Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
herinneringszoemer autogordels
Het wordt in plaats van. Ik vind de GLE echt veel comfortabeler en luxer maar de 84-er met de big nose en het vele chroom is naar mijn mening gewoon mooier. Had ik het geld maar om er twee te houden! Misschien komt dat ooit maar dan zou ik deze GLE als daily driver houden en een 121 GT als hobbyauto.

Voor wat betreft de gordelvanger; deze heeft minder KM gereden maar als het veel kleine ritten zijn geweest zijn de gordels misschien wel weer vaker gebruikt. Aan de staat van de riemen te zien denk ik dat dat niet zo is. Maar je hebt gelijk, ik zal de gordelvangers even een opfrisbeurt geven voor ik de gong er in zet! Bedankt voor de ondersteuning; ik laat nog even weten wat het is geworden met de gong in de nieuwe auto.
[Afbeelding: avatar.png] [Afbeelding: gle.JPG]

Het uitzicht is een stuk beter met de motorkap naar beneden ...
240 GL 1984/3 - B23A - B84_M47 [verkocht januari 2015]
240 GLE 1992/1 [MJ1991] - B230F - M47 [huidige auto]
Antwoord
In de GLE lijken zaken anders te lopen. Aarde is geen probleem, 15 aansluiten op de bruine kabel van de waarschuwingslamp van de gordel is ook gelukt maar S kan ik niet vinden. Op 4 zit geen roodwitte kabel maar een roodgele kabel en op het contactslot zit weliswaar een opening voor S maar het metalen hulsje waar de pin voor S in zou moeten ontbreekt.

Ik vraag me af hoe ik dit moet aanpakken. Wat is eigenlijk het verschil tussen 15 en S op het contactslot? Beiden geven spanning op positie II en III? Mag ik niet gewoon S en 15 op mijn relais doorverbinden?

Antwoord
Zit dat metalen hulsje niet alleen aan de draad zelf?
Antwoord
Dat zou natuurlijk kunnen! Maar ja, hoe sluit ik het dan aan?

Ik ga dat even onderzoeken.

Antwoord
Nicolaas H schreef:maar S kan ik niet vinden

Zit in een '92-er geen licht-en-sleutel-vergetenwaarschuwingsrelais? Anders kun je daar eenvoudig S, 58 en 31b vandaan halen.

Nicolaas H schreef:15 aansluiten op de bruine kabel van de waarschuwingslamp van de gordel is ook gelukt

Zou je dat wel doen? Die bruine kabel schakelt naar massa als je je gordel niet omhebt en maakt dan kortsluiting als je het contact aanzet (= 15).

Nicolaas H schreef:Wat is eigenlijk het verschil tussen 15 en S op het contactslot? Beiden geven spanning op positie II en III?

Verschil tussen S en 15 is dat S geschakeld wordt als de sleutel in het contactslot gaat, onafhankelijk van de positie van de sleutel en 15 alleen als de sleutel op positie II of III staat.
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Arjan. schreef:Zit in een '92-er geen licht-en-sleutel-vergetenwaarschuwingsrelais? Anders kun je daar eenvoudig S, 58 en 31b vandaan halen.

Zoals al geschreven: het licht gaat automatisch uit als de motor uitgaat en er zit centrale deurvergrendeling in zodat je jezelf niet buiten kunt sluiten. Licht-en-sleutel-vergetenwaarschuwingsrelais is dus overbodig.

Zou je dat wel doen? Die bruine kabel schakelt naar massa als je je gordel niet omhebt en maakt dan kortsluiting als je het contact aanzet (= 15).

Verschil tussen S en 15 is dat S geschakeld wordt als de sleutel in het contactslot gaat, onafhankelijk van de positie van de sleutel en 15 alleen als de sleutel op positie II of III staat.

Ik weet in deze auto niet wat ik moet doen ... ;-(

Antwoord
Nicolaas H schreef:Dat zou natuurlijk kunnen! Maar ja, hoe sluit ik het dan aan?

Ik ga dat even onderzoeken.

Ik kan me niet voorstellen dat de contactslotconnectors later veranderd zijn. Op de connector zou een van de nummers een S moeten zijn.

Als je geen stukje draad met hulsje hebt om in de connector te prikken dan heb ik dat nog wel liggen
Antwoord
Klopt, er staat wel een S aangegeven maar er zit geen hulsje in dat vrouwtje. Zie foto.

[Afbeelding: connector.jpg]

Ik heb met een spiegeltje gekeken naar de mannetjes en daar ontbreekt er geen enkele. Ik weet nog niet of er spanning op de S komt als ik de sleutel erin steek. Is misschien erg onlogisch want de aansluiting S lijkt als enige doel te hebben om het zoemer in te schakelen als de sleutel erin staat.
Het meten is ook erg lastig te doen lijkt me omdat ik ook de spiegel en een lamp vast moet houden en de sleutel erin moet steken en de multimeter op de juiste polen moet houden.

Maar als dat mannetje het doet komt me dat vrouwtje erg goed uit natuurlijk. Ik vraag me dan nog wel af of die connector makkelijk te openen [en te sluiten!] is.

Antwoord
Nicolaas H schreef:Zoals al geschreven: het licht gaat automatisch uit als de motor uitgaat en er zit centrale deurvergrendeling in zodat je jezelf niet buiten kunt sluiten. Licht-en-sleutel-vergetenwaarschuwingsrelais is dus overbodig.

Dat jij het niet nodig vond had ik gelezen idd maar dat wil niet zeggen dat het er niet in zit. Dat was mijn vraag namelijk. Als je geen licht-en-sleutel-vergetenwaarschuwing wilt zie ik niet waarom je draad S zou willen vinden. Die heb je namelijk voor alleen de gordelherinnering niet nodig en zou je kunnen vervangen door elke willekeurige contactgeschakelde 12V (bijv doorlussen vanaf pool 15)
Volvo 240 '83 B23A - M46 - 223.000 km
Audi A3 1.8T '01 - 212.000 km
Gesloopt: Volvo 244 GL '81 B23A - M45 - 303.000 km
Antwoord
Als je het schrijft klinkt het heel logisch.
Dat ik zo vasthoudend op zoek was naar S was omdat ik op dit paadje liep [#59]:

Volgens mij heb ik daarvoor nodig:
15 vanaf de zekeringkast
S vanaf contactslot
GF/2 vanaf de gordelvanger [is deze massa dan voor de schakelstroom?]
31 massa [is deze massa dan voor de gong zelf?

Maar ik ben u het paadje wel een beetje kwijt!

Welke polen moet ik aansluiten voor de waarschuwingszoemer voor de veiligheidsgordels? Ik ga toch nog uit van:

15 vanaf pool 15 van de knipperlichtschakelaar [alarmlichten]
GF/2 vanaf de bruine kabel controlelamp van de gordels [vóór]
31 aarde

Volgens mij moet er nóg iets aangesloten worden. Jij hebt het over het doorlussen van 15. Bedoel je doorlussen op S?

Ik wil het begrijpen:

Het relais is geaard; zodra ik de sleutel omdraai op III of II loopt er een stroom via 15 naar 31 en gaat de gong.

De schakelaar in het relais heeft dan stroom [S???] maar die gaat pas lopen als je met de gordelvanger massa [GF/2] maakt. De gong wordt uitgeschakeld.

Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Herinneringszoemer contactsleutel Nicolaas H 7 6.434 14 March 2014, 10:42
Laatste bericht: jos245

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)