Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Sportluchtfilter zinvol?
De afgelopen weken druk doende geweest om de ademhaling van mijn B21 ET te verbeteren. Om de motortemperatuur naar beneden te brengen (pingelen bij vollast) heb ik een intercooler ingebouwd. Resultaat is aanzienlijk, pingelen verdwenen, veel PK en koppel erbij. Tevens staat de temperatuurmeter van het koelwater een stukje lager.

Nu ook een Ferrita 3" gemonteerd, geweldig stukje pijp! Ik kleed me nu warm aan om met het raampje open te kunnen rijden :-) wat een geluidje! Naast de sound flink voordeel op het vermogen en koppel behaald, het turbogat is 500 RPM lager en pakt ook op bij minder ingedrukt gaspedaal. Echt een aanrader!
Al met al een fantastisch soepel blok geworden met veel hogere prestatie en een veel lager brandstofverbruik (1).

Nu ben ik me aan het orienteren op een sportluchtfilter. De B21 ET is uitgerust met een K-jet injectiesisteem, de luchtweger is bovenop het luchtfilterhuis gemonteerd. Volgens mij zijn er twee opties;
* Vervangingsfilter K&N circa 90 euro (ipv origineel filter)
* Universeel sportfilter monteren op de inlaat van het luchthuis (origeinele filter uit luchthuis halen)

De vraag is nu of het echt iets oplevert, het originele luchtfilter heeft m.i. een flink oppervlak. Wie heeft ervaring met dit onderwerp?

Dank voor jullie reactie!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio
Antwoord
ja, zeker nu je hem ook beter laat uitademen, heeft een beter doorlaat dan papier en door een andere structuur ook een groter oppervlak waardoor dezelfde vervuiling meer wordt verdeeld. Jaarlijks uitwassen, drogen en in-oliën..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Dirk, ik zie dat je spiekt. Dennis had verteld dat jij een of ander open luchtfilter had geïnstalleerd dat niet al te duur was en prima werkt. Kunt u meer daarover vertellen mijnheer?
Patrick Volvo 240 DL - 1986 - B230A - M47
Volvo 940 - 1997 - B230FK - M90
Antwoord
Het standaard luchtfilterhuis voldoet prima tot een paar honderd pk. Zo'n k&n inlegfilter zou ik niet doen voor het vermogen. Hooguit voor een soepeler oppakkende motor wellicht. Voor tune up van een b21et staat op
Tb een leuk draadje: http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=216585
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Klinkt je auto nou ook anders met zo'n K&N filter er in?
Antwoord
je hoort um aanzuigen, tenminste, als je een open filter gebruikt..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ja ik heb er eentje thuis liggen.
Komt van mij weer de vraag na een eeuwig durende discussie op andere fora waar ik geen wijs uit kan: is een open luchtfilter een slechte combo op LPG???
245L VAN
Antwoord
Patrick, Dirk gebruikte een ITG cone filter, ga ik ook gebruiken. Open filter heeft geen zin bij een standaard motor, staan verschillende tests over op internet. In dit geval zou het misschien wel beter zijn. Ik ga persoonlijk voor ITG, men is er tevreden over, is niet duur en is een schuimfilter in een gaashulsel, wat heel goed filtert.
Antwoord
Tsja, als het qua prijs niet veel uitmaakt is misschien zo'n ITG ook wel leuk om te proberen. Waar haal je die vandaan?
Antwoord
European-tuning, staat geloof ik niet op de site. Patrick, voor jouw motor zal het alleen niet veel uitmaken.
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)