Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
30 January 2012, 18:16
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 January 2012, 20:45 door Rob.)
Ik heb onlangs (1,5 jaar geleden) mijn 1992 245 2.3 GLE LPG verkocht aan een vriend.
Nu moet deze auto voor de APK en zou de uitlaat vervangen moeten worden.
Op de kentekenpapieren staat de toevoeging: U9 en en zit een katalysator onder
Op de RDW site lees ik:
Aanwezigheid katalysator en lambdasonde
"1. Personenauto's met een verbrandingsmotor met elektrische ontsteking, die in gebruik zijn genomen na 31 december 1995 moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en/of een lambdasonde.
2. Personenauto's die in gebruik zijn genomen na 31 december 1992 doch voor 1 januari 1996, moeten zijn voorzien van een goedwerkend emissiebestrijdingssysteem dat bestaat uit een katalysator en een lambdasonde, indien deze van fabriekswege is gemonteerd, hetgeen onder andere kan blijken uit de toevoeging U9 of E2 aan de typeaanduiding op het voor het voertuig afgegeven kentekenbewijs."
Bij personenautoâs toegelaten na 31 december 1992 en bedrijfsautoâs toegelaten na 31 december 1994 moet een viergasmeting worden uitgevoerd als er een katalysator en een lambdasonde is gemonteerd.
Nu even mijn vragen:
- is de kat nou wel of niet verplicht?
(U9 betekent dat je een kat hebt en aan 0,5% uitstoot moet voldoen maar dat je niet verplicht een kat hoeft te hebben, zolang dus je uitstoot maar onder die 0,5 is, zoiets..
- kan hij er ook tussenuit? (ding doet toch echt nix meer na 500.000km)
- Roet {edit] viergas-meting is dus ook niet verplicht.
Kwik-shit wilde een nieuwe uitlaat van voor tot achter monteren incl. kat voor 1000,-......
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
De auto valt zoals ik het lees buiten de eisen van regel 1 en 2, hij is immers van VOOR 31-12-1992.
En dus hoef je geen KAT te hebben zou ik zeggen.
De toevoeging U9 op kenteken geeft aan dat er een KAT onder zit ... meer niet.
Roetmeting lijkt me lastig, het is toch een benzine?
Viergasmeting hoeft ook niet uitgevoerd te worden.
Waarom naar de kwik-shit?
Ik heb altijd het idee dat men daar zo veel mogelijk op de rekening probeert te krijgen, de meeste klanten hebben toch geen idee ......
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Van het forum van de alfaclub .... :
In de polemiek over de katalysator, CO-waarden en dergelijke ben ik vandaag weer wat wijzer geworden met betrekking tot de laatste spelregels. Lijdend voorwerp was mijn '91-er 75 3.5 met U9 op kenteken, maar zonder kat. De spelregels zijn de meest recente revisie van de APK-eisen (mei 2009).
De gemeten CO-waarde was 0,7%. Dat leek in eerste instantie afkeur, want U9 op kenteken en volgens de keurmeester dus maximaal 0,5% CO. Echter, zoals bekend, als de auto van vóór 1993 is hoeft de kat er niet onder, wát er ook op het kenteken staat. Dat was mijn idee. Uiteraard voer voor discussie, dus dit hebben we nog opgezocht in het grote APK-boek en jawel: kat niet nodig. Daarmee leek ik gered, want dan is de toegestane CO-waarde ineens 3,5%. Bij nadere beschouwing kwam er tóch nog een stukje tekst bovendrijven dat e.e.a. verandert. Namelijk: lambdageregelde systemen dienen maximaal 0,5% CO te hebben!
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
30 January 2012, 18:35
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 30 January 2012, 18:42 door Marc1970.)
U9 is een emissiecode, een oude aanduiding voor schoon met geregelde (lambda) katalysator.
De kat moet er visueel onderzitten, en niet lekken uiteraard. 0,5% haal je altijd met LPG, mijn 240's CO was 0,0 nog wat de laatste keer.
Laat de auto ergens anders keuren.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
Ik spring even bij. Auto staat nu bij mij.
Wat de vriend niet vertelde is dat ALLE draadeinden bij het spruitstuk geen schroefdraad meer hebben en dus ws breken. Dat maakt het voor een Kwik-fit en mij al duur. Risico moet je incalculeren naar de klant toe.
Volgens het grote APK boek en de wijziging in 2009 doorgevoerd: Bij U9 t/m 31-12-1992 is een kat NIET verplicht, hoeft NIET aanwezig te zijn maar CO moet wel onder de 0,5 zijn. Er overheen moet je onderhoud plegen (wat hier niet gebeurd lijkt te zijn dus risico op hoger CO logisch gevolg is) of een nieuwe kat terug plaatsen.
Prive kun je die gok op kat weglaten wagen maar als bedrijf geef je de klant de keuze...
Berichten: 3.248
Topics: 176
Lid sinds: Nov 2005
Dank voor de aanvulling.
Vriend heeft idd 0 kennis van auto's dus vandaar dat hij mijn hulp vroeg.
Kat vervangen is duur, dus vandaar mijn vraag of dat ding uberhaupt nodig is.
Zit er al 500.000km onder en is waarschijnlijk 400.000km geleden al overleden (maar nog nooit (te) hoge CO bij een APK gehad.).
Vriend was idd eerst bij kwik-shit geweest, en toen heb ik hem jou aanbevolen; jij hebt ongetwijfeld meer/beter verstand van volvo-zaken dan eerder genoemde.
Anyway, het is aan hem om te beslissen, hij heeft nu iig wat meer info.
(Ps. is de vlampijp ook gaar dan?)
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
die hele uitlaat inclusief spruitstuk staat op klappen. ook al aan gelast enzo. katalysator incl nieuwe vlampijp is 300 euro, nieuwe katloze vlampijp inclusief lambdasondegat 150 euro.
persoonlijk zou ik voor de eerste optie gaan zodat je nooit gezeik krijgt
Berichten: 398
Topics: 49
Lid sinds: Jan 2009
Zit wat in, maar regelgeving vereist geen kat.
En de eisen waar de auto aan moet voldoen kan niet veranderd worden.
Dus ik zou zeggen, je kunt rustig zonder kat (er van uitgaande dat je zonder kat ook de CO eis haalt, zeker op LPG)
Scheelt toch weer wat centen waar je wat ander moois voor kopen kunt (bij carlo bijvoorbeeld :-) )
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Berichten: 534
Topics: 12
Lid sinds: Oct 2007
2009 is drie jaar geleden mensen. De
APK eisen sinds april 2011 zijn wat soepeler. Een kat is pas verplicht voor auto's NA 31 december 1995.
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Wat vaak helpt om de CO voor de APK naar beneden te krijgen is de twee slangetjes van de kap op het gasklephuis los trekken.
De auto gaat dan stationair beroerd lopen maar dat is voor de APKniet van belang.
Na APK afmelden steek je de slangetjes weer op hun plek.