Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
O Horror
Begonnen met het opsporen van wat elektrische problemen. RV & A branden de stadslichten zoals het hoort maar LV & A branden zowel de stadslichten als de richtingaanwijzers continue op halve sterkte en idem achter branden twee lampen. Bij het weghalen van de kofferbakbekleding trof ik, op het oog, een rommeltje aan echter ik ben een zero op elektriciteitgebied en misschien hoort het wel zo. Bijgaand wat foto's. Het betreft trouwens oorspronkelijk een 242 van 1975.
Onderstaand blokje ligt op de bodem vlak bij het LA licht. Is dit standaard of is dit het product van een overenthousiaste sleutelaar
[Afbeelding: DSC00776.jpg]
Dit zijn wat afgeknipte draden uit de vlotterkamer
[Afbeelding: DSC00775.jpg]
Deze draden komen in het midden van de achterplaat de kofferbak in. (waarschijnlijk kentekenplaatverlichting?)
[Afbeelding: DSC00774.jpg]
Bertone (262C (L6) '91 & 940 Estate '96
Antwoord
Die bedrading aan de kroonstenen is van een trekhaak zo te zien.

Heb je de massapunten al nagelopen wat het zwakker branden van de lampjes betreft?

Die afgeknipte twee draden van de vlotter zijn geen draden maar afgeknipte luchtslangetjes. Er heeft op de auto niveauregeling gezeten blijkbaar.
Antwoord
Ik zou eerst maar eens alles netjes aan aan sluiten, met de juiste materialen!
Als je dan nog storing hebt, ga je verder zoeken!

Omdat er je knipper meegaat met je stadslicht vermoed ik toch ergens een sluitinkje.
Als je knippert, gaat je stadslicht dan ook mee?
mijn vrouw en ik delen een auto, als ie vies of stuk is, is ie van mij ......
Antwoord
Weer wat wijzer. Blokje is inderdaad van een trekhaak geweest. Contactdoos zat goed verstopt onder de auto maar inmiddels verwijderd met bedrading.
Wanneer ik het contact aanzet en de richtingaanwijzer naar links zet gaat mijn grote licht branden. (Geen geknipper) Naar rechts resulteert in alleen een snel knipperend RA licht.
Dat zou misschioen een kapot voorlampje moeten zijn maar hij brande achter wel zwak oranje dus misschien ook hier meer aan de hand.
Zou het aan de schakelaar op het dashboard kunnen liggen? Zal i.i.g. gaan proberen de draden in de kofferbak weer aan te sluiten zoals het hoorde.
Bedankt voor het meedenken tot zover maar blijf met tips komen. Ben nl. niet echt goed onderlegd qua el berdading :-(

En inderdaad geen bedrading bij de vlotter maar minime luchtslangetjes. Dat scheelt al weer.
Antwoord
Als de boel gaat meeknipperen en meerdere lampen zwak gaan branden bij inschakelen dan is het meestal een massa-probleem, dan zoekt de spanning via een ander lampje naar massa en daardoor gaan er meerdere lampen zwak branden.
Zoals Aernout zegt, eerst alles aansluiten zoals het hoort, vergeet daarbij de massa niet. Deze gaan meestal via een draadje van je lichtunit naar de carrosserie, daar ff controleren of er geen roest zit op het massapunt.
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
Groot licht of dim licht?
In geval van dim, zeg ik dat er achter, bij de trekhaak knoeierij, sluiting is tusen RAW en dim licht.

Haal alle overbodige bedrading geheel weg (heb je nog een trekhaak?).
Sluit de resterende bedrading kleur op kleur netjes aan, solderen en dan een isolatie tapeje er om, of nog mooier krimpkous (eerst omheen schuiven!)
Vervolgens ga je alle stekkers en contacten van de licht units schoonmaken, veiltje schuurpapiertje krabben met schroevendraaier, evenals de contacten van de lamp fittingen en de lampjes zelf.

En nu wil ik je tot 17:00 niet meer horen! whahahahaha (dan moet je het af kunnen hebben .. hihihihihi)
Veel knutsel plezier ...
Antwoord
Hij geeft groot licht bij RAW links. Trekhaak zat er al niet meer onder en de contactdoos heb ik verwijderd met kabelboom en al. Nu inderdaad bezig met contacten nalopen en alles weer aansluiten zoals het zat. Wordt vervolgd :-)
Antwoord
Groot licht en RAW komen alleen voor maar bij elkaar in de buurt ......
En!!! in de handel aan het stuur .....
Toch ook de handel maar eens na gaan kijken zou ik zeggen.
Misschien kun je de stekker van de handel loskoppelen en de contacten onderling doormeten, of die sluiting geeft tussen de draad voor links en grootlicht....
Ik begin toch een beetje de handel te verdenken .... ook je dimlicht loopt daar overheen namelijk.
Dat is het enige gezamelijke punt van jou kerst verlichting.
Kun je er misschien een lenen of kopen om de handel uit te wisselen om zodoende te bepalen of dat de veroorzaker is?
Antwoord
Bedrading voor gechecked en waar nodig opnieuw vastgezet in de blokjes. Veel hing nog aan een enkel koperdraadje vast. Ook in de kofferbak alles weer verbonden zoals oorspronkelijk bedoeld. Massa van LV stadslicht was ook niet goed. Nu brandt het stadslicht weer op volle sterkte net als RV. Alleen RAW LV en LA blijven dus op halve sterkte continue branden en reageren links niet op de schakelaar. Nog steeds gaat bij links het grootlicht branden en wanneer ik het RAW voorlampje eruit haal brandt achter RAW ook niet meer en andersom idem.
Ga nu maar eens met de handel a/d slag. Lekker deze hulplijnen!! Zo leer ik ook weer eens wat. Vind het al heel wat dat ik zowieso aan de bedrading werk.
Antwoord
Ach, elektrisch is niks meer dan een paar mechanische draden waar geen water of olie doorheen gaat maar elektronen, je kan ze alleen niet zien en dat maakt dat mensen het spannend vinden. Als je je gezond verstand gebruikt moet het goed gaan ;-)
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)