Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Differentieel van 940 uit 1995 in 240 as uit 93, mogelijk?
#1
Is het mogelijk om het differentieel van een as van een 940 uit 1995 over te zetten in een as van een 240 uit 1993? Zo ja, welke delen zijn dan ook mooi/beter om meteen over te zetten, danwel te vervangen.

Ik wil namelijk zachtjes aan beginnen mijn 245 uit 1976 voor te bereiden op een motorblok (B23FK) met M90 bak uit dezelfde 940 van 1995

Ik hoor het graag, alle tip zijn welkom!
Antwoord
#2
kan de hele as er niet onder..? (met wat aanpassingen..)
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#3
hoe zit het dan met de spoorbreedte etc? De manier van ophangen aan de carrosserie is wel totaal anders. Dus differentieel uitwisselen leek mij de beste optie, eigenlijk.
Antwoord
#4
ik wil op termijn een sperretje van een 200 onder de 140, heb gezien dat het kan, idd met een aanpassing tav de ophanging, maar het allemaal laswerk naast de auto.

Spoorbreedte ff vergelijken, 200 as naast de 900 as houden, indien mogelijk dan de 200 steuntjes/bevestigingen "overlassen" en hij past..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#5
Grote kans dat er in beide assen het zelfde binnenwerk zit.
Allebei dana 30 volgens mij.
De spoorbreedte is van de 940 groter en de ophanging is anders.
Het verschil kan in de overbrengings verhouding zitten.
Volvo 145 B230 M47 lpg 1970
Antwoord
#6
Het verschil in overbrenging is nu precies mijn bedoeling. Ik zou dan in 'theorie' exact dezelfde aandrijflijn onder mijn 240 hebben (motor t/m differentieel) als die ik uit mijn 940 sloper gehaald heb. Aan de spoorbreedte wil ik eigenlijk niet komen, ivm rijgedrag van de auto. Ik speel liever met de spoorbreedte dmv een paar spacers dan dmv een as.

Maar ik merk al uit de reacties dat het binnenwerk waarschijnlijk hetzelfde is. Zou natuurlijk ook goed kunnen, want er zit maar maximaal twee jaar verschil tussen het bouwjaar van de beide assen.
Antwoord
#7
dit even gevonden, is 940.. [TABLE]
<tbody>[TR]
[TD]Spoorbreedte voor[/TD]
[TD]1470 mm[/TD]
[/TR]
[TR]
[TD]Spoorbreedte achter[/TD]
[TD]1460 mm[/TD]
[/TR]
</tbody>[/TABLE]

zie ook hier...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#8
waarschijnlijk is de overbrenging van de 240 as toch al gelijk aan die van de 940. late 240 met B230F heeft 3,54:1, veel 940's hebben dat ook. pignon en kroonwiel overzetten kan maar daar komt ook afstelwerk bij kijken en eventueel een spreider voor de behuizing. Ik zou daar pas aan beginnen als je voor een sper oid gaat, dan heb je er meer winst van.

hele as overzetten is idd niet handig ivm verschil spoorbreedte en de bevestigingspunten, scheelt flink.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
#9
10mm...
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#10
Jambon schreef:10mm...

10 cm.....

Heeft die 940 niet toevallig heel vaak n sperretje erin gehad en met name de turbomodelltjes?????
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Antwoord


Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)