Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Aansluitingen T-stuk koelsysteem
#1
Ben wat slangen aan het vervangen en nu heb ik een vraag:

Ik kwam dit T-stuk tegen en heb goed gekeken hoe ik alles los haalde. Eenmaal los en wat utrm later slaat toch de twijfel toe. Zie ik iers over het hoofd ?

[img width=800 height=450]https://lh3.googleusercontent.com/-qP2JRMmZBoc/TgIGPxu5V2I/AAAAAAAADFw/tIE6rAxOSV4/s800CIMG1225.JPG[/img]

De 2 diikke slangen, daarvan loopt de linker naar het thermostaathuis. De rechter gaat naar de kachel. Een van de 2 dunnere loopt naar onderaan de brandstofpomp. Ik dacht dat dat alles was. Maar waar dient de andere (met de wasknijper) voor ? Die zit ook 'dicht' en de aansluiting is van metaal. Welke van de twee 'dunne' moet naar de pomp ? Of moet gewoon de dunne 'open' naar de pomp ? En waar is de andere dan voor ? Wil de boel morgen weer aansluiten dus jullie hulp is welkom ! Het gaat om een D24 trouwens, geen turbo...
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#2
De metalen aansluiting is bedoelt om het systeem af te tappen, je schuift er een stuk slang op en dan draai je de tule een slag open.
De koelvloeistof loopt dan netjes via de opgeschoven slang in een opvangbak.

Normaalgesproken is die dunne aansluiting dus altijd vrij / onbenut.
De andere aansluiting die omhoog wijst verbindt je wasthermostaat in serie naar je cilinderkop.De wasthermostaat dient om je koudestartvervroeging te regelen op je brandstofinspuitpomp.

Denk er even goed aan dat je de dunne aansluiting bovenop je wasthermostaat tijdens het vullen van je koelsysteem gebruikt om je blok te ontluchten, zodra daar ook koelvloeistof uit komt is je cil.kop en de rest van je systeem ontlucht.

succes
Antwoord
#3
Dank ! Zeker weten is zoooooo fijn :-)
En kan iuk 'm in 't vervolg ook zonder geknoei aftappen !
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#4
Mocht je zo onfortuinlijk zijn je T-stuk te breken; je kunt ze ook vrij simpel zelf fabriceren uit standaard koper;

[Afbeelding: DSC04085.jpg]

Ik heb er zelf een gemaakt om een extra aansluiting te realiseren voor mijn standkachel/motorverwarmer.
Daarom zie je bij mij i.p.v. het dunne (aftap) tuutje een dikkere permanente verbinding naar de standkachel toe.

Voor de ontluchting heb ik ook een permanente oplossing gemaakt uit koper, daarover tikte ik hier al eens een stukje;

http://www.volvo700vereniging.nl/node/39065
Antwoord
#5
Mooi werk ! Ik zag al dat het standaard T-stukje geen Tonka is :-) Maar ik ben er erg voorzichtig mee. Die slangen ga ik morgen even halen/bestellen bij de Volvo dealer. Denk er over om maar gelijk alle slangen te vervangen. Want nu blijf ik koelvloeistof kopen. Ik gooi het nooit terug, bang voor vuil en ik gebruik het liever als 'flush' maar nu ben ik hat zat. Gewoon 1x alle slangen denk ik.
[Afbeelding: Volvo_240_GL_Diesel_D6_eerstkoffie.jpg]
Antwoord
#6
240diesel schreef:[Afbeelding: DSC04085.jpg]

Hebbuh ! Wat kost dat als je er een maakt ?
[Afbeelding: Volvo-240-D6-D24-1985-SS.png]
Antwoord
#7
De kosten vallen wel mee, de tijd is beroerder :-)
Ik heb een behoorlijke lijst met "to do's " een deel er van betreft m'n eigen 245, een nog groter deel klussen in en om het huis.
Dus ik moet je teleurstellen.
Antwoord
#8
No prob. Geen haast. Ik betaal je tijd natuurlij graag. Als je eigen todo's klaar zijn, en er zijn eventueel nog wat bestellingen, maak er een paar en ik ben klant :-) Voor mij de simpelste versie, 'gewoon' met de standaard aansluitingen.
[Afbeelding: Volvo-240-D6-D24-1985-SS.png]
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Lek koelsysteem: Raar boutje mist ! [foto] Anthony 1 3.468 17 February 2011, 19:42
Laatste bericht: Anthony
  koelsysteem doorspoelen sacha 2 4.479 28 April 2009, 22:17
Laatste bericht: sacha

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)