiele draden in gebruik (nieuw aangelegde); startmotor, tempsensor voor het dash en een klepje op de carb.
Er is nog een sensortje op de carb die een klepje met vacuumslangetjes bediend, dat sensortje en het klepje heb ik nog even buiten beschouwing gelaten. Dat is geloof ik tegen benzine luchtjes.
Antwoord
het wordt daar ook zó warm..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Goed bezig Dopdedouwer! Ik heb vanavond zelf ook een impulsieve amateuristische poging gedaan de "blanke draden" te isoleren. Niet heel eenvoudig als de rembekrachtiger vacuumslang, gastoevoer slang, korte electra draadjes etc elkaar in de weg zitten.

Bij mij waren de draden aan de motor kant ook duidelijk blank en ook geoxideerd. Helaas 20CM dichter bij het blok bleek de buitenmantel en isolatie ook al verdwenen. Vanavond heb ik alles zo netjes mogelijk geïsoleerd met isolatieplaat. Gelukkig starte en liep de motor daarna nog als een zonnetje! MAAR.... hij wou niet meer uit. Ik had de sleutel in mijn hand en hij bleef netjes door draaien.

Dus nu mijn vraag, is het contact een maak of breek contact? Heb ik 2 draden aan elkaar getaped of??!!? Iemand ook een idee welke kleur van de draadjes ik moet fixen?
Honda CBR600 1996
Volvo 245 1983 lpg (geschorst per 10-02-2014)
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Hanomag Henschel F40KA 1973 diesel
Antwoord
Dan heb je 12V op de draad naar de bobine gezet met je plakbandactie, dat is wat het contactslot ook doet (is dat dan een maak contact?). Gauw een eind aan maken, de bobine kan niet tegen 12V continu.

Als je kabelboom er zo aan toe is, kan je hem beter helemaal verversen. Het voortijdig verbrokkelen vd isolatie is een bekend fenomeen van jaren 80-87 Volvo's.
Eigenlijk zou je, zoals Dave Barton, alle nog goede kabelbomen uit die jaren (dat betekent bijna altijd dat ze een keer vervangen zijn door de dealer) moeten pakken als je ze tegenkomt in een sloopauto.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Marc1970 schreef:Dan heb je 12V op de draad naar de bobine gezet met je plakbandactie, dat is wat het contactslot ook doet (is dat dan een maak contact?). Gauw een eind aan maken, de bobine kan niet tegen 12V continu.

Als je kabelboom er zo aan toe is, kan je hem beter helemaal verversen. Het voortijdig verbrokkelen vd isolatie is een bekend fenomeen van jaren 80-87 Volvo's.

OK, dus als ik het goed begrijp wordt de motor uitgeschakeld door de 12v naar de Bobine te onderbreken.
Wat loopt er dan nog meer door deze stekker heen? Blijkbaar ook 12v met een ander doel.
Ik overweeg nieuwe kabels te trekken, maar om het eenvoudig te houden kan ik de stekker toch ook er tussen uit halen? Wat is de toegevoegde waarde? Behalve dan natuurlijk bij het vervangen van het blok.
Honda CBR600 1996
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Antwoord
Het kabelboompje wat op de foto's staat staat niet in verbinding met de bobine voor zover ik heb gemerkt. Heb je ook nog iets omgelegd ofzo?
Je kan inderdaad beter even alles weghalen als je wat nieuwe kabeltjes haalt is het zo weer hersteld. Ik heb nu alleen ervaring met een B200K (een carburateurblok) dan stelt het niets voor.
Sterker nog een carburateurblok heeft maar ÃÃn kabeltje nodig om de motor te starten en laten lopen; die naar de startmotor.

Welk blok heb jij?
Antwoord
Ik heb ook een carburateur blok, de B21a. Met dat ene kabeltje krijg je de motor wel aan het lopen en dat doet ie ook prima, maar afslaan doet hij dus niet meer Smile
Honda CBR600 1996
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Antwoord
Inmiddels heeft het probleem zich spontaan weer opgelost, starten gaat nu goed, afslaan gaat ook goed.
Honda CBR600 1996
Volvo 940 1998 lpg G3
Volvo 740 1985 benzine
Antwoord
Ha 'Volvo240GLT',
ik kwam onderstaand oude berichtje van je tegen uit 2008.
Ik zit met mijn GLT met hetzelfde probleem: verrotte kabelboom.
Is die kennis van je ook door derden in te huren ? :-)
Of weet je hoe ik aan een gebruikte in goede staan kan komen?
Gr, Maarten
maartenvtbeek@hotmail.com
06-14521275

volvo240glt schreef:Inderdaad is het soms best eng als je ziet wat er uit een volvo komt,reden voor ons om gewoon nieuwe volvo kabelboompjes te laten maken door een kennis van mij.
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Cv bekabeling rdoelman 3 1.788 1 January 2021, 16:53
Laatste bericht: Arjan.
  Bekabeling AW71 Drk 3 3.778 30 March 2020, 13:54
Laatste bericht: simon
  Motor bekabeling. Lubse 17 11.130 2 October 2019, 20:55
Laatste bericht: Arjan.
  bekabeling achter uit verlichting koert4 6 5.285 8 July 2019, 22:33
Laatste bericht: koert4
  Trekhaak bekabeling Mdenboer 15 13.109 6 October 2011, 18:27
Laatste bericht: Mdenboer

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)