Berichten: 469
Topics: 22
Lid sinds: Mar 2009
Geinig altijd die oliedraadjes. Mijn B21 draait juist heerlijk op 5w40. Lekker dun bij koud weer. Verbruik bij bijna 300.000 km is 1 liter per 10.000 km. Prima dus. Ik heb het wel gedaan nadat ik alle pakkingen en keerringen had vervangen. Juist hele goede keus imho.
245DL '79 (werkpaard)
R1150GS '02 (genieten)
2CV6 '86 (hoop lol mee)
Berichten: 1.231
Topics: 33
Lid sinds: Jul 2006
landloper schreef:Geinig altijd die oliedraadjes. Mijn B21 draait juist heerlijk op 5w40. Lekker dun bij koud weer. Verbruik bij bijna 300.000 km is 1 liter per 10.000 km. Prima dus. Ik heb het wel gedaan nadat ik alle pakkingen en keerringen had vervangen. Juist hele goede keus imho.
ik zeg ook niet dat het niet kan hoor... jij bent al een stap voor en dan is het toch ok?
Berichten: 11.638
Topics: 288
Lid sinds: Jan 2009
ik heb begrepen (maar heb ik het ook goed begrepen..) dat je obv de huidige revisie-techniek in sommige gevallen ook juist moderne oliën kunt gebruiken vanwege de nu haalbare tolleranties...
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
23 September 2011, 11:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 23 September 2011, 12:18 door Marc1970.)
Blijft geinig ja. 5W30 is wat Volvo voorschreef voor een klimaat van -30 tot 20 graden, 10W30 van -20 tot 40, en 15W40 vanaf -15.
In al deze voorschriften is het laatste getal (viscositeit bij bedrijfstemp) de factor voor oliedruk, lekkages etc. En de eerste factor (koude start) hoe lager hoe beter, overal. Vroegah waren sommige combinaties van viscositeit (zoals 5W40) praktisch niet haalbaar, anders had Volvo dat gewoon voorgeschreven.
De toleranties in de B20 waren ook al helemaal toe aan 10W30 year round.
Moet zeggen dat ik lekker bij 15W40 'dino oil' blijf, gewoon omdat dat goeikoop is. En ook omdat ik vermoed dat het additievenpakket en de glibberigheid van olie 'uit die tijd' beter past bij een motor uit die tijd.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Black Moose schreef:Is dat zonder special gereedschap te doen, en moet de kop er dan af?
Ik heb het afgelopen weekend een B30 en een B20 onder handen genomen. Ik had vantevoren van een oude bougie en een (mannelijke) luchtnippel een hulpstuk gemaakt.
Hiermee blijven de kleppen op zijn plaats tijdens de de- en montage van de veer. Dus....bougie eruit, hulpstuk erin. Druk erop en samen met het speciale Midlock gereedschap zo gepiept. Dit gereedschap kost rond de â¬90,- dus heb ik wat anders bedacht. Ik ben namelijk nogal zuinig. Ik heb een hulpstuk van een tap en snijset gebruikt. Het deel met de 2 steeltjes en het ronde gat in het midden voor de draadsnijder. Als je het hiermee doet kun je het niet alleen. Je bent namelijk beide handen nodig om dit hulpstuk naar beneden te drukken. Maar mijn zoons hebben om beurten geholpen de spietjes eruit te pulken en er weer in te zetten. Dit gaat redelijk goed zonder magneetje. Wel eerst even een paar tikjes op de veerschotel geven zodat deze los komt van de spietjes. Het zit natuurlijk al zeker 30 jaar vast.
Ons eindresultaat was in ieder geval dat de smerige olie lucht achter de auto weg was.
Wat ook opviel was dat het gat in de oude seals behoorlijk groter gesleten was dan de nieuwe. En van de B30 waren er 7 spanveertjes van de seals spoorloos verdwenen. Bij de B20 zat er nergens nog een veertje op.
Hoeveel het olieverbruik nu gaat zakken weet ik pas over een tijdje. Dat het drastisch minder is, dat weet ik nu al zeker.
Ik kan een foto van de luchtnippel die ik gemaakt heb sturen. Hoe ik hier een foto bij krijg weet ik niet.
Iemand die in de Kop van Noord-Holland woont kan ook langskomen en het ding lenen. Je bent hem maximaal 1 uur nodig.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.
Berichten: 17
Topics: 1
Lid sinds: Sep 2011
(was: vraag over 10W40 half vervangen voor 5W40 ultra havoline)
242-turbo schreef:oef, jij gaat keerringen vervangen dadelijk. nooit dunnere olie erin gooien bij die oude blokken. ze zijn ws gewend aan de dikkere en op 10w40 lopen ze perfect!
Oei. Ik moet bekennen dat ik er niet goed over had nagedacht. Het was de olie die ze bij Nordicar op een 240-sleuteldag gebruikten.
Roept bij mij toch wel een paar vragen op:
- Wat zijn keerringen en waarom stel je dat die kapot gaan bij dunnere olie?
- Waarom is dikkere olie beter voor de oude blokken?
- Wat is wijsheid: vervangen? Ad hoc / binnen paar weken / over 1 jaar?
Ik houd liever mijn machtig-prachtige sloepje in prima conditie dan dat ik wat bespaar en eerder afstand van haar moet nemen.
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Heeft een Volvo ook zo'n last van zink-tekort in hedendaagse oliën? En dan bedoel ik vooral op de slijtage van de nokkenas. Bij getunede Type 1 Kever blokken is het een groot probleem, met de oliën van tegenwoordig die te weinig zinkadditieven hebben. Gaan de stoters en nokkenas van kapot...
Berichten: 9.863
Topics: 82
Lid sinds: Apr 2006
6 October 2011, 20:43
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 6 October 2011, 21:19 door Marc1970.)
10W40 is bij bedrijfstemperatuur net zo dik (dun) als 5W40. Ik denk dat de lekkende-keerringen ervaring vooral komt door het sterker reinigende effect van synthetische olie (die in 5W40 zit) en nog wat andere toevoegingen in moderne motorolie.
De B17 t/m B230 hebben geen stoters (nokvolgers). De oudere B18 en B20 wel.
Zoek maar eens 'synthetic oil' en 'seal swell', wat een jadajada is daarover.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Berichten: 1.120
Topics: 38
Lid sinds: Oct 2009
DennisvdB schreef:Heeft een Volvo ook zo'n last van zink-tekort in hedendaagse oliën? En dan bedoel ik vooral op de slijtage van de nokkenas. Bij getunede Type 1 Kever blokken is het een groot probleem, met de oliën van tegenwoordig die te weinig zinkadditieven hebben. Gaan de stoters en nokkenas van kapot...
Ze zeggen van wel. Toch loopt de B18 van mijn ouders al jaaaarren en zeker 300.000km op goedkope olie..
In de 1800 gooi ik ook 'duurdere' olie Millers bijvoorbeeld. Dat je zinkadditieven moet hebben is duidelijk, maar wat het keurmerk is? Geen idee hoe je het herkend!
Groeten, Boele
Berichten: 1.716
Topics: 9
Lid sinds: Mar 2011
Boele schreef:Ze zeggen van wel. Toch loopt de B18 van mijn ouders al jaaaarren en zeker 300.000km op goedkope olie..
In de 1800 gooi ik ook 'duurdere' olie Millers bijvoorbeeld. Dat je zinkadditieven moet hebben is duidelijk, maar wat het keurmerk is? Geen idee hoe je het herkend!
Dan heb ik voor jou heel leuk leesvoer betreffende deze kwestie.
http://www.hotrod.nl/PDF/Info%20Olie%20v...iekers.pdf