Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Ik ben in het bezit van een Volvo 240 B23a. Ik gebruik nu 10w40 half synthetisch.
Ik vroeg me af of dit eigenlijk wel juist is. Ik verbruik best veel olie. Dus ik vroeg me af of dit misschien ligt aan het verkeerde gebruik van de olie.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Bij regelmatig verversen zal de 10W40 goed zijn. Voor het mooie zou je nu een 15W40 of 15W50 kunnen pakken. Deze is thgeoretisch iets dikker en zou daarom iets minder verbruik moeten vertonen. Maar ik vermoedt dat de belangrijkste oorzaak in slijtage van de motor gezocht moet worden.
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 3.840
Topics: 107
Lid sinds: Feb 2007
Ik denk dat je beter af bent met minerale olie, zeker ivm moet olieverbruik.
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Kan ik er gewoon 15w40 ingooien bij de 10w40? Of moet ik dan helemaal verversen?
Danielk gebruik je half synthetisch?
Berichten: 940
Topics: 24
Lid sinds: Feb 2010
Van Schellen schreef:Kan ik er gewoon 15w40 ingooien bij de 10w40? Of moet ik dan helemaal verversen?
Danielk gebruik je half synthetisch?
Voor die paar euro's gooi je er toch gewoon helemaal nieuwe olie in mag ik hopen?
Gebruik ook al jaren van die goedkope olie. Zover geen enkel probleem.
Berichten: 186
Topics: 50
Lid sinds: Apr 2011
Ja das waar. Is ook niet zo duur.
Berichten: 565
Topics: 17
Lid sinds: Jan 2011
Volvo dealer gooit er bij mij 5W30 in, synthetisch uiteraard, verbruik is 1,8 liter op 10.000 kilometer, en nee dat is geen nul teveel.
Berichten: 2.445
Topics: 125
Lid sinds: Dec 2006
Volvo Eindhoven schreef:Volvo dealer gooit er bij mij 5W30 in, synthetisch uiteraard, verbruik is 1,8 liter op 10.000 kilometer, en nee dat is geen nul teveel.
!,8 ltr op 10.000 km zou mij ertoe bewegen om eens te kijken naar een nieuw setje zuigerveren. Met benzinemotoren heb ik niet zo'n verbruik gehad in 1.500.000km (nee geen nulletje teveel!)
245 GLE automaat 1979, B230E/AW03-71
244 DL 1982 wit “de Belg” B19A
244 DL 1977 Blauw onderweg naar spuiter met B230FB/AW03-71L
944 II 1996 B230FK/M90 (Verkocht)
P1800ES 1972 Blauw
Volvo toch ..
Berichten: 2.832
Topics: 52
Lid sinds: Sep 2008
1,8 liter op 10.000km is inderdaad geen hele grote prestatie. Maar 5W30 is wel dunne olie dus wat dat betreft ook geen slechte prestatie denk ik.
Berichten: 86
Topics: 9
Lid sinds: Sep 2010
Het olieverbruik van wat oudere motoren is lang niet altijd het gevolg van slechte zuigerveren.
Als jouw Volvo op LPG loopt is de oorzaak zeer waarschijnlijk de klepseals. Als je deze vervangt, dan wordt je olieverbruik drastisch minder.
Deze klepseals worden door de hogere verbrandingstemperatuur namelijk hard. Ze gaan dan scheuren en de olie loopt langs de klep zo de cilinder in. Hier verbrand de olie.
Klepseals kosten €1,25 tot €1,75, afhankelijk van waar je ze koopt.
Een paar uur prutsen en voor de prijs van een paar liter olie is het gefikst.
20 Jaar ervaring zegt niks, je kunt het ook 20 jaar verkeerd gedaan hebben.