Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Motorolie
#31
Dat legt eea wel duidelijk uit wat betreft olieen. Ben wel benieuwd in hoeverre dit voor Volvo motoren geld. Die hebben de vlakke stoters (b21 en b23).
Edit: b18 en b20 ook trouwens onder de stoterstangen.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#32
DennisvdB schreef:Dan heb ik voor jou heel leuk leesvoer betreffende deze kwestie.

http://www.hotrod.nl/PDF/Info Olie voor klassiekers.pdf
Nu weet ik ook waarom mijn zelf gereviseerd keverblokje (AS) na 700 km in puin lag (Mobil I, olie gebruikt, zonder inloopolie :"( )
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#33
Black Moose schreef:Nu weet ik ook waarom mijn zelf gereviseerd keverblokje (AS) na 700 km in puin lag (Mobil I, olie gebruikt, zonder inloopolie :"( )

Daar zal het misschien niet eens aan liggen. Ik heb bij mijn blok nu ook geen zink-additief (vooral omdat de Engle nokkenas en stoters al zijn ingelopen) toegevoegd. Het is vooral de manier HOE je hem in laat lopen, dat is nogal een hele toer.

1 Eerst cranken voor oliedruk (dus zonder bobinekabel, alleen rondgooien voor druk totdat lampje uitgaat, daarna nog 5 sec. doorstarten)
2 Bij eerste start meteen naar 2500-3500 toeren. Lijkt eng, maar is cruciaal. Vanaf ongeveer 2500tpm is er pas sprake van goeie spatsmering voor de krukaslagers. Dit moet je 15 tot 20 minuten blijven doen.
3 Olie verversen (en evt. full-flowfilter)
4 Kleppen en ontsteking stellen. Ook carb(s) synchroon zetten en en afstellen
5 500 kilometer onder gedeelde last inrijden (dus gewoon flink doorrijden)
6 Weer kleppen stellen, olie (en evt. filter) verversen

En dan heb je (als je het goed hebt opgebouwd) een blokje wat lang mee kan gaan haha.

Sorry voor de offtopic haha
Antwoord
#34
Daar kom je nu mee, 15 jaar te laat........
Weer ontopic
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#35
Black Moose schreef:Daar kom je nu mee, 15 jaar te laat........
Weer ontopic

Het is nooit te laat om terug te gaan naar het goede merk! Wink
Antwoord
#36
Ja, als je nog een leuke T3 weet........
[Afbeelding: blackmoose.png]
Volvo 240 GL automaat 1983 Big Nose B230F (Helaas in onderdelen verkocht)
VW T3 camper TD
Antwoord
#37
Ik heb vorige week een can van Eurol gekocht, 20w50, voor auto's van voor 1985. Op internet vond ik deze bijsluiter. http://www.eurol.com/custom/producten/pr...20W-50.pdf

Bij Zinkdialkyldithiofosfaat staat 0.5-1.5%. Hoe weet ik nu of dat voldoende is? Vrij brede marge lijkt me..
Groeten, Boele
Antwoord
#38
Boele schreef:Ik heb vorige week een can van Eurol gekocht, 20w50, voor auto's van voor 1985. Op internet vond ik deze bijsluiter. http://www.eurol.com/custom/producten/pr...20W-50.pdf

Bij Zinkdialkyldithiofosfaat staat 0.5-1.5%. Hoe weet ik nu of dat voldoende is? Vrij brede marge lijkt me..

Is zoiezo een rare eenheid procent. Procent wat? Volume, massa? Of percentage van wat er nodig is? Je weet het niet hè.
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord
#39
Dat is 500-1500 ppm, ruim voldoende dus alhoewel de marge erg ruim is.

" Ben wel benieuwd in hoeverre dit voor Volvo motoren geld. Die hebben de vlakke stoters (b21 en b23).
Edit: b18 en b20 ook trouwens onder de stoterstangen. "
De B17-230 hebben geen stoters in de zin van die dingen die slijten bij gebrek aan ZDDP. B18-20 wel, net als de meeste motoren met onderliggende nokkenas. Kwestie van materiaal en druk. De B18-20 nokvolgers zijn van redelijk normaal gietstaal, veel kleiner en de nok drukt er veel harder op per vierkante mm. De B17-230 volger is de klepstelschijf, van keihard gereedschapstaal, het contactoppervlak is breder en de nok 'raakt' hem subtieler.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
#40
Aha. Dus voor mijn b21et hoef ik niet te letten op zinkadditieven?
Volvo 142 '72 Gesloopt
Volvo 240DL '88 Verkocht
Volvo S70 '97 Verkocht
Volvo V70 '08 --> Daily driver
Volvo 242 Turbo Projectje --> http://volvolvo.nl/threads/9146-Mijn-Volvo-242-turbo
Volvo 940 '90 Carbagerun project -->http://volvolvo.nl/threads/14646-carbage...ditie-2014
Antwoord


Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  Motorolie 15W40 op? Nicolaas H 21 13.248 3 February 2019, 22:29
Laatste bericht: simon
  Motorolie Hanatarash 7 4.694 23 February 2016, 17:39
Laatste bericht: skidje
  Motorolie: hoeveel (B21) met filter wakka 4 3.732 19 September 2011, 19:00
Laatste bericht: wakka
  motorolie 264GL Paul Steven 1 1.961 25 April 2011, 16:25
Laatste bericht: Jambon
  Help Benzine in de motorolie Alex 90 11 9.254 4 January 2008, 14:02
Laatste bericht: edwin

Ga naar locatie:


Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)