Waardering:
  • 0 stemmen - gemiddelde waardering is 0
  • 1
  • 2
  • 3
  • 4
  • 5
Afstelgereedschap koppeling
Ik ben bezig met het opknappen van een andere oude auto. (sorry geen Volvo dit keer....)
De versnellingsbak en koppeling zijn er af i.v.m olielekkage.
Nu moet de koppeling er binnenkort weer op en heb daarvoor centreer gereedschap nodig.
Ik kwam dit tegen:
http://www.elise-shop.nl/koppeling-monta...15058.html.

Ik zie ook op Ebay dit gereedschap voorbij komen.

Kent iemand dit of heeft er ervaring mee?
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord
Dat stukje gereedschap komt mij nou niet heel robuust en makkelijk over (maar heb er geen ervaring mee).
Zelf gebruik ik een oude prise-as.
[Afbeelding: prise-as-uitlijnen-koppelingsplaat-300x225.jpg]

Laatst hoorde ik van iemand een bijzonder goede tip.
Je kunt tijdens het vastzetten van de drukgroep ook gewoon voelen of de koppelingsplaat rondom mooi gelijk ligt en nergens uitsteekt.
Antwoord
Beetje creatief zijn met een doppenset, een stukje waterslang en wat schilderstape kan ook hoor .. :RpS_laugh:

[Afbeelding: dscf2996e.jpg]
Volvofanaat met vroeger zweefvliegneigingen, tegenwoordig vlieg ik op (of van) de MTB. :-)

Huidige vloot: V70n T5 '01 >430K  / 240 2.0 Polar xx-01-93 399K
Antwoord
wij hebben hier ook gereedschap voor

[Afbeelding: koppelingcentreerset.jpg]

het kleine gedeelte gaat in het gat van de krukas. en het middelste gedeelte wat beweegbaar is en konisch drukt de koppelingsplaat op zijn plek
werkt altijd prima nooit meer gekloot dat de prise as er niet meer in wil.

het merk van deze set is BGS maar ik heb geen idee waar het vandaan komt. omdat wij een bedrijf zijn komt er wel eens een man lang vanuit engeland die gereedschap verkoopt vanuit zijn bestelbus.
V142 BJ1968
L.B. Racing
Antwoord
Ik heb altijd mijn eigen universeel gereedschap (duim) gebruikt, en voelen of de plaat in het midden zit terwijl je drukgroep aandraait, zoals Lars zegt. Komt niet op een mm, de prise as loopt schuin af en schuift er zo in.

Die blauwe kurketrekker lijkt me een probleem op zich. Maar, als je aan een Lotus ELise bezig bent, kan je misschien beter het Elise centreerplastic gebruiken.
Volvo 940 1997  Volvo 144 1969
Antwoord
Bedankt voor jullie reacties.
Ik vrees toch dat het een zelf geknutseld iets gaat worden. Het zal de tweede keer in mijn leven zijn
dat ik een koppeling monteer dus duur gereedschap aanschaffen is niet echt een optie.
Misschien bestel ik toch het blauwe stuk gereedschap. Het kost nu ook niet de wereld.

Eerst op vakantie. Met de 240 natuurlijk.

Groet, Arnold
Volvo 240 GL Automaat 1990. B230F Uppsala Zweden
Antwoord

Lijst met mogelijk verwante topics
Topic Auteur Reacties Weergaven Laatste bericht
  koppeling andere volvo forums sander69 5 4.600 21 November 2014, 16:37
Laatste bericht: Yellow240

Ga naar locatie:

Gebruikers die dit topic lezen: 1 gast(en)