Topics: 69
Zojuist heb ik een
M47 bak gekocht die ik graag voor ik hem helemaal inbouw wil checken (en ik
zoek er nog een mechanische teller aandrijf unit voor).
Nu zag ik al in het topic
Hoe weet ik of een versnellingsbak goed is? dat er aan/vanaf de buitenkant niet heel veel te checken is.
Maar als je hem nu wel open kunt maken?
Waar moet je op letten en hoe kun je zien of hij nog goed is?
De olie is er al uit (vorige eigenaar), dus dat vormt geen indicatie.
Topics: 85
8 August 2011, 19:31
(Dit bericht is het laatst bewerkt op 8 August 2011, 19:40 door Marc1970.)
Mooie vondst. Ws. kan je tandwieltjes het snelst bij gcp.se vinden, en/of de dealer. Oh, de M45 heeft dezelfde, dat scheelt.
Ik ben sindsdien weinig wijzer geworden over handbakken, wel een M46 en een M40 geopend maar ik zag er niks aan. Tenzij de tandwielen er zo uit zien:
http://forums.turbobricks.com/showthread.php?t=234836 zou ik die bak gewoon monteren.
Iemand op dit forum (tijd geleden) heeft de lagers vervangen, dat leek niet al te moeilijk.
ALs je hem opent zie je alleen versnelling 1-4 en de achteruit, de problematische vijf (die eigenlijk altijd wel wat geluid maakt) zit in dat stuk erachter.
Leg hem op zijn kant en gooi er twee liter ATF-F in, zodat alle versnellingen voortaan lekker in de olie dobberen.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Topics: 17
Zit er geen magneet ergens die het vijlsel uit de olie filtert? daar zou eea uit te herleiden zijn.
Wil je vertellen wat je voor de bak hebt betaald?
Even voor de volledigheid ook wat info uit het gezocht topic hierbij plaatsen.
Gezien het feit dat ik de bak ga gebruiken in een Volvo Amazon met een achteras met een 4,10 :1 overbrenging moet er een 21-tands tandwiel in (kleur blauw met nummer 380982) volgens
deze servicehandleiding
@Volvo Eindhoven, je hebt PB
Zal inderdaad eens kijken of er een magnetische plug in zit en of die nog wat meer info geeft.
Sowieso zal ik de bak vullen met verse AFT-F.
Kan ik de bak voor die tijd nog reinigen aan de binnenkant door hem bijvoorbeeld te spoelen met wasbenzine om wat oude resten olie weg te krijgen?
Topics: 85
Zou ik niet doen. Als het goed is, is die bak van binnen brandjeschoon.
Volvo 940 1997 Volvo 144 1969
Hij ziet er op zich niet verkeerd uit.
Wel zit er wat aangekoekte drek op de bodem (dus dat wil ik er het liefst uit hebben).
Misschien toch een klein scheutje erin en dan even zachtjes onderin laten klotsen?
Of gewoon schone AFT erin en rijden?
Magnetische aftapplug lijkt me OK, maar weinig deeltjes.
Zou ik hem trouwens met de hand aan de stang in alle versnellingen moeten kunnen krijgen, of heb ik daar echt een pook voor nodig?
Topics: 27
Naar mij idee kun je door de tandwielen te bekijken nog neit veel zeggen.
Visuele controle zegt niets of de bak echt lekker schakelt en geen rare geludien maakt.
Vaak zijn het vooral de hogere versnellingen 4 en met name 5.
Ik heb ooit in een 244 en slechte m47 gehad en deze vervangen door een afgedopte m47 uit een diesel.
Deze zou goed zijn en klonk bij het met de hand draaien ook goed, maar was dat niet helemaal...
Ergens op dit forum gaat dacht ik een bericht rond dat je extra olie in de bak moet doen om ook het gedeelte waar de 5de versnelling te garanderen van goede smering. Ik heb dit ook gedaan baat het niet schaad het niet..
Topics: 52
JDDV schreef:Ergens op dit forum gaat dacht ik een bericht rond dat je extra olie in de bak moet doen om ook het gedeelte waar de 5de versnelling te garanderen van goede smering. Ik heb dit ook gedaan baat het niet schaad het niet..
waar komt die wijsheid vandaan? Meer (teveel) olie is zeker niet altijd wenselijk in een tandwielkast.
Topics: 27
Topics: 33
pwaes schreef:zijn dat nou druppeltjes water?
volgens mij zag ik dat ook!
als je de pakkingen zoekt, die staan bij mij in de shop!