Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
bediening kofferbakslot: alternatieven?
Kort geleden heb ik de kofferbak geforceerd, mijn sleutels lagen er nog in... (244 1980)

Nu is ie handbediend, dus er moet snel een ander slot op.

Ik vond het vorige eigenlijk erg onhandig. Ook als de wagen niet op slot is, moet je apart de kofferbak met een sleutel openen. Dat kan vast anders.
Ik stel me een slot voor dat in de centrale vergrendeling is opgenomen en met de hand open kan als de deuren los zijn.

Ben benieuwd of dit er al is, of dat anderen dit al hebben gefabriceerd?

PS: ondertussen heb ik een revisieset voor de verdamper besteld.. De wagen krijgt een nieuw leven!

Vriendelijke groet,

Wim
Antwoord
Late model kofferbakdeksel? Deze kun je van slot draaien met een sleutel waarna ie geopend kan worden. Vroege model moet met de sleutel geopend worden. Het late model heeft het kantelende 'rechthoekje'. Deze moet wel om te bouwen zijn mbv een slotmotortje verwacht ik.
Zelf heb ik een knopje in mijn dashboardkastje om em te openen. Dat is origineel volvo systeempje.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Het hele vroege model (à la) 140 heeft een slotje dat uitsteekt en daar kan je aan draaien waardoor hij open gaat (met sleutel te vergrendelen).
Antwoord
Voor de 240 bestond ook het "taxi slot" als accessoire / optie. Ik weet niet of het verder hetzelfde is als wat Dop bedoelt, want de beschrijving is wel hetzelfde:
het slot op de klep zit ingewerkt in een draaiknop. Dat zit ook op mijn 242 (tot voor kort wist ik niet eens dat het wat bijzonders was). Heel handig, je kan het slot met de sleutel ver- en ontgrendelen en als ie ontgrendeld is, kan je de klep openen door aan de knop te draaien. Geen idee of je dat slot nog ergens zou kunnen vinden, volgens mij kwam het niet zo vaak voor.
[Afbeelding: 5a7b8f07-b135-4c27-9c11-feb5959cb6b9_zps20839fa6.jpg]
Antwoord
Achterkleppen sedans:
oud-> nieuw

Oud model à la 140:
[Afbeelding: std_1978_volvo_242_gt_2dr_sdn_gry_rear.jpg]

opvolger alleen sleutel:
[Afbeelding: Volvo%20240GL%20rear%20profile.jpg]
Volgens vadis kan hiet een CV-motortje op (1304440).

Zelfde maar dan met taxislot?
[Afbeelding: Old_style_Reflective_Bumper_Striping_Volvo_Back_240.JPG]

Klep zelfde pasvorm? Maar bol model bovenkant met drukknop à la 740:
[Afbeelding: Volvo_240GL_rear_20090203.jpg]
Volgens vadis kan hier een CV motortje op (1315763)

Zelf wil ik zon allereerste versie slotje graag ombouwen zodat ik er een motortje voor de centrale vergrendeling op kan aansluiten. Maar volgens mij kan dat bijna niet gezien dat deel helemaal in het cilindertje gebouwd zit.
Weet niet of het palletje dat de vergrendeling verzorgt ook te bewegen is zonder sleutel;
Antwoord
Net ff in vadis gekeken, volgens mij bestaan er voor de late 2 modellen de mogelijkheid om een CV motortje aan te sluiten. (resp onderdeel nummer 1304440 en 1315763).
[Afbeelding: kofferbakslotensedan_zpsf78ad212.jpg]

De allereerste versie zal lastig worden. Als ik het plaatje volg bedient het sleutel slot nummer 11 (excentreerring), misschien dat ik daar een hendeltje/staafje aan kan bevestigen, waarmee een motorje het zaakje weg kan draaien.
Antwoord
De tweede foto heb ik dus. Inderdaad met een motortje. Maar die ontgrendeld door op een knopje in et dashboard kastje.

De laatste zou je op de cv werkend moeten kunnen maken denk ik. Pasvorm is goed overigens, maar persoonlijk vind ik het een minder mooie klep omdat ie boller is.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
Volvo 142 B23 schreef:De tweede foto heb ik dus. Inderdaad met een motortje. Maar die ontgrendeld door op een knopje in et dashboard kastje.
Ow die popt zeker gelijk open als hij ontgrendelt? Je hebt CV setjes die een aparte knop hebben voor de achterklep, misschien dat je daar dan iets aan hebt of een knopje nabootst als volvo142B23 heeft.
Antwoord
dat ie zelf een stukje open springt is wel zo handig, bij de oudere 100/200 gaat dat al niet lukken, achterklepveren lam. Alhoewel er toch iets mogelijk moet zijn op basis van een aftermarket opener van bv Spy..

de servo op de meest linkse foto is dezelfde als in de deur als er cv in zit, en nagenoeg iedere servo van de sloop kun je ervoor gebruiken, enige echte verschil is het montage beugeltje..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
Ik heb zelf het tweede model achterklep, ik denk dat jij die ook hebt. Hierin heb ik dit setje gebouwd: http://www.spy-europe.nl/Kofferbakopener Ik heb een knopje in het dashboard gemaakt en kan de klep ook openen met derde knop van de afstandsbediening. De kofferbak springt bij het openen een klein stukje uit het slot zodat je hem kan openen. Dicht gaat gewoon door de klep dicht te gooien. Zie ook hier.

In het derde model achterklep schijnt het mogelijk te zijn om de klep met een gewone deurontgrendelaar van het slot en op slot te doen met de deuren mee. Het daadwerkelijke openen van de achterklep gaat dan met de knop die er standaard op zit. Ik geloof dat Rik Tuin zoiets ingebouwd had.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Oprijbrug alternatieven Kwekkel 7 11.323 9 January 2011, 21:17
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: