Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Injector reiniger
Iemand bekend met het merk Tunap..? Onlangs is onze andere auto, "11 Panda (ook vierkant..) teruggekomen van z'n 1e beurt. Viel me op dat ie directer reageert, beter start, de fietswieltjes sloegen zelfs door.. etc. Op de factuur staat "injectorreiniger", die heeft z,n best gedaan dus. Echter, een nieuwe motor en dan al vervuilde injectoren..?! Klopt dus wel.. die dingen lopen zó arm dat daardoor vannallus achter blijft waardoor de werking en prestaties duidelijk beïnvloed worden..

Eerste gedachte is dan, ieder half jaar een flesje Wynns oid in de tank en dan komt het goed.. maar ja, garantie periode, vandeweek weer een heel verhaal op tv over een bepaalde motor van Peugeot/Mini die om oa deze reden problemen krijgen, toch maar even gebeld met de dealer. Fiat schrijft voor de toevoeging van het merk Tunap te gebruiken.. Daar naar gezocht, en dan kom je het alleen op fora tegen waar door de eigenaar de ervaringen met het goedje worden gedeeld nadat de garage het heeft toegevoegd, en de site(s) van het materiaal zelf, wat dus doet vermoeden dat het product niet in de handel te koop is..

Aangezien hier diverse kennis rondloopt ben ik benieuwd of er toch niet ergens een ingang is via waar dit verkrijgbaar is..

Het zou handig zijn om er achter te komen uit welke bestanddelen juist deze toevoeging bestaat, het gaat dus om een samenstelling welke juist voor "lean-burn" motoren is ontwikkeld. Wellicht is er een makkelijker verkrijgbare reiniger met dezelfde samenstelling gewoon van de plank te koop..

Mijn ervaring met het genoemde merk is iig erg verassend en positief..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Geen idee wat een "stealer" is, maar hier gaat het er ook over http://www.audiforum.nl/forum/motor-and-...voegd.html
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
"stealer" als in dealer... daar kun je het ongetwijfeld ook kopen, ik lees daar dus bij VW standaard, dus net als in mijn geval Fiat. Maar dat moet voor minder kunnen dan 15€.. (je schrikt je lam als je zo'n 1e beurt afrekent, maar ja, garantieperiode..)

Overigens zie ik in dat Audi-topic al verwarring ontstaan als ware het een octaanbooster oid. De beschrijving geeft wel aan "activeren van de brandstof" , wat je daar onder moet zien weet ik niet, wellicht dat het octaan een zetje krijgt als marketing gimmick zodat je extra het idee krijgt dat de boel heel erg schoon is geworden...!
Antwoord
Een moderne auto krijgt ook vaak een update van de software. Dat kan je wel eens gemerkt hebben. De fiesta hier kan ook wel eens een km'tje meer rijden op een liter benzine na een beurtje. Oorzaak is dat de computer weer even moet inleren. Andersom kan ook, gaat ie wat meer verbruiken.
Er word een standaard brandstofmap in de auto gezet, deze kan enigszins variëren tov jouw auto welke al wat slijtage heeft in verschillende onderdelen van het brandstofsysteem. Daarom leert de computer zichzelf weer in mbv de lambdasensor, dit kan tot ongeveer 200km duren afhankelijk van de afwijking.
Om je uit je droom te helpen, ook vervuilde injectoren regelt de computer dus netjes bij en kosten je geen vermogen. De hoeveelheid lucht is je beperking, niet de brandstof.
Zelf heb ik ook wel eens gemerkt dat het luchtfilter van mijn s70 vervangen een aardig verschil maakt (icm nieuwe bougies wellicht).
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
da's waar, over een week maar ens checken.. maar dat van die vervuilde injectoren is blijkbaar wel een nieuw probleem bij de huidige generatie motoren.. dat ie compenseert weet ik. Wat iedereen "chippen" noemt is vaak het opzoeken van de bovengrens in de "map".. Iedereen hÃeft de extra pk's wel, maar kríjgt ze niet..
Antwoord
Chippen is inderdaad optimaliseren van de map. Maar dat is mijns inziens marginaal. Vaak word de turbodruk ook opgekrikt met chippen, dat is veel lucratiever.

Over de fiat, is dat een 'directe' injectie motor? Ofwel met injectie recht in de cilinders. Dan kan ik me voorstellen dat ze eerder vervuilen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
ja da's multipoint..
Antwoord
Multipoint is niet altijd directe injectie volgens mij hoor.
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Multipoint is inderdaad niet per definitie directe injectie. Even gekopieerd van autowiki.nl:

Multipoint-injectie

Een multipoint-injectiesysteem injecteert de brandstof echter vlak boven de inlaatklep. Dat betekent dat de brandstof niet meer op ÃÃn punt (singlepoint) wordt ingespoten maar dat elke cilinder zijn eigen injector heeft. Hierdoor daalt het brandstofverbruik maar deze methode is wel duurder aangezien er meer injectoren nodig zijn. Multipoint-injectie is op drie verschillende manier toe te passen:
  1. Sequentieel, hierbij heeft elke injector (dus elke cilinder) zijn eigen inspuitmoment
  2. Groepsgewijs, hierbij worden de cilinders in groepen tegelijk ingespoten
  3. Simultaan, hierbij worden alle cilinders steeds tegelijk ingespoten
Bij zowel single- als multipoint-injectie kan continue injectie worden toegepast. Hierbij wordt de brandstof continu ingespoten, maar met een variabele hoeveelheid. Het meest bekende continuous-injection systeem is K-Jetronic van Bosch.

[h=3]Directe injectie (of directe commonrail-injectie)[/h]Benzinemotoren kunnen echter ook direct geïnjecteerd zijn. Hierbij wordt de brandstof voor de inspuiting op druk gebracht en verzameld in de ‘commonrail’, een centrale buis vóór de injectoren. Elke cilinder heeft een eigen injector, gemonteerd naast de inlaatklep. Deze injectoren spuiten de brandstof direct in de cilinder. Hierdoor daalt het verbruik nog verder. Echter, dit is wel een duurdere manier van injectie.

Antwoord
Meeste los te koop zijnde injectorreinigers voor toevoeging aan de brandstof hebben een erg hoog kerosine gehalte of bestaan louter uit dat goedje (oa Wynns)
doen allemaal hun werk wel redelijk, staat echter niet in verhouding tot een lekker ultrasoonbadje voor die dingen buiten de auto ..

vwb die kerosienflesjes, prijs per fleske is echter een veelvoud van de literprijs van dergelijke vloeistof op een klein lokaal vliegveldje .. :wink:
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)