31 January 2012, 23:14
De afgelopen weken druk doende geweest om de ademhaling van mijn B21 ET te verbeteren. Om de motortemperatuur naar beneden te brengen (pingelen bij vollast) heb ik een intercooler ingebouwd. Resultaat is aanzienlijk, pingelen verdwenen, veel PK en koppel erbij. Tevens staat de temperatuurmeter van het koelwater een stukje lager.
Nu ook een Ferrita 3" gemonteerd, geweldig stukje pijp! Ik kleed me nu warm aan om met het raampje open te kunnen rijden :-) wat een geluidje! Naast de sound flink voordeel op het vermogen en koppel behaald, het turbogat is 500 RPM lager en pakt ook op bij minder ingedrukt gaspedaal. Echt een aanrader!
Al met al een fantastisch soepel blok geworden met veel hogere prestatie en een veel lager brandstofverbruik (1).
Nu ben ik me aan het orienteren op een sportluchtfilter. De B21 ET is uitgerust met een K-jet injectiesisteem, de luchtweger is bovenop het luchtfilterhuis gemonteerd. Volgens mij zijn er twee opties;
* Vervangingsfilter K&N circa 90 euro (ipv origineel filter)
* Universeel sportfilter monteren op de inlaat van het luchthuis (origeinele filter uit luchthuis halen)
De vraag is nu of het echt iets oplevert, het originele luchtfilter heeft m.i. een flink oppervlak. Wie heeft ervaring met dit onderwerp?
Dank voor jullie reactie!
Nu ook een Ferrita 3" gemonteerd, geweldig stukje pijp! Ik kleed me nu warm aan om met het raampje open te kunnen rijden :-) wat een geluidje! Naast de sound flink voordeel op het vermogen en koppel behaald, het turbogat is 500 RPM lager en pakt ook op bij minder ingedrukt gaspedaal. Echt een aanrader!
Al met al een fantastisch soepel blok geworden met veel hogere prestatie en een veel lager brandstofverbruik (1).
Nu ben ik me aan het orienteren op een sportluchtfilter. De B21 ET is uitgerust met een K-jet injectiesisteem, de luchtweger is bovenop het luchtfilterhuis gemonteerd. Volgens mij zijn er twee opties;
* Vervangingsfilter K&N circa 90 euro (ipv origineel filter)
* Universeel sportfilter monteren op de inlaat van het luchthuis (origeinele filter uit luchthuis halen)
De vraag is nu of het echt iets oplevert, het originele luchtfilter heeft m.i. een flink oppervlak. Wie heeft ervaring met dit onderwerp?
Dank voor jullie reactie!
Volvo 244 '81 Turbo B21ET 488 DKM LPG<br />Volvo 122S '65 B18 ca. 500 DKM LPG (40 DKM shortblock)<br />VW Karmann Ghia '72 1600 Cabrio

![[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]](http://i264.photobucket.com/albums/ii178/Rayspictures_2007/Volvo%20miscelanous/fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg)