Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
K&N luchtfilter
Tijdje zitten surfen op het internet op zoek naar bruikbare turbo info en kom een K&N luchtfilter tegen wat vlgs mij de juiste is voor de turbo! Da's wel interessant.

Geschikt voor de volgende types:

1985 VOLVO 240 2.3L L4 F/I - All
1984 VOLVO 240 2.3L L4 F/I - All
1983 VOLVO 240 2.1L L4 F/I - All
1982 (and later) VOLVO 300 2.0L - B200E
1982 VOLVO 240 2.1L L4 F/I - All
1981 VOLVO 240 2.1L L4 F/I - All
1979 (and later) VOLVO 240 2.0L L4 - Turbo, B19ET, Rnd. Filter

En hij ziet er zo uit:

[Afbeelding: knfilter1af.jpg]

Het zou de vervanging zijn voor volvonr 207704. Heb helaas geen Vadis, dus ik kan niet zien of dit de juiste is..... heb me ooit laten vertellen dat de turbo een extra stevig luchtfilter heeft, omdat ie anders dicht kan klappen door de aanzuigende turbo. Als ik kijk welk FRAM nr wordt aangegeven op http://www.masterbase.nl, dan komen de nummers wel overeen.
Antwoord
Pfoeh, het lijkt vlgs onderstaande link idd de juiste, maar hij kost maar liefst E135.-

http://www.totaltuning.nl/downloads/verv...ilters.pdf

Bij IPDUSA kost ie de helft, ga eens informeren bij europeantuning, daar lees ik dat het filter E75 zou kosten?
Antwoord
Paul,

Als ik jou was zou ik me ook even orienteren op andere merken open luchtfilters. Uit recenter onderzoek is namelijk gebleken dat K&N bepaald niet de beste is qua luchtdoorlaat (sorry, waar ik dat gelezen heb weet ik niet meer, het was vast op de Scimitar mailinglist).
K&N is wel vaak de duurste.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
ja maar je hoeft volgens hun zegge nooit meer een nieuwe natuurlijk. Dus dan is het weer goedkoop.

Net als BOSCH ruitewissers (zweer ik bij) Die zijn ook duur, maar gaan wel flink langer mee. En dat is toch wel fijn hier aan de zee.
"Volvo - not everybody's car - but who wants to be everybody?"
Antwoord
Er zijn meerdere open-filter leveranciers die claimen dat je nooit meer hoeft te vervangen.

Mijn ervaringen met K&N zijn deze:
- Je moet wel regelmatig schoonmaken (stof etc eruitkloppen)
- zoals voorgeschreven is het zeer verstandig om na maximaal 50000 km het filter te reinigen. Dat moet met een K&N reinigingsset. Die is zeker net zo duur als een normaal luchtfilter.
- Na lang gebruik (> 50000 km) blijkt het filter te krimpen. Hierdoor wordt de luchtdoorlaat nog minder.
- kosten.

Kostenvoorbeeld: Dit voorbeeld is algemeen en niet specifiek Volvo 240 - Aanname- filter kost 120 euro, reinigingsset 20 euro. Normale luchtfilterwissel om de 15000 km, kosten 20 euro per filter.
Kosten na 120.000 km :
1 - origineel - 8 X 20 = 160 euro.
2 - k&n - 2 X 20 reiniging + 1 X aanschaf 120 = 160 euro.
Dus pas na 120.000 km is een k&n filter lonend. (afgezien van eventuele verbeteringen in het brandstof verbruik).
Echter, mijn ervaring is dat het k&n filter het eigenlijk niet zolang volhoudt Sad

Dus er is geen enkele economische reden om op k&n over te stappen. Qua vermogen is die er natuurlijk altijd, maar er zijn gewoonweg betere filters dan k&n op de markt.

Als anderen een ander beeld hierover hebben, graag commentaar. Ik sta open voor suggesties en afwijkende meningen.
Gegroet,

Erik

Na 11 jaar nu zonder Volvo
Antwoord
Ik hoor idd steeds wisselende berichten over K&N
maar wat is beter dan?

Let wel ik wil gewoon een vervanging van mijn huidige filter niet zo'n lelijke toeter.
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
neem een "[size=18px]green[/size]" filter
dit zijn mensen die bij k&n weg zijn gegaan en voor zich zelf zijn begonnen
het kwaliteit zit hem in de rubberdelen.
dit is van een betere kwaliteit dan de k&n
ook de vervangingssets zijn beter uitgerust , veel completer.
de filters zijn ook van katoen en zijn alleen groen inplaats van rood.

de filters gaan krimpen door het uitspoelen in benzine , dit is veel te agressief.
het filter reinigings set is speciaal gemaakt om het vet op te lossen waardoor het vuil ook los komt.
daarna het filter met de speciale olie invetten dus niet 1 of ander goedje erop spuiten.

sommige zijn gek van een pipe-cross filters
dit is een sponsfilter die je zo kan uitspoelen onder de kraan.
geen ervaring mee.

maar zo'n openfilter geeft wel vermogen winst.
bij sommige auto's is dit duidelijk te voelen
bij mijn auto's nooit opgemerkt.

bmw 325i
vw golf 3 1.6 efi/gas
seat ibiza 1.4 efi
volvo 850 T5
Antwoord
zoals gezegd, de betere doorstromende luchtfilters laten ook meer vuil door. Niet dat het echt een enorm probleem is maar toc.
Veel winst geeft het bij een 240 niet, de luchtfilters zijn al erg groot gedimensioneerd. Een 240 turbo filter is al groot genoeg voor 250-300 pk ofzo, zoniet meer...
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord
Jw240 schreef:zoals gezegd, de betere doorstromende luchtfilters laten ook meer vuil door. Niet dat het echt een enorm probleem is maar toc.
Veel winst geeft het bij een 240 niet, de luchtfilters zijn al erg groot gedimensioneerd. Een 240 turbo filter is al groot genoeg voor 250-300 pk ofzo, zoniet meer...

Dus een green vervanging is eigelijk niet aan te raden?
244 DL Sedan 1984
780 B280F 1986 (oudste rijdende originele NL)
740 Estate Turbo intercooler + 1990
C70 2.0T Convertible 2004
Antwoord
+++t blijft behelpen+++ schreef:
Jw240 schreef:zoals gezegd, de betere doorstromende luchtfilters laten ook meer vuil door. Niet dat het echt een enorm probleem is maar toc.

Dus een green vervanging is eigelijk niet aan te raden?
ik heb zelf geen ervaring met openere kluchtfilters op deze auto's, maar naar wat ik gehoord heb maakt het weinig uit en laat het wel wat meer stof door. Zeker met het merk green heb ik geen ervaring.
240 | 1991 | B230F+T | M90 | 291 KKm | Bilstein B6/Koni
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  vastzetten luchtfilter koude lucht cooper 1 2.581 27 February 2008, 10:53
Laatste bericht: Rob
  Luchtfilter slang toevoer Turbo cooper 6 4.941 22 December 2007, 21:59
Laatste bericht: daanheijn

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)