Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Ideale locatie stekker motorverwarming?
#31
Leuk om te lezen / zien hoe je e.e.a. gefixt hebt.
Het ziet er werkelijk keurig netjes uit!
Ik ben ook heel benieuwd naar je ervaringen met de hot frog.

succes nog met de installatie er van.
Antwoord
#32
@240 diesel: zodra ik de Hot Frog in gebruik heb genomen, zal ik vertellen of het bevalt.
Vanmorgen bleek het gevroren te hebben (vannacht), onverwachts ijs op de voorruit.
Snel even de interieurverwarmer aangezet en binnen een half uur alles dooi en in stappen in een warme auto.

Vanmiddag mijn voorruit laten afkitten bij Car Glass. Vorig jaar okt. heb ik door hen een nieuwe originele Volvo voorruit plaatsen plaatsen bij mij op de oprit door Car Glass (met groene band) op kosten van Interpolis omdat mijn oude ruit een paar putjes had met het risico op doorscheuren in de winter. Alles werd m.b.v. een telefoontje vergoed door Interpolis, nadat het advies van Car Glass vervangen was i.p.v. opvullen met hars.
Afgelopen weken ervoer ik na al die vochtige nachten soms condens/vocht aan de binnenkant van de ruit. Terug naar Car Glass, met perslucht en spray gekeken of de ruit ergens lekte. Er viel geen lekkage te ontdekken. Om lekkage aan de ruit totaal uit te sluiten werd onder garantie de ruimte onder de strip tussen carroserie en ruit volledig dichtgekit. Nu afwachten of dit helpt.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#33
Kogelman schreef:@240 diesel: zodra ik de Hot Frog in gebruik heb genomen, zal ik vertellen of het bevalt.
Vanmorgen bleek het gevroren te hebben (vannacht), onverwachts ijs op de voorruit.
Snel even de interieurverwarmer aangezet en binnen een half uur alles dooi en in stappen in een warme auto.

Vanmiddag mijn voorruit laten afkitten bij Car Glass. Vorig jaar okt. heb ik door hen een nieuwe originele Volvo voorruit plaatsen plaatsen bij mij op de oprit door Car Glass (met groene band) op kosten van Interpolis omdat mijn oude ruit een paar putjes had met het risico op doorscheuren in de winter. Alles werd m.b.v. een telefoontje vergoed door Interpolis, nadat het advies van Car Glass vervangen was i.p.v. opvullen met hars.
Afgelopen weken ervoer ik na al die vochtige nachten soms condens/vocht aan de binnenkant van de ruit. Terug naar Car Glass, met perslucht en spray gekeken of de ruit ergens lekte. Er viel geen lekkage te ontdekken. Om lekkage aan de ruit totaal uit te sluiten werd onder garantie de ruimte onder de strip tussen carroserie en ruit volledig dichtgekit. Nu afwachten of dit helpt.

De Hot Frog zit er in. Tegen het schutbord achter de oliepeilstok. De pomp moet lager hangen dan het koelvloeistofreservoir omdat de Hot frog geen zelfaanzuigende pomp heeft. Vandaag voor het eerst getest, al vriest het natuurlijk niet buiten.
Als je hem aanzet hoor je de pomp zachtjes werken, het koelwater wordt vrij vlot warm en wordt rondgepompt. Auto starten en kachel aan en direct warme lucht na zo'n 30 minuten voorverwarmen (buitentemp. was zo'n 6 graden, dus nog geen vorst test kunnen doen.). Als het koelwater 10-20 minuten verwarmd is schakelt de pomp zichzelf een 5 tot 10 minuten uit, daarna slaat de verwarming+rondpompen weer aan. Deze cyclus herhaalt zich telkens.
Volgens de fabrikant kan het koelwater binnen in het blok zo'n 65 graden warmer maken in vergelijking met de buitentemperatuur. Op mijn album staan een paar foto's van de Hot frog (de laatste 5 foto's).

Het apparaat is zo groot als een vuist, op de laatste foto zie je hem het duidelijkst zitten tussen de twee blinkende slangklemmen.
http://www.mijnalbum.nl/Album=CXENFT7P

Als het buiten echt koud wordt kan ik het echt testen, de eerste resultaten zijn echter veelbelovend.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#34
Leuk.
Maar, da's nou niet echt de plek waar ik de hete-kikker had verwacht eerlijk gezegd.
Ik dacht gewoon in de onderste radiatorslang, zo ter hoogte van je dynamo zeg maar.
Waarom zit ie daar niet?
[Afbeelding: 84fb94b1c967617fde68e97ccaaf79fc.gif]
Antwoord
#35
Rob schreef:Leuk.
Maar, da's nou niet echt de plek waar ik de hete-kikker had verwacht eerlijk gezegd.
Ik dacht gewoon in de onderste radiatorslang, zo ter hoogte van je dynamo zeg maar.
Waarom zit ie daar niet?

Volgens de gebruiksaanwijzing/tekening hoort hij aan de retourslang van kachel naar motorblok, dicht bij het schutbord. Vandaar deze plek. De waterpomp zit er dan ook niet tussen.
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord
#36
Moet dan de kachelkraan open staan wanneer je de standverwarming wil gebruiken?
Antwoord
#37
Volvo 142 B23 schreef:Moet dan de kachelkraan open staan wanneer je de standverwarming wil gebruiken?
ja.. anders is de boel op temperatuur en zodra je gaat rijden jaag je er weer koud doorheen, volgens Bartjens kan dat vervolgens weer nadelig zijn ivm kortstondig krimpen en uitzetten (oude ongeschreven wetten maar er is iets voor te zeggen..) bovendien is het alleen maar handig dat eea binnen ook warm is.

Als er een brandstof standkachel in zit gaat ie het interieur verwarmen zodra de motortemperatuur bereikt is, de ventilator wordt dan ook aangestuurd en is eea ook warm en ontdooit.

Het effect wat nu electrisch wordt bereikt zeg maar..
[Afbeelding: fa91957b-dbc9-4a10-af09-4e5f7ae03a2f_zpsptpfi7xq.jpg]
Antwoord
#38
Volvo 142 B23 schreef:Moet dan de kachelkraan open staan wanneer je de standverwarming wil gebruiken?

Dat kan inderdaad als je daarvoor kiest. Primair is de Hot Frog bedoeld om het motorblok voor te verwarmen. De warmte die het interieur binnenkomt is snel weg als je de motor niet start. Je kunt er zelf voor kiezen of je de Hot frog eerst het blok of het interieur wilt laten verwarmen. Kwestie van de Hot Frog omdraaien. De Hot Frog heeft een rode en een blauwe uitgang/opening waar de slangen aan moeten. Monteer je de rode uitgang/pompzijde richting richting de motor, dan wordt de motor eerst verwarmd. Monteer je de blauwe uitgang(aanzuigkant) richting de motor dan komr het warme koelwater eerst langs het interieur. Toen ik gisteren wegreed had ik aan het eind v.d. straat al warme lucht door de uitstroomopeningen. Ik heb er voor gekozen eerst het blok op te warmen. Voor mijn interieur heb ik immers de Termini 1350 blower aan boord, deze is op dezelfde schakelklok aangesloten.
Op de site van de fabrikant kan je het ook lezen als je de Duitse taal een beetje machtig bent (ik heb er geen aandelen van):
http://www.schwalm-kg.de/einfuerung.htm
940 Estate LE 1998 B230FK+MBC Vialle LPG-G3 automaat Nautic Blue
245 estate 1976 B230F "De ouwe Blauwe", Prins VSI LPG G3 100 liter, AW71, Mellan Bla, Volvo lakkleur 121-00-1 
244 sedan 1983 B23A "Big Nose" benzine, M47, Moerkbla Metallic Volvo lakkleur 200-2

Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Locatie deurspeaker 140/240. Jambon 2 1.359 16 May 2022, 14:48
Laatste bericht: Jambon
  lpg vul locatie Laurens Zondag 9 5.926 7 June 2015, 21:55
Laatste bericht: Laurens Zondag
  Locatie draad doorvoer axhterdeuren 244. Madman 1 2.112 11 November 2013, 20:33
Laatste bericht: Jambon

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)